Med anledning av
rättegången mot den norske terroristen Anders Behring Breivik, och dess fokus
på Breiviks psykiska tillstånd har jag ställt tre frågor till Tobias Lihoff,
legitimerad psykolog vid Rättsmedicinalverket i Huddinge. Lihoff arbetar med
rättspsykiatriska bedömningar på uppdrag av domstol.
Finns det skillnader
mellan Sverige och Norge vad gäller rättspsykiatriska utvärderingar och
rättspraxis?
Ja, det finns ganska
stora skillnader. I det norska rättssystemet har man ett
tillräknelighetsbegrepp vilket är en uppsättning kriterier som inte får vara
uppfyllda för att man skall kunna dömas till ansvar för det brott man begått. I
Norge innebär detta att man inte får vara under 15 år, inte ha varit psykotisk,
inte vara psykiskt utvecklingshämmad i hög grad eller att man har en stark
störning av sitt medvetandetillstånd. Om någon av dessa kriterier föreligger,
oavsett om det finns ett direkt kausalsamband med brottet eller ej, anses
man vara otillräknelig och kan således inte straffas.
Man kan dock även som
otillräknelig bli föremål för en straffrättslig reaktion som mer är en form av
samhällsskyddsåtgärd och som består i en ”dom på överföring till psykiatrisk
tvångsvård”. För att detta skall vara möjligt måste en del kriterier vara
uppfyllda angående brottets allvarlighetsgrad (brott som kränker annans liv,
hälsa eller frihet), återfallsrisk i allvarlig brottslighet (som kränker eller
medför fara för annans liv, hälsa eller frihet). En sådan vård är inte
tidsbegränsad utan fortgår tills de förutsättningar som gjorde att åtgärden
vidtogs inte längre anses utgöra en risk och det är åklagarmyndigheten som
ansvarar för bedömningen när den skall upphöra. Den psykiatriska tvångsvården
kan bedrivas i öppen form men inleds alltid i sluten form de första tre
veckorna.
I det svenska systemet
som det ser ut i dag saknas begreppet tillräknelighet och man döms alltid till
straffrättsligt ansvar för en gärning till vilken man kan anses ha haft uppsåt,
oavsett graden av psykisk sjukdom. Begreppet som tillämpas i Sverige, allvarlig
psykisk störning, är i grunden ett juridiskt begrepp som inte är knuten till
specifika diagnoser. Man kan dömas till fängelse (alternativt någon form av
frivårdspåföljd) eller rättspsykiatrisk vård, med eller utan särskild
utskrivningsprövning beroende på om det anses finnas en återfallsrisk i
allvarlig brottslighet eller ej. Den rättspsykiatriska vården är inte
tidsbegränsad och vid särskild utskrivningsprövning prövas permissioner,
utskrivningar m.m. alltid av en förvaltningsdomstol. Det svenska systemet som
det är utformat är mycket ovanligt, man brukar säga att det endast är ett fåtal
länder i västvärlden som tillämpar ett liknande system. Under våren kom det ett
betänkande från psykiatrilagsutredningen där man haft i uppdrag att se över den
psykiatriska tvångsvårdslagstiftningen i stort. Där föreslår man en övergång
till ett tillräknelighetsbegrepp som har vissa likheter men också skillnader
jämfört med det norska. För vidare detaljer angående detta se betänkandet Psykiatrin och lagen –
tvångsvård, straffansvar och samhällsskydd (SOU 2012:17).
Systemet gällande
förfarandet vid rättspsykiatrisk undersökning skiljer sig också ganska mycket
åt mellan Norge och Sverige. Den tydligaste skillnaden är kanske att vi i
Sverige har en särskild myndighet som ägnar sig åt detta, Rättsmedicinalverket,
där man arbetar i utredningsteam bestående av en rättspsykiater (som ansvarar
för bedömningen), en forensisk socialutredare, en psykolog och en
rättspsykiatrisk kontaktperson som ansvarar för observationerna när den intagne
befinner sig på vårdavdelningen. I Norge är systemet mindre reglerat och där
uppdrar man åt enskilda psykiatrer eller psykologer som ibland arbetar enskilt
och ibland tillsammans med att utforma ett utlåtande. I Norge föredras det hela
muntligt i rätten medan domstolen i Sverige oftast nöjer sig med det skriftliga
utlåtandet men naturligtvis har möjligheten att kalla in de sakkunniga för att
ställa frågor om bedömningen. Gemensamt för de bägge systemen är att det är
domstolen som i slutänden bestämmer påföljden och att man har möjlighet att
begära in ytterligare ett yttrande. I Sverige är det Socialstyrelsens rättsliga
råd som ansvarar för detta.
De två norska
utredningarna har ju kommit fram till väldigt olika resultat. Vad är dina
tankar kring detta och vad tror du det kan betyda för förtroendet för
rättspsykiatrin?
Att man kommer fram till
olika slutsatser i sådana här sammanhang är i sig inget som jag tycker är
märkligt eftersom det rör sig om bedömningar av komplexa personer med oftast
komplicerade och svårutredda och ofta, som i fallet med Breivik, motsägelsefulla
och svårtolkade symptombilder. Vid den andra bedömningen som görs känner
den undersökte till resultatet och slutsatserna från den tidigare och kan, om
denne så önskar, anpassa sitt beteende och sina utsagor i den riktning man
uppfattar som gynnsam. Det kan också finnas andra omständigheter som förändras,
nya fakta kan ha tillkommit, det kan ha gått längre tid i nykterhet etc. vilket
gör att bilden kan bli en annan vid ett senare tillfälle. Men bedömningarna kan
ju gå isär även hos två kliniker som träffar samma person vid samma tillfälle
eftersom det rör sig om kategorier som ofta är svåra att ta ställning till och
där olika psykiska störningar inte så lätt låter sig införlivas. Psykiatrin är
som bekant inte heller den någon exakt vetenskap.
Angående förtroendet för
rättspsykiatrin så är det svårt att uttala sig om det påverkas i positiv eller
negativ riktning. Jag kan tycka att det är bra att man i och med den diskussion
som förs får en ökad inblick i komplexiteten i problematiken och de system som
ligger till grund för olika typer av påföljder. Det ställer dock stora krav på
medias förmåga att förklara och kontrollera fakta för att undvika felaktigheter
och alltför grova förenklingar, något det ofta inte verkar finnas tid till.
Däremot kan jag tycka att det hela i Norge har försiggått inför väl öppen ridå
väl tidigt vilket riskerar rättssäkerheten för den som skall bedömas och gör
att de som skall bedöma kan utsättas för påtryckningar av olika slag, både
direkta och indirekta.
Kritiken mot den första
utredningen har bland annat bestått i att de två utredarna ska ha haft
bristande kunskap om och insikter i den ideologiska diskurs Breivik är en del
av. Någon sa att om Breivik förklaras sjuk kan ingen religiös eller politisk
terrorist dömas till fängelse i framtiden. Hur viktig är kunskapen om den
religiösa/ideologiska bakgrunden för en rättspsykiatrisk utredning? Hur
kontext-/diskursbunden är en diagnos?
Principen vid en
rättspsykiatrisk bedömning (eller vilken annan klinisk bedömning som helst)
måste enligt min mening vara att man bedömer den individ man har framför sig
och och att man gör detta på ett så nyanserat och rättvist sätt som det bara är
möjligt. För att kunna göra en vettig värdering av den berättelse och den
symptombild som framkommer så måste man naturligtvis ta del av kringinformation
gällande patienten och sätta det fynd jag anser mig ha iakttagit i förhållande
till den övriga information som finns. I det aktuella fallet är kunskapen om
den politiska kontext där B rört sig naturligtvis viktig för att bedöma
eventuell nedsatt verklighetsförankring. Men det att fastställa att någon är en
politisk extremist och formulerar sig och tänker i sådana termer utesluter ju
inte att denne också kan anses lida av en psykisk sjukdom. Bedömningen av helheten
och den grad av funktionsnedsättning sjukdomen ger upphov till måste vara det
avgörande. Men det är ju inget som hindrar att jag som undersökare rådfrågar
expertis på ett område som jag själv inte behärskar, exempelvis terrorism eller
politisk extremism likaväl som det ofta görs neurologiska frågeställningar för
att göra bedömningen så nyanserad och rättssäker som möjligt.
Slutsatsen att ingen
politisk eller religiös extremist någonsin skulle kunna bedömas som
tillräknelig (i ett norskt system får vi påminna oss) om B anses psykiskt sjuk
förefaller något snäv och teoretisk. Man bör komma ihåg att fakta i det
individuella fallet alltid ser olika ut och att det ju inte egentligen är
extremisten X som bedöms utan individen X som visserligen har en extremistisk
världsbild men som också kan ha en psykisk störning av olika art och
allvarlighetsgrad.
Ämnet kan ju naturligtvis
göras oändligt komplext och det finns i princip en oändlig mängd faktorer man
borde ta hänsyn till i den perfekta bedömningen. För den kliniker som är satt
att göra bedömningar av det här slaget finns det dock alltid en praktisk
verklighet att ta hänsyn till. Domstolen vill ha svar inom en viss tid,
information finns inte alltid tillgänglig och den som undersöks samarbetar
kanske inte alltid fullt ut och man avkrävs i praktiken ett ja eller nej-svar,
tillräknelig eller ej? Då får man ta fasta på de resultat man tycker sig få
fram och göra den bästa bedömning som man kan.
Generellt kan man säga
att diagnostik i allmänhet kräver en kunskap om den kultur varifrån den man
skall bedöma kommer ifrån. Det kan ju vara så att saker som i en allmän svensk
kulturell kontext kan inge misstanke om psykisk sjukdom, olika former av
andetro eller liknande, i en annan kulturell eller religiös kontext är ett
uttryck för vedertagna uppfattningar. Gränsdragningarna är ofta svåra. När är
en upplevd kontakt med gud genom konkret uttryckta bönesvar och meddelanden på
olika sätt uttryck för en djupt känd religiositet och när går det över till att
vara en vanföreställning? Frågan är svår att besvara men en förutsättning för
att det skall anses diagnostiskt är att det leder till en kliniskt signifikant
funktionsnedsättning på flera områden i livet vilket inte är fallet för de
allra flesta religiösa.
Ett kort svar på huruvida
diagnostik är kontext/kulturbunden är således att visst är den det. Vissa
diagnoser finns bara i vissa kulturer och en del sjukdomar tar sig olika
uttryck i olika kulturer. Över tid har man sett tillstånd och beteenden som uppstått
och tolkats på ett visst sätt under avgränsade perioder (se exempelvis Ian
Hackings Mad
Travellers: reflections on the reality of transient mental illnesses eller någon av idé och
lärdomshistorikern Karin Johannissons
böcker). Psykiatrisk diagnostik är ju också föränderlig och baserar sig på den
vetenskap och kunnande som finns vid ett visst tillfälle. Exempelvis kommer det
inom några år en ny version av den diagnosmanual som oftast används inom svensk
psykiatri, DSM-IV, där det kommer att vara diagnoser som tas bort och nya som
kommer till.
Simon Sorgenfrei,
Doktorand i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet.
"I det norska rättssystemet har man ett tillräknelighetsbegrepp vilket är en uppsättning kriterier som inte får vara uppfyllda för att man skall kunna dömas till ansvar för det brott man begått."
SvaraRaderaÄr det inte tvärtom, att kriterierna måste vara uppfyllda för att man skall kunna dömas till ansvar för brottet?
Det är ju intressant detta med Anders Behring Breiviks mentala status men jag kan ändå inte tycka annat än att själva händelsen är uselt utredd och att det finns mycket mystiska omständigheter som inte tillräckligt har granskats i massmedia. Jag anser att det är viktigare att veta vad som faktiskt hände i Oslo och på Utöya än att jag fördjupar mig i Breiviks psykologi eller bedömningarna av den. Tycker inte du den prioriteringen är vettig, Simon?
SvaraRaderaHej Magnus
RaderaDet är naturligtvis så. Men visst tar rättegången upp detta också? Varje enskilt mord behandlas. Vad är det du tänker på som mystiskt?
Simon
Hej, Simon!
SvaraRaderaJag har inte hört något från rättegången om uppgifterna om flera skyttar på Utöya. Vart tog Alexander Stavdals och Marius Helander Rösets vittnesmål om två skyttar vägen?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ogonvittne-jag-ar-overtygad-om-att-det-var-tva-personer-som-skot
Hej
RaderaJag vet inte om dessa personer vittnat. Sannolikt är det väl så att man inte funnit stöd för att det ska ha funnit två skyttar.
Simon
Simon: "Sannolikt är det väl så att man inte funnit stöd för att det ska ha funnit två skyttar."
SvaraRaderaSannolikt, ja, men är det sant? Minns Tage Danielssons varning i den så kallade Harrisburg-monologen att inte förväxla sannolikheten med sanningen.