Måndagen
den 26 november anordnar universitetskyrkan i Malmö en roasting av Gud, eller i
alla fall av människors bilder av Gud. Bland andra ska komikern Magnus Betnér
och teologen Ann Heberlein få häckla olika gudsföreställningar.
Initiativet kommer från prästerna Kent Wisti, Caroline Wiens och
pastor Bengt Cederblad. Initiativet bottnar i att de ofta möter föreställningar
om Gud som de själva har svårt att känna igen sig i. ”Många människor i vårt
samhälle, inte enbart studenter, har en väldigt antropomorf, tyrannisk och hård
gudsbild. Men det finns andra bilder av Gud också”, säger Kent Wisti till tidningen Dagen.
Man
får anta att initiativtagarna inte tror på en antropomorf eller hård Gud, och
Wisti betonar att de ”gör detta av
kärlek till Gud och till kyrkan.” Man kan också gissa att de
gudsföreställningar de upplever som negativa främst kommer från folk utanför
kyrkan eller från religionskritiker.
Men samtidigt finns inom alla religioner – inte
minst de abrahamitiska – konkurerande gudsbilder. Såväl Bibelns som Koranens
Gud beskrivs som samtidigt sträng och kärleksfull, barmhärtig och fördömande.
Och även troende som gjort sig en föreställning om Gud som Wisti, Wiens och
Cederblad skulle uppfatta som hård, kan ha en kärleksfull relation till denne
Gud. De gudsbilder initiativtagarna upplever som mänskliga konstruktioner, kan
andra troende alltså uppleva som sanna.
Betnér har varit med förrut
Att häckla vad man upplever som negativa
föreställningar om Gud i kyrkan kan ses både som ett kontroversiellt grepp och
som ett smart sätt att bemöta kritik. Genom att appropriera ”motståndarnas”
föreställningar och vända dem till humor kan dessa förlora i kraft och
relevans. Ungefär på samma sätt som afro-amerikaner har övertagit ordet nigger,
eller homosexuella ordet bög. Eller som i judo, där man använder motståndarens kraft mot henom i sitt försvar.
Kanske kan vi återkomma till ämnet när Gud är rostad
och klar.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs
universitet
Jo intressant initiativ. Tror dock detta bara är ett utslag av desperation i en ständigt nedåtgående spiral av minskande engagemang och intresse för kristna kyrkan i Sverige. PSS som den brasiliansk pastor som ”sniffar” Bibeln för att locka unga (http://www.dagen.se/nyheter/brasiliansk-pastor-sniffar-bibeln-for-att-locka-unga/)
SvaraRaderaHej
RaderaJo, visst kan det finnas sådana aspekter. Men jag är tveksam till allt för enkla förklaringar. Få saker handlar BARA om en sak. Kanske är det tre präster med en udda humor? Eller så försöker de finna former som ska attrahera just sin målgrupp (studenter)? Eller kan det helt enkelt vara som de säger att de vill problematisera förenklade gudsbilder? I min egen forskning om samtida religion i USA möter jag många intressanta sätt att förstå "Gud", men aldrig bilden av en "sträng gubbe i himlen", som många icke-troende och religionskritiker ibland vill tillskriva troende.
Simon
Jo jo jo - visst har du rätt, fenomenet är naturligtvis mkt mer mångfacetterat. Jag funderade bara om drivkrafterna (i förenklade termer). Inom teknikutvecklingen (och bla trädgårdskötsel) brukar man säga att en teknologi (trädgård) är som bäst (vackrast) strax innan den dör (förfaller). Kanske samma sak med en del religioner? I den sekulära staten tvingas de sträcka sig till en nivå som de aldrig hade nått som sanktionerad statsreligion.
RaderaNja, det är ju svårt att säga hur man bedömer om en religion är bra/vacker eller dålig/ful. Vad ska man använda för måttstock? Men visst kan det väl vara så att konkurrens berikar. Även när det kommer till religion.
RaderaSamtidigt finns det väl inget som pekar på att kristendom på något sätt är på väg att dö ut?
Håll till godo med Betnér!
Simon
Siomon - vet inte riktigt vad du tänker på men om du inte noterat att kristendomen är påväg att dö ut i detta land så är det anmärkningsvärt. Vill du ha reda avkristningen i siffror så samlade Niklas Dougherty dessa i ett blogg inlägg nyligen. Sen sker även stora ting i andra delar av västvärlden som England och USA. I sin helhet får antagligen kristendomen fortfarande fler anhängare då den med sitt motstånd mot preventivmedel bidrar till för förödande befolkningstillväxt i bl.a. Philipinerna, men det var inte det jag syftade på.
Raderahttp://blogg.tianmi.info/2012/11/06/avkristningen-i-siffror/
Hej
RaderaJag tror det är viktigt att skilja på religion (kristendom) och organisation (svenska kyrkan). Att svenska kyrkan tappar medlemmar betyder inte nödvändigtvis att kristendomen dör ut i Sverige. De finns andra kyrkor än svenska kyrkan, till exempel. Många är också kristna utan att tillhöra någon kyrka.
En intressant fråga är ju om de som aktivt gått ur kyrkan efter 2000 gjort det pga att de helt plötsligt blivit mindre kristna, eller om de gjort det av andra orsaker. Om vi tänker oss att svenska kyrkan innan år 2000 hade flera medlemmar som inte identifierade sig med kyrkan och gått ur efter 2000, har kristnedomen i landet minskat då? Ja, det beror ju på hur vi räknar och mäter, ska kristendom definieras utifrån medlemskap i en kristenförsamling, eller in en subjektiv känsla eller övertygelse? etc
Kanske får göra ett eget inlägg om detta!
Simon
Ja Simon, gör gärna ett inlägg om detta -vore intressant (jag läste Doughertys för någon vecka sedan och kunde till slut inte hålla mig från att skriva eget inlägg - smittsamt).
RaderaAndra kristna förbund och kyrkor förefaller gå samma väg, t.ex. diskussionerna om frälsningsarmén. Och, jo visst beror det på hur vi mäter: citat tillskrivet Benjamin Disraeli: "Det finns tre typer av lögn: lögner, förbannade lögner och statistik".
Ett rätt basic-betonat mått som jag söndagsnöje sedan 80-talet är att räkna dödsannonser med kristna symboler. Där har det skett stora förändringar: när jag började på 80-talet var det stadigt 50% som hade kors nu är det ofta nere på 20%.
....och stort tack för länk till Magnus Betnér från 2009 - LOL! :)
SvaraRadera