Nu på söndag, den 18 november,
introniseras den nye ledaren för den koptiska kyrkan i S:t Markuskatedralen i
Kairo. Han efterträder påven Shenouda III, som avled i mars efter att ha lett
kyrkan i 40 år.
För svenska förhållanden kan det
tyckas ovanligt att (också) han bär titeln påve. Den har han emellertid haft
sedan den äldsta kyrkans tid och helt klart åtminstone från mitten av
400-talet, även om den inte i alla avseenden stått för sådana
överhöghetsanspråk som biskopen (påven) av Rom gjort och gör anspråk på. Därför
är det rimligt att denna titel börjar användas mer frekvent om den koptiske
ledaren av media i väst för att åtminstone något lyfta bort fixeringen vid
påven av Rom, som om han vore den ende.
Även om kopternas påve residerar i
Kairo, är han troligen mera känd under beteckningen ”patriarken av Alexandria”,
en titel som med säkerhet är belagd från 500-talet. I denna egenskap är han
ledare för de koptiskt kristna över hela världen, men kyrkan har de flesta av
sina medlemmar i Egypten. Någon säker statistik anses inte finnas att tillgå,
varför medlemssiffrorna rör sig mellan fem och nio miljoner för Egyptens del.
Under senare delen av 1990-talet har åtskilliga koptiska församlingar bildats i
Nordamerika, Australien och Europa.
Vad förändringen på patriarkstolen
kommer att innebära är svårt att säga, eftersom den biskop som valts till
ämbetet hittills inte verkar ha framträtt med någon särskilt tydlig profil –
eller åtminstone finns det olika uppfattningar om vilken som är hans profil.
Tillsättningen av honom går tillbaka på mycket gamla traditioner, och det anses
att det i slutändan är helt lagt i Guds händer vem som blir den nye patriarken.
Sedan en sonderingsprocess pågått, denna gång i princip sedan i april i år, har
tre kandidater utkristalliserats med hjälp av cirka 2 500 aktivt kristna
kopter. Den allra sista delen har därefter gått så till, att en ung pojke med
förbundna ögon dragit en av tre ihopvikta lappar, var och en försedd med ett av
de tre slutgiltiga kandidaterna namn. Och då blev det, i enlighet med Guds
vilja, den 60-årige f.d. munken och farmaceuten, biskop Tawadros (Theodoros) av
Beheria.
Åtskilliga (men som det verkar inte
alla) av dem som känner och känner till den nye påven menar att han, till
skillnad från påven Shenouda, kommer att vara mer öppen för dialog med det
omgivande muslimska samhället i dess olika chatteringar, som bland annat
inbegriper diskriminering av och våldsangrepp på kopterna. Det talas även om
att han kommer att ha ett större engagemang för sociala och samhälleliga
frågor. Men om detta kommer att visa sig också i hans praktik som patriark
återstår givetvis ännu att se.
Bertil Nilsson
Professor i kristendomens historia
vid Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar