lördag 28 juli 2012

Ramadan, OS och elitidrott IV


Att fasta eller inte är frågan och svaren är många: Darren Cheesman, som spelar i det brittiska OS-laget i landhockey väljer till skillnad från många andra att genomföra fastan fullt. Han menar att det handlar om förberedelser och att det går att träna upp sin förmåga att spela törstig eller med tom mage. Han säger också att det är möjligt att han inte kommer att spela riktigt så långa pass som övriga spelare. I den här youtube inslaget från BBC intervjuas såväl Darren som MoSbihi som tidigare omnämnts här på bloggen.

Darrens väg till att spela i det brittiska OS-laget är fascinerande. Han växte upp i en av Londons förorter där våld och droger var vardagsmat. Skolan var tuff på många sätt också för att han hade stora koncentrationssvårigheter. Hans spelade i skolans fotbollslag när en dag ett gäng som jobbar med ungdomar i närområdet från Arsenals landhockeyklubb dök upp på skolan med hockeyklubbor. Han uppmärksammades av en av tränarna i Arsenal och därmed började en ny fas i hans liv. I en intervju i The Guardian säger han: "Arsenal har gett mig allt. Jag skulle aldrig ha hittat min sport, jag skulle aldrig ha rest utomlands. Vi hade inga pengar så jag skulle aldrig ha fått möjlighet att gå på Emirates och titta på matcher. Jag skulle aldrig ha gått på universitet. Arsenal såg till att jag fick kläder att spela i eftersom jag inte ens hade råd med en träningsoverall". Darrens egen pappa var helt frånvarande, istället säger ha att: "Freddy (tränaren) var som en surrogat-pappa för mig. Han lärde mig om fåglar och bin. Han lärde mig om farorna med droger och alkohol. Han lät mig sitta på Highbury för att göra läxor, ingen dator eller TV eller dator som störde, bara tusentals tomma läktarplatser.”

Darren är hockeylagets första praktiserande muslim. Han konverterade för fyra år sedan efter att ha plocka upp ett exemplar av Islam for Dummies Waterstones bokhandel. Darren säger att hans medspelare ibland skämtar med honom: ”De säger att jag tar time-out fem gånger om dagen, men vi är ett lag och skämtar med varandra hela tiden”.

Darrens bakgrund och det faktum att han är konvertit är intressant med tanke på hans beslut att inte avstå från att fasta under mat och dryck under OS. Hans förmåga att ta sig igenom svårigheter under uppväxten, hans beslutsamhet att målinriktat satsa på hockeyn har onekligen burit frukt. Det är inte heller ovanligt att konvertiter, åtminstone under en period, är mer noggranna med att inte göra avkall på sin nyvunna tro än andra.

Enligt Ronald Maughan, ordförande för
internationella olympiska kommitténs (IOK) nutritionsarbetsgrupp, säger att det är omöjligt att veta vilken effekt fastan kan ha på en viss idrottare. Han menar att de som tävlar i styrkesporter som tyngdlyftning eller tekniksporter som bågskytte inte behöver påverkas alls. I Darrens fall är det möjligt att kombinationen av den egna övertygelsen samt det faktum att spelarna i landhockey enbart är inne på plan under korta intensiva pass kommer att göra att han inte presenterar sämre. 5 augusti spelar det brittiska laget sin första match, efter det lär vi förhoppningsvis få veta mer om Darrens upplevelse som fastande OS-atlet.

Jenny Berglund, lektor religionsvetenskap, Södertörns högskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar