I helgen besökte jag
Björkö utanför Stockholm. Där låg mellan 700-talet och 900-talet det relativt
stora handels- och hantverkssamhället Birka, och där grundade den tyske
missionären Ansgar (801-865) vad man tror var en av våra breddgraders första
kristna församlingar och kyrkor.
Ansgar har blivit känd
som Nordens apostel och har fått äran av att ha kristnat Sverige. I själva
verket gav Ansgars vedermödor med att frälsa de hedniska nordborna ett tunt
resultat. Men hans mission innehåller flera religionshistoriska intressanta
faktorer.
Birka var en viktig
handelsstation och snarare än fromma motiv var det troligen av ekonomiska och realpolitiska
skäl Kung Björn, som regerade över Birka då Ansgar kom ditt på den första av
sina två resor 829-831, lät Ansgar grunda en kyrka där. Det var viktigt att
hålla sig väl med den karolingiske kejsaren Ludvig den Fromme (d. 840), och
dessutom – som vår guide på ön uttryckte det – var troligen kristna handelsmän
mer bekväma med att vila sig i en kyrka än under ett träd dignande av uppskurna
djuroffer efter den ansträngande resan norrut.
Men trots sitt epitet
hade inte heller Ludvig endast fromma motiv bakom sina ansträngningar att
frälsa nordens hedningar. Vikingarnas härjningar var ett säkerhetspolitiskt
problem, och troligtvis hade den kristna missionen också säkerhets- och
handelspolitiska grunder. En gemensam religion skulle idealiskt sett främja
såväl säkerheten som handeln (att så inte alltid är fallet vet vi ju allt för
väl idag.)
Ansgar lyckades också
grunda en liten kristen församling i Birka. Men Asatrons tillivrare satte sig
hårt till motvärn, och när munken återvände för sin andra resa (851-853) var
församlingen upplöst. Trots ett andra försök av Ansgar att frälsa hedningarna
blev Birka aldrig något kristet samhälle. Anledningen till att just Ansgar fått
äran av att ha kristnat Sverige är snarare att han troligtvis var en av de
första missionärerna och att hans liv är relativt känt genom den biografi, Vita Ansgarii, som skrevs efter hans
död. Ansgar blev också Biskop av Hamburg, och senare helgonförklarad.
År 1834 restes ett kors
på Björkö, på en klippa som överskådar de odlingsmarker där Birka en gång låg.
Märkligt nog har man valt att förära den tyske Ansgar med ett ringkors som hör
till den keltisk-anglikanska kyrkan vilken Ansgar troligtvis såg med oblida
ögon och uppfattade som en konkurrent om de hedniska själarna.
Ansgarsmonumentet på Björkö
Så, om Ansgar inte
kristnade de folk som tusen år senare skulle uppfatta sig som Svenskar, hur
gick det då till? Kristnandet av våra trakter av världen var en mycket långsam
process som egentligen aldrig fullt ut har fullbordats. Att kungar och mäktiga
landsägare – av fromma eller politiska skäl – övergick till kristendom och tog
sina undersåtar med sig in i den nya religionen har spelat roll. I vilken utsträckning
och hur dessa praktiserade kristendom, och närde en tro på kristna läror vet vi
inte så mycket om. Olof Skötkonung (d. 1022) var den förste kungen att ta dopet
för att förbli kristen in i döden. Under 1100-talet och 1200-talet bedrevs
också korståg österut, mot dagens Finland, Ryssland och Estland, Lettland och
Litauen.
Men bland vanligt folk
var motståndet mot den nya religionen och de nya sederna segt. Inte bara på
våra breddgrader har missionärer försökt använda sig av äldre kulter,
kultplatser och traditioner i kristianiseringen av folk och länder. Det kanske
mest kända exemplet är naturligtvis hur man på 300-talet knöt Jesu födelse till
det romerska firandet av Sol Invictus
– den obesegrade solen – som firades vid vintersolståndet i slutet av december.
Även i Norden blotades vid denna tid, och än idag ser vi en blandning av
hedniska och kristna (och disneyska) traditioner blandas i julfirandet.
Man byggde också gärna
kyrkor på redan befintliga kultplatser, och klädde hedniska kulter i kristen
dräkt. Ett exempel är Lena kyrka i Uppland vars dekorationer snarare än Jesus
sätter Maria i centrum, och vars Mariakult troligtvis går tillbaka på en
tidigare fruktbarhetskult och Freja-dyrkan. Religionshistorikern Olof Sundqvist
har studerat denna period, och skrivit en intressant text om kopplingen mellan
St. Erik och Frej-kulten här.
Den sista gruppen att
kristnas i Sverige var Samerna, som i hög grad antog Leastadianismen under
1800-talet. Alltså 1000 år efter Ansgars missionsresor till Birka. Och än idag
döljer sig förkristna seder och traditioner i vår vardag och inbakade i kristna
seder – som i veckonamnen, eller i vårt jul-, påsk- och midsommarfirande.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar