Efter islamistiska
partiers valframgångar i kölvattnet till den arabiska våren har frågor som
kvinnors och religiösa minoriteters ställning, blasfemilagar och
religionsfrihet diskuterats intensivt. Religion och stat i Arabvärlden var
också titeln på en stor konferens som
Svenska institutet i Alexandria och Centret för studier av arabisk enhet i
Beirut anordnade i den tunisiska badorten Hammamet 15-17 oktober och där jag
representerade Centrum för Mellanösternstudier i Lund. Svenska institutet i
Alexandrias föreståndare Birgitta Holst Alani har engagerat sig starkt för att
skapa mötesplatser för dialog mellan olika grupper i Egypten och Mellanöstern i
stort. Flera stora namn deltog: den egyptiske sociologen och MR-aktivisten Saad
Eddin Ibrahim, den egyptiske filosofen Hasan Hanafi (som Susanne Olsson skrev
sin avhandling om), den saudisk-brittiska antropologen Madawi El Rasheed. Av
speciellt intresse för mig var den marockanske juristen Ahmed al-Khamlichi som
presenterade en regimvänlig analys av den nya marockanska konstitutionens
definition av kungens titel amir
al-mu`minin, ”De troendes befälhavare”. I korthet gick hans argumentation
ut på att den nya konstitutionens uppdelning av kungens befogenheter i egenskap
av statschef och De troendes befälhavare i två separata artiklar innebär en
uppdelning i hans politiska och religiösa auktoritet och därmed ett steg mot en
konstitutionell monarki. Detta bemöttes av häftig kritik från andra marockanska
deltagare, som pekade på det faktum att den nya konstitutionen fortfarande
lämnar den yttersta makten i kungens händer, och från Hasan Hanafi som hävdade
att enväldig monarki strider mot islam.
Det tog ett tag innan
jag kände igen Abdul Momin Abul Futuh, en ledande representant för det
egyptiska Muslimska brödraskapets reformistiska falang tills han uteslöts förra
året när han kandiderade i presidentvalet där han slutade fyra med sju procent
färre röster än vinnaren Muhammad Mursi i den första omgången. Han hade rakat
av sig det vältrimmade skägg som brukar kännetecknar Brödraskapets ledande
medlemmar. Jag vet inte om det var en medveten symbolisk handling. Han är nu en
centralfigur i en
allians av liberala islamiska partier som söker allierade bland sekulära partier
som motvikt till Brödraskapet. Förra veckan sökte
han tillstånd för sitt nya parti Starkt Egypten som han bildade i juli
efter att ha förlorat presidentvalet. På konferensen refererade han till den
marockanske filosofen Muhammad Abid al-Jabiri som avled 2010 och vars
filosofiska projekt bestod i att utifrån islamisk tradition grunda principer
för demokrati och mänskliga rättigheter på ett sätt som i praktiken inte
skiljer sig från sekulära definitioner.
Den
mest uppmärksammade deltagaren var emellertid Rachid Ghannouchi, ledare för det
islamistiska Nahdapartiet, som är det största partiet i Tunisiens regering efter att i valet till den tunisiska
konstituerande församlingen förra året fick 40 procent av rösterna. Ghannouchi
själv har emellertid varken en post i regeringen eller ett säte i den valda
församlingen (jag skrev mer om det på min kortlivade blogg här).
Han utkom i våras med en ny bok med titeln Demokrati
och mänskliga rättigheter i islam som hyllas av Larbi Sadiki i denna
recension. Den turkiske statsvetaren och kolumnisten Sahin Alpay, som
deltog på konferensen (en mycket trevlig man), skrev efteråt ett lika
lyriskt referat av Ghannouchis presentation i Today’s Zaman. Som kommer att
framgår av det följande menar jag att det finns skäl att inta ett mer kritiskt
förhållningssätt till Ghannouchi utan att för den skull beskriva honom som en
ny Ayatollah Khomeini.
Ghannouchi var vid
tidpunkten för konferensen i blåsväder
i tunisisk press efter att en video
veckan innan lagts upp på Youtube som visar en diskussion från april i år
mellan honom och en grupp som kanske är salafister. Vilka han samtalspartner än
är så uppmanar Ghannouchi i videon salafister att skynda långsamt för att inte
provocera fram en backlash från sekularister och han frammanar minnet av det
algeriska inbördeskriget på 1990-talet som avskräckande exempel. Han försvarar
al-Nahdas beslut, som just hade tagits då i april, att avstå från att kräva att
sharia skrivs in som lagstiftningens källa i den nya konstitutionen. Han menar
att denna fokusering på sharia är ytlig, både hos salafister som envisas med
att kräva att den skrivs in i konstitutionen och hos sekularister som betraktar
detta som ett allvarligt hot.
Sekulära, eller snarare
sekularistiska, oppositionspolitiker och journalister hänvisade till denna
video som bevis på att Ghannouchi och al-Nahda har en dold agenda att upprätta
en islamisk stat och att detta förklarar varför regeringen inte tagit i med
hårdhandskarna mot salafistiska grupper som ockuperat universitetsområden,
vandaliserat konstutställningar och demonstrerat mot den fransk-iranska filmen
Persepolis (som avbildade Gud som en snäll farbror i huvudpersonens tankar).
Ghannouchi och al-Nahda menar naturligtvis att när tunsisierna nu bygger upp
ett demokratiskt system måste alla grupper som inte brukar våld inkluderas i
denna process och att detta är det effektivaste metoden för avradikalisering.
Jag kan inte se att något i videon vederlägger detta. Mitt intryck är att
Ghannouchi uppmanar salafisterna att delta i den politiska processen och
försöka påverka opinionen på samma villkor som alla andra grupper.
Ghannouchi betecknar
sig själv som moderat islamist, på arabiska kallar han den riktning han
representerar wasatiyya, en
mittenriktning mellan extremerna salafism och sekularism. Han, liksom hans
parti, tenderar emellertid att vara hårdast i sin kritik mot dem han kallar
jakobinska, dvs. extrema, sekularister vilka han menar företräder en intolerant
och direkt religionsfientlig sekularism av franskt slag.
Den 16 oktober, samma
dag som både Ghannouchi och jag själv presenterade våra papers, hade UGTT
(Tunisiens motsvarighet till LO) bjudit in alla politiska partier till en
nationell dialogkongress med syfte att nå ett brett samförstånd om
demokratiseringsprocessen. Även om två framträdande medlemmar av al-Nahda
deltog i sina egenskaper av talman respektive premiärminister bojkottade själva
partiet, tillsammans med president Moncef Marzoukis vänstersekulära parti
Kongress för republiken, detta möte i protest mot att det nystartade partiet
Nida Tunis (Kamp för Tunisien), ett parti som al-Nahda anklagar för att vara
kontrarevolutionärt och lett av den forna regimens män. Det är alltså ett
försök att förneka partiet legitimitet och exkludera det från politiken.
Al-Nahdas reaktion är så mycket häftigare eftersom Nida Tunis verkar kunna bli
det första lyckade försöket att samla den del av Tunisiens djupt splittrade
befolkning som är kritiska till al-Nahda. Al-Nahda har även anklagat UGTT för
att vara manipulerat av den gamla regimens män. UGTT har sedan Tunisien blev
självständigt visat betydligt mer självständighet gentemot regimen än
fackföreningar i andra stater i regionen och utlyste i augusti en
generalsstrejk med krav att revolutionens krav om social rättvisa skulle
uppfyllas. Al-Nahda avfärdar denna fackliga kamp som ett kontrarevolutionärt försök
att sabotera regeringens arbete.
I början av september
hade al-Nahda råkat ut för ett annat missöde, denna gång ett som snarare
stärker tesen att partier som hamnar i regeringsställning tenderar att
avradikaliseras. Ända sedan den förre presidenten Ben Alis fall och en ny
konstitution började diskuteras har det funnits en stark opinion för att skriva
in ett förbud i konstitutionen som förbjuder alla diplomatiska relationer med
Israel. Detta har inte endast varit ett krav från islamister utan även från
sekulära grupper på vänsterkanten. Man kan naturligtvis fråga sig på vilket
sätt en sådan artikel skulle hjälpa palestinierna. Det skulle ju snarare
diskvalificera Tunsisien från alla diplomatiska åtgärder som skulle kunna sätta
press på Israel. Jurister har också påpekat att det skulle bli första gången en
stats konstitution nämner en annan nation. Men i slutet av september hävdade
al-Nahdas gruppledare i den konstituerande församlingen, Suhbi Atiq, att
partiet inte längre stödde detta förslag efter att Hamas ledare Khalid Mishal
och dess premiärminister i Gaza Ismail Haniyya hade avrått från att skriva in
detta förbud i konstitutionen. Både Mishal och Haniyya dementerade
detta. De sa att de inte hade gett några råd alls om vad som borde stå i
konstitutionen och Atiq tvingades att göra en pudel och be Hamas om ursäkt.
Tunisien framstår
alltså som djupt splittrat just nu. En del sekularister beskriver Ghannouchi
som en ny Khomeini som, om han får chansen, kommer att omvandla Tunisien till
en islamisk stat. Men, som jag skrev i början på året i samma inlägg
som jag länkade ovan, situationen i dagens Tunisien skiljer sig grundläggande från
den i Iran 1979 (och Khomeini var mycket tydlig med var han stod och hade redan
publicerat sin bok om det islamiska styrelseskick han ville införa). Den
exiliranske akademikern Iraj Omidvar är inne på samma linje i en jämförelse
mellan de iranska och tunisiska revolutionerna i tre delar på den utmärkta
sidan Tehran
Bureau: 1,
2,
3,
4.
Efter denna utvikning
om den politiska situationen i Tunisien kan vi gå tillbaka till Ghannouchi. I
det paper han diskuterade på konferensen diskuterade han förhållandet mellan
islam och sekularitet:
När vi diskuterar islam och sekularitet kan det vid en första anblick verka som att vi diskuterar självklara ting. Det råder emellertid en stor förvirring och det finns en mängd olika förståelser. Vi står därför inte inför en enda sekularitet utan inför sekulariteter. På samma sätt för håller det sig med islam att döma av vad som sägs på området. Vi står inför mer än en enda islam, dvs. flera olika förståelser av islam.
Genom att tala om
sekulariteter i pluralis kunde han avfärda den franska versionen av
sekularitet, laïcité, som han beskrev
som specifik religionsfientlig form av sekularitet som är extrem även i ett
europeiskt perspektiv. Det finns alltså andra former som är mer förenliga med
religion och det han tänkte på var naturligtvis den anglosaxiska formen. Det
kan också noteras att även om han inte gick så långt som att tala om islamer i
pluralis, som Aziz al-Azmeh i sin betydelsefulla bok Islams
and Modernities, gick han förmodligen så långt en islamist kan göra i den
riktningen.
Ghannouchi menade att
sekularitet inte bör förstås som en filosofi utan som en procedur som
utvecklades i Europa efter 1600-talets religionskrig med statens religiösa neutralitet
som central princip: ”Medan den västerländska problematiken handlar om hur
staten ska befrias från religionen, vilket har lett till stora revolutioner, så
handlar problemet hos oss om hur religionen ska befrias från staten.”Ghannouchis
frågeställning var huruvida islam har behov av denna princip on statens
religiösa neutralitet. Som många andra muslimska tänkare, även den ovan nämnde
al-Jabiri, gjorde han en poäng av att islam saknar en kyrka som kan skiljas
från staten. Och eftersom islam saknar en kyrka med tolkningsmonopol är
religiös tolkning en uppgift för alla muslimer tillsammans genom folkvalda representanter.
Islams politiska roll är att fungera som moralisk kompass för medborgare och
lagstiftare.
Bakom denna
argumentation ligger idén att det är samhället snarare än staten som bör
islamiseras och övertygelsen att detta går automatiskt om bara muslimska medborgare
tillåts göra fria val. Islam blir själva fundamentet för det demokratiska
systemet. Det kan beskrivas som en islamisk dygdeetik där islamiska normer
fungerar som medborgerliga dygder som disciplinerar individen och därmed
motverkar egoism, materialism och rovdjurskapitalism. Men vilken plats har då
religiösa minoriteter?
Ghannouchi försvarade alla
medborgares lika rättigheter oberoende av religiös tillhörighet och på en fråga
från en åhörare bekräftade han att detta inkluderade konvertering från islam. Hans,
liksom flera andra moderna muslimska tänkares, teologiska motivering för detta
är att när Koranen talar om ridda,
att avfalla från islam, handlar det om individer som under islams första tid överge
Muhammed och hans anhängare under en krigssituation och istället går över till
fienden för att bekämpa muslimerna med vapen. Därför betecknar ridda, enligt denna tolkning, i själva
verket landsförräderi och inte konversion på grund av personlig tro. Men här
fanns en blind fläck som tydligast framträdde i hans kommentar till min egen presentation
om religion och stat i Sverige. Ghannouchi, som tillbringat tjugo år i exil i
England, hävdade då att statens enhet inte nödvändigtvis förutsätter enhetlig
lagstiftning, alltså att muslimer i Europa borde tillåtas följa islamiska
regler för äktenskap och arv. Han verkade betrakta detta som en grupprättighet
som skulle gälla alla muslimer. Baksidan av detta är naturligtvis att det i så
fall även blir en gruppskyldighet. Jag påpekade att grupprättigheter endast kan
vara frivilliga och att islamiska organisationer i Europa bör ses som
frivilliga sammanslutningar som endast kan tala för sina medlemmar, inte hela
den muslimska befolkningen.
I min presentation
råkade jag hänvisa till Ghannouchi i när jag beskrev Svenska kyrkans skilsmässa
från staten som en befrielse av religionen. Först tillbaka i Sverige insåg jag
att jag faktiskt hade använt hans islamistiska auktoritet för att förespråka
avskaffandet av en statsreligion.
Rickard Lagervall
Islamolog, Centrum för
Mellanösternstudier, Lunds universitet och Halmstad högskola
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar