Det är
vanligt att förknippa ny informationsteknik med positiva egenskaper som ökad
demokratisering och en större möjlighet att göra sin röst hörd. Speciellt
tydligt är kanske denna utveckling i den pågående arabiska våren och den
begynnande demokratiseringen av Mellanöstern och Nordafrika. Men samtidigt som
det finns en stor tilltro till sociala media som Facebook, youtube, SMS och
internet är det många som också har framhållit teknikens dystopiska potential.
Likt George Orwells mörka framtidsroman 1984 kan ny teknik användas för övervakning
och kontroll. Ett tydligt exempel på denna funktion återfinns i GP:s
reportage om hur Saudiarabien har låtit installera en ny funktion som har
kopplats till landets nya digitala pass. Så fort en kvinna lämnar Saudiarabien
sänds ett SMS till kvinnas "förmyndare", det vill säga till hennes
make eller far enligt GP.
Teknikens
införande har dock skapat upprörda känslor i både Saudiarabien och i flera
sociala medier. Bland annat har kvinnorättsaktivisten Mamal al-Sherif lagt ut
information om den nya tekniken på Twitter. I GP publiceras till exempel följande
upprörda röst:
"Om jag behöver ett sms för
att veta om min fru lämnar Saudiarabien är jag antingen gift med fel kvinna,
eller så behöver jag en psykiatriker"
Den nya tekniken drabbar först
och främst kvinnor i Saudiarabien, men också gästarbetare och privatanställda
utlänningar som är anställda av Saudier. Detta är ett tydligt exempel på att ny
teknologi också kan användas för kontroll och för att upprätthålla patriarkala
strukturer som bygger på en tydlig uppdelning och separation mellan män och
kvinnor.
Samtidigt som detta är ett
typiskt exempel på en dystopisk funktion är det uppenbart att ny teknologi också
har en potential att utmana rådande politiska, religiösa och kulturella
strukturer. Det är dock uppenbart att det inte finns en given utveckling i och
med att ny teknologi introduceras. Återigen är det viktigt att betona att
tekniken kan användas både i "befriande" och "bevarande"
strukturer och att det är människors avsikter som styr hur tekniken kommer att
brukas i samhället.
Göran Larsson, professor i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar