I juni 2012 blev Mohammad Morsi från Frihet- och rättvisepartiet den förste
demokratiskt valde presidenten i Egypten. Valet hade stått mellan honom och
Ahmed Shawfiq, som sågs som en representant för den gamla regimen. Frihet- och
rättvisepartiet stöds av det muslimska brödraskapet, där Morsi tidigare varit
medlem, men som han lämnade då han ställde upp som kandidat i presidentvalet.
På presidentposten tog Morsi tidigt initiativ till att begränsa militärens makt
i Egypten och att upprätta diplomatiska kontakter med andra länder, däribland
Iran, Turkiet och Saudiarabien. Han har
också sagt att Egypten skall vara en civil stat och inte en religiös, men det
finns en oro, både inom och utom landet, att han egentligen avser att
islamisera Egypten på sikt. Morsi har agerat för att framstå som en moderat
muslim, och många frågar sig om det är hans rätta jag eller om det bara är ett
politiskt strategiskt spel.
Morsi valde t.ex. en premiärminister, Hesham Kandil, som är en moderat
muslim och han mötte tidigt den koptiske påven. Han ligger däremot lågt i
frågor som rör utrikespolitik. Alkohol
tillåts säljas, vilket anses viktigt för turistindustrin som varit en stor
inkomstkälla. Inga diskussioner förekommer om att förbjuda popmusik eller riva
upp fredsavtalet med Israel. Men oron finns ändå för att islamiska lagar skall
få mer utrymme. Sekulära och kristna ser nu till militären som garant för att
Egypten inte ska islamiseras för kraftigt och många tror att det muslimska
brödraskapet ligger lågt tills de är tillräckligt starka för att kunna införa
mer radikala förändringar. Den
nyvalde påven har sagt att han är emot att den nya konstitutionen blir för
religiöst utformad. Bakgrunden är den islamistiska dominansen bland de som nu
deltar i att formulera den och att Mohammed Morsi sagt att shariah ska ligga
till grund för lagstiftningen, även om det är oklart vad han menar med det.
Rädslan för att Egypten skall islamiseras och utvecklas odemokratiskt
uttrycks till exempel i Alan Johnsons artikel i The Telegraph, ”The
Muslim Brotherhood are turning into Leninists in Islamist dress. Egypt is in
real trouble,” där han argumenterar för att Brödraskapet vill införa sharia
som konstitutionens huvudsakliga källa och åberopar röster som hävdar att islamisterna
vill införa ett kalifat. Johnson hävdar att väst nu möter en kraft som ser sig
som Gud på jorden, som förnekar rätten till individuell tro, och uppmanar oss
att se vad Brödraskapet egentligen står för. En sammanblandning av
Brödraskapet, Rättvise- och frihetspartiet och Salafister gör att skräckbilden
av ett framtida islamistiskt Egypten framträder, som är antisemitiskt och
odemokratiskt.
Men andra åsikter finns också. I en artikel av den amerikanske muslimen Muqtedar
Khan, ”Democracy at the heart of Islamic revival”, presenteras bilden att revolutionen har lett till en
intellektuell och kulturell vitalitet där en demokratisk form för islam tillåts
utvecklas, inte bara i teorin utan även i praktiken. Han lyfter fram att islam
och demokrati enligt honom är förenliga och att revolutionerna nu gett
möjlighet till att visa detta i praktiken. Vid ett möte med Morsi i New York
nyligen sade Morsi att islams hjärta är mänskliga rättigheter och dignitet och
att religionsfrihet skulle garanteras. Han ville inte upprätta en islamisk
stat, för att det skulle vara oislamiskt enligt honom, utan att nationen,
folket (ummah) skulle vara källan till makt. Liknande kommentarer hittar vi på partiets
hemsida, där
formuleringen att shariahs principer
skall vara referensram som hela tiden återkommer skrivs fram, som många oroar
sig för vad det egentligen betyder.
This means
that we as a party seek for Egypt to be a civil state based on Shura (consultation)
and democracy, where the people are the source of power (legislative, judicial
and executive), where the principles of Islamic Sharia are the frame of
reference, and where the Egyptian citizen is the goal and patriotism is the
spirit in which we work to achieve happiness morally and materially, as well as
respect for citizens’ rights and preservation of their dignity within a
comprehensive modern initiative for rejuvenation.
Frågan vad dessa principer egentligen ska stå för diskuteras
också i Egypten under utvecklingen av förslaget till konstitution och olika
åsikter kommer fram, där framförallt salafiter tycker det är för otydligt formulerat
och önskar sig en omformulering som stadfäster att islamisk sharia skall vara
källan till all lag.
Muqtedar Khan tog under mötet med Morsi även upp frågan om al-Azhar, som Khan
anser bör vara helt oberoende, men Morsi lät den frågan falla. Hur religiös
auktoritet kommer att organiseras i framtidens Egypten och vilken roll islam
kommer ges i konstitutionen vet vi inte nu, men helt klart kommer frågan att
fortsätta vara aktuell länge. Vilken roll kommer islam få i konstitutionen?
Kommer al-Azhar att bli helt fri från statlig kontroll, och vilken blir relationen
mellan al-Azhar och det Muslimska brödraskapet i framtiden? Och vilket
inflytande kommer salafister att få i det framtida Egypten?
Susanne Olsson, docent i religionsvetenskap, Södertörns högskola
Jag vill inte ifrågasätta artikeln i stort, men påståendet "Inga diskussioner förekommer om att förbjuda popmusik eller riva upp fredsavtalet med Israel", det sätter jag frågetecken för.
SvaraRaderaJag har sett ett antal personer, också sådana som står presidenten nära, som definitivt sagt att man ska riva upp Camp David-avtalet. Retoriken varierar mellan att det ska justeras till att det ska helt upphöra.
Ett exempel:
http://www.egyptindependent.com/news/amending-treaty-israel-matter-time-says-presidential-adviser
Och här har vi en talesman för regeringspartiet, där han beskyller "den sionistiska entiteten" för att i kraft av Camp David föra in bekämpningsmedel som orsakar cancer och allsköns anmdra sjukdomar.
http://www.memritv.org/clip/en/3556.htm
Det finns också exempel på att Egypten anser sig ha skäl att bryta mot avtalet i praktiken:
www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/egypt-deployed-troops-in-sinai-without-israel-s-prior-approval-1.458511
Och Morsi gör ju inget unikt i att säga att "shari'ah skall vara grunden för lagstiftningen" denna artikel 2 finns redan i den gamla konstitutionen under Mubaraks tid...
SvaraRadera