Det finns ett
utbrett antagande om att religiösa konflikter i grunden är olösliga. I en nyutkommen
bok, Ending Holy Wars: Religion and Conflict Resolution in
Civil Wars, argumenterar freds- och konfliktforskaren Isak Svensson
för att även dessa konflikter går att lösa vid förhandlingsbordet. Vi har bett
Isak kort redogöra för sina general findings i en bloggpost.
Hur
ska väpnade konflikter som sker i Guds namn egentligen hanteras? I de blodiga
konflikterna i Afghanistan, Pakistan, Nigeria, och Somalia spelar religiösa
krav stor roll och i konflikten mellan regeringen i Sri Lanka och LTTE-gerillan
– som avslutades genom regeringens seger 2009 – fanns det också religiösa
tvistefrågor. Det också finns tecken på att de religiösa motsättningarna ökar
allteftersom våldet eskalerar i Syrien.
Samtidigt
finns ett utbrett antagande, såväl inom politisk debatt som inom samhällsvetenskaplig
forskning, att när religion väl kommer in i konfliktbilden så försvinner
möjligheten till fredliga lösningar vid förhandlingsbordet. Återstår då endast stridsfältet.
Världen
idag upplever inte fler väpnade konflikter med religiösa dimensioner än tidigare,
men de är mer synliga. Delvis kan det bero på att andra typer av konflikter har
minskat i antal, medan konflikter med religiösa dimensioner inte har minskat i
samma utsträckning. Proportionen, inte antalet, av religiösa konflikter har
därför ökat över tid. Graf 2, se nedan, som återfinns i min bok, illustrerar
detta.
Boken
Ending Holy Wars: Religion and Conflict
Resolution in Civil Wars är den första bok som systematiskt försöker
kartlägga de religiösa dimensionerna av interna väpnade konflikter för att
förklara hur religiösa dimensioner kan stå i vägen för fredliga lösningar. Mitt
perspektiv är freds- och konfliktforskarens. Materialet i boken bygger på
information från Uppsala Conflict Data Program
(UCDP). Denna kvantitativa information har sedan kompletterats med flera
mindre fallstudier, i Sri Lanka, Filippinerna och Indonesien.
Boken
visar hur religiösa identiteter och oförenligheter påverkar sannolikheten av
avtal och de mekanismer som partier och utomstående medlare har kunnat dra
nytta av för att övervinna religiösa hinder för förhandlingslösningar. Bland
annat beskriver jag hur autonomilösningar har använts, det vill säga att
religiös lagstiftning har anpassats till vissa delar av ett lands territorium
men inte andra. Jag visar också på exempel där religiösa partier blivit
tillåtna, vilket lett till att väpnade grupper valt att ”strida” genom
politiska medel istället för med vapen.
Den
religiösa faktorn ska emellertid inte överskattas. När religion spelar en roll
i en oförenlighet, så är det nästan aldrig den enda uteslutande faktorn.
Tvärtom är det ofta fråga om ett helt frågekomplex av olika tvistefrågor där
religion utgör en av flera ingredienser.
Bakom religiösa aspiration kan det ligga ekonomiska, politiska och militära
kalkyler.
Religionens roll i väpnade konflikter är alltså svårbestämd
och komplicerad – och det finns många starka åsikter om vad som egentligen ligger bakom religiösa
motsättningar. En sak är dock säker: vi kan inte låta vår analys fastna i
konstaterandet att religion försvårar fredliga lösningar. Istället behöver vi
nu ägna mer uppmärksamhet åt hur konflikter med religiösa förtecken kan lösas,
inte bara bekämpas.
Resultaten
i Ending Holy Wars banar väg för en
diskussion om hur konfliktteori kan integrera religiösa dimensioner på ett
bättre sätt samt hur politik kan utformas för att hantera religiösa dimensioner
i väpnade konflikter.
Isak
Svensson
Docent vid institutionen för freds-och konfliktforskning vid Uppsala universitet
och tidigare forskningsdirektor för National Centre for Peace and Conflict
Studies, Nya Zeeland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar