I en artikel i Dagens
Nyheter kan vi läsa att allt fler amerikaner är positiva
till att rösta på en ateist till presidentposten. 54 procent kan tänka sig en
ateist som nationens ledare. Ateister är dock mindre populära än såväl muslimer
(58 procent) som homosexuella (68 procent).
Kanske kan detta ha en
förklaring i att religion har kommit att spela en allt större roll i
utnämningen av presidentkandidater och presidenter de senaste tio åren? Kanske
föreställer sig fler amerikaner att ateism på något sätt skulle vara en mer
neutral position?
Jag känner inte till
någon liknande undersökning från Sverige. Man skulle kunna misstänka att fler
skulle vara skeptiska till en bekännande och praktiserande religiös
stadsminister än en som kallar sig ateist. Men trots att vi ofta omtalas som
världens mest sekulariserade folk finns det indikatorer som tyder på att
begreppet ateism har en negativ klang för många. Ett tecken på detta är att
förbundet Humanisterna – som många upplever som just ateistiskt – vill distansera
sig från begreppet.
I en artikel publicerad
på Newsmill
under Almedalsveckan värjer sig förbundets ordförande, Christer Sturmark, mot
beteckningen. Han skriver:
I diskussioner om religion och politik anklagas ofta vi sekulära humanister för att ”inte tro på något”. Ofta kallas vi lite nedlåtande för ”nyateister” av olika religiösa grupper i samhället. Så särskilt ny är förstås inte ateismen, men ateism är inte heller synonymt med sekulärhumanistisk livsåskådning. Vi tror på många saker, men inte just på Gud.
De
flesta förknippar nog ateism just med att inte tro på gud. Nationalencyklopedin
definierar exempelvis begreppet med ӌsikten
att det inte finns någon gud.” Detta kanske
kan förklara varför så många tycks förstå Humanisterna som ett ateistiskt
förbund. Vad Sturmark menar att Humanisterna anklagas för – ”att inte tro på
något” – ligger närmare vad som kallas nihilism, vilket i NE definieras som en” ståndpunkt som förnekar existensen av något, vanligen
värden.”
Det kan naturligtvis
finnas flera anledningar till att Humanisterna och Christer Sturmark inte vill
kallas eller kalla sig ateister, trots Sturmark själv karaktäriserar förbundet
som ett sällskap där man inte tror på gud. På ett liknande sätt väljer ofta så
kallade nyandliga grupper, medvetet eller omedvetet, att undvika ordet ”religion”
i presentationer av tro och praktik som bär på religiösa kopplingar eller
kännemärken. Detta, kan man anta, på grund av att man misstänker att många
svenskar har en negativ bild av, eller skepticism gentemot, religion. Eller på
grund av att man själv har en så negativ föreställning av religion, att man
inte kan se likheter mellan det man själv företräder och erbjuder, och vad man förknippar med religion.
Detta är intressant ur
religionsvetenskaplig synpunkt. Ska vi som religionsvetare utan vidare ta över
självbeteckningar de grupper vi studerar använder sig av, eller ska vi använda
oss av begrepp och termer som vi själva definierar? Hur ska vi göra när
konkurrerande grupper använder sig av samma självbeteckning? Många muslimer menar att
exempelvis Nation of Islam eller Ahmadiyya framhåller trossatser som är
oförenliga med islam, varför de inte erkänner dessa som riktiga muslimer. På
liknande sätt finns det många kristna som anser att Jehovas Vittnen eller
Mormonkyrkan inte är riktig kristendom, utan snarare nån sorts suspekta sekter
som har allt för heterodoxa föreställningar för att ingå i den kristna
gemenskapen.
Själv anser jag att vi som religionsvetare ska undvika att ta normativ ställning i denna sorts konfessionella diskussioner. Snarare än att en grupp kallar sig kristen, muslimsk, andlig eller ateistisk är det intressant att studera hur och varför de gör så.
Själv anser jag att vi som religionsvetare ska undvika att ta normativ ställning i denna sorts konfessionella diskussioner. Snarare än att en grupp kallar sig kristen, muslimsk, andlig eller ateistisk är det intressant att studera hur och varför de gör så.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Ett förtydligande: Christer Sturmark kallar sig själv ateist.
SvaraRaderaPoängen med Humanisterna är att Humanisterna är en Humanistisk förening. Humanismen är ateistisk i betydelsen "utan gudism", men Humanisternas belackare menar något annat när de kallar Humanisterna för ateister. Att kalla Humanisterna för en ateistisk förening är ungefär lika meningsfullt som att kalla Svenska kyrkan för en icke-muslimsk förening. Det säger ingenting om vem man är och vad man står för.
De
RaderaHej
SvaraRaderaDet är sant. Det är viktigt att tänka på att det inte finns några självförklarande begrepp, utan olika individer och grupper fyller begrepp med olika mening. Ateism betyder sannolikt andra saker för medlemmar i Humanisterna än för kritiker till Humanisterna. På samma sätt förknippas begreppet religion med något annat, mer positivt, bland religiösa, än det gör hos religionskritiker.
Mvh
Simon
En grundläggande skillnad är att ateism inte är någon livsåskådning. Att någon är ateist säger ingenting om vad hen anser om mänskliga rättigheter t.ex. Som Humanist är man för mänskliga rättigheter, men det är man inte nödvändigtvis som ateist. Det finns exempel såväl på "ateistiska helgon" som ateistiska diktatorer. Som Humanist tar man avstånd från ateistisk diktatur, annars är man inte Humanist.
SvaraRaderaDärför är beteckningen "ateister" på Humanisterna vilseledande. Det säger bara vad Humanisterna inte står för, men ingenting om vad man står för. Syftet är naturligtvis att förknippa Humanisterna med negativa uttryck för ateism, som t.ex Stalins terror och militanta former av ateism. Stalin var mycket riktigt ateist, men han var ingen Humanist.
Jag vet ateister som tar avstånd från Humanisterna bland annat för att de inte delar Humanisternas positiva syn på invandring (speciellt från "muslimska länder). Jag känner ateister som tar avstånd från Humanisterna för att de är för socialistiska, och ateister som tar avstånd från Humanisterna för att de är för kapitalistiska. Sedan finns det ju Humanister som identifierar sig själva som agnostiker, men inte ateister. Dessa definierar man bort genom att kalla Humanisterna för ateister.
Att sätta likhetstecken mellan Humanism och ateism är fel på flera plan.
Hej
RaderaTack för svar. Huruvida ateism är en livsåskådning eller inte råder det delade meningar om. Men inte heller att säga att någon är religion, kristen, eller buddhist säger något om dennes inställning till mänskliga rättigheter eller demokrati eller något annat. Det finns, som alla vet, såväl kristna, muslimska, hinduiska såväl helgon som diktatorer och despoter.
Mvh
Simon
Tack för inlägg - har endast några korta frågor. När du talar om humanister, menar du endast medlemmar i föreningen Humanisterna eller menar du människor som har en humanistisk livssyn? Samt finns det några kriterier som man måste uppfylla för att få räknas som en "riktig" humanist? Ställer Humanisterna några krav på sina medlemmar som de måste uppfylla för att de skall få vara med i Humanisterna och för att de skall få kalla sig för humanister?
SvaraRadera/Göran
Hej Göran! Var frågan till mig? När jag skriver humanister med litet h menar jag humanister i allmänhet. Det kan vara renässanshumanister, humanvetare, kristna humanister eller medlemmar i Humanisterna. Skriver jag Humanister med stort H så menar jag människor med samma livsåskådning som Humanisterna företräder.
RaderaDenna livsåskådning innebär t.ex att man är för demokrati och mänskliga rättigheter. Om man inte är för demokrati och mänskliga rättigheter undrar jag vad det är som gör att man kan identifieras med den Humanistiska livsåskådningen? Någon slags avgränsning måste väl göras för att ordet ska vara meningsfullt? Ett ord som inkluderar allt definierar ingenting.
Att Stalin inte var humanist, vare sig med stort eller litet H är nog de flesta överens om. (I det fallet utgår jag alltså från konsensus).
Sist jag kollade hade inte Humanisterna någon åsiktskontroll av medlemmar. Att vara t.ex prokristen extremnationalist och gå med i Humanisterna är dock motsägelsefullt. Det är som om en Moderat skulle gå med i KPML(r). Han kanske skulle kunna bli medlem, men varför?
Humanisterna ställer inga krav på sina medlemmar, men man kan bli utesluten om man "i allvarlig omfattning bryter mot förbundets stadgar, eller på annat sätt uppenbarligen skadar förbundet och dess verksamhet." http://www.humanisterna.se/stadgar/
SvaraRaderaOm man som medlem ogillar någon av förbundet idéer är det fritt att arbeta för att denna ändras mha demokratiska medel.
Hej Ulf
RaderaTack för snabbt svar.
/Göran
Så även öppet djupt religiösa kan blir medlemmar i Humanisterna? Och oavsett partitillhörighet?
RaderaSimon,
SvaraRaderaDu skriver:
"Själv anser jag att vi som religionsvetare ska undvika att ta normativ ställning i denna sorts konfessionella diskussioner. Snarare än att en grupp kallar sig kristen, muslimsk, andlig eller ateistisk är det intressant att studera hur och varför de gör så."
Det vanliga är att det är andra som ger Förbundet Humanisterna epitetet "ateisterna", "ateistiska" etc. Det är intressant att fundera över varför de beskriver Humanisterna så.
Hej
RaderaJa det är intressant. Jag tror att det kan finnas flera olika orsaker till att andra kallar Humanisterna för ateister. En viktig anledning, som jag skriver i inlägget ovan, är troligen att exempelvis Sturmark skriver att de inte tror på några gudar. En annan anledning kan vara att man inte gillar att förbundet vill appropriera begreppet humanism. Många fler är förbundets 5000 medlemmar definierar sig ju som humanister. Speciellt om man upplever Humanisterna som främlingsfientliga eller intoleranta - som ju en del verkar göra - kan jag tänka mig att man vill separera förbundet från begreppet humanism. En tredje tänkbar anledning, som jag också antyder ovan, kan vara att man tycker att ateism har en negativ klang och vill på något sätt "svärta ner" Humanisterna.
Mvh
Simon
Upptäckte just den här bloggen: intressant, har satt ett bokmärke!
SvaraRaderaEn kommentar angående bloggpostens inledning: kan det vara så att det ökande larmet om presidentens religion i USA helt enkelt beror av att de dominerande partierna i stort sett är ense om allting? Och när man inte kan diskutera jordiska sakfrågor utifrån olika alternativ så får man ta till himmelska (icke)sakfrågor att bråka om? Kan "muslimen" Obama vara ett bättre alternativ än mormonen Romney? - Det är väl en fråga för väljarna att bita i när partierna inte har något vettigt att komma med vad det gäller ekonomiska krascher, arbetslöshet, våld och krig!
Hej Björn
RaderaVad roligt att du upptäckt vår blogg, och att du vill delta i diskussionen. Min kunskap om amerikansk inrikespolitik är inte större än gemene mans, men jag misstänker att det kan vara så att skillnaderna mellan republikaner och demokrater ter sig mindre för många svenskar än de gör för de flesta amerikaner. Sjukvårdsreformen är ett sådant exempel. För de flesta svenskar låter det nog mer än rimligt, medan många republikanska - och demokrater- amerikaner upplever reformen som en inskränkning av deras friheter, som något oamerikanskt.
Men som du skriver har vissa försökt misskreditera Obama genom att försöka utmåla honom som muslim, och i det kommande valet har Romneys mormonism fått mycket uppmärksamhet. Kanske är det så att amerikanska väljare tillskriver religiös beteckning vissa åsikter? Eller att man är trött på hur religion får spela större roll i valen (före 2001 tror jag främst det faktum att Kennedy var katolik är ett av få tillfällen presidentens religionstillhörighet varit av betydelse) gör att fler blir positiva till en ateist? Men om man ställer detta mot att fler är positiva till tex en muslimsk eller homosexuell president skulle man också kunna tolka det som att väljarna lägger Mindre vikt vid presidentens religiösa (eller sexuella) preferenser och ser till andra faktorer. Man skulle ju vilja veta mer om vilka chanser en kvinna har!
Simon
"Humanisterna" är en väldigt pretentiös beteckning ungefär som "Dom snälla". Det är ytterst gåtfullt hur "Humanisternas" strategi med import av religösa, skall förverkliga målet(?) om ett mer ateistiskt samhälle. Eller kanske medlet är viktigare än resultatet? För onekligen är det humant (mot invandrarna) att låta dom flytta hit.
SvaraRaderaKan någon Humanist reda ut detta? Dvs: vilket samhälle vill humanisterna förverkliga. Ett mer ateistisk eller mer religiöst samhälle???
Mellan raderna kan man kanske utläsa att Humanisterna mycket väl kan tro på "övernaturliga" fenomen, dvs vad vi kallar skrock. Eller är Humanisterna anhängare av en strikt vetenskaplig världsbild? Tacksam för klargörande!
Hej
RaderaJag vet inte om denna kommentar är riktad till mig, eller till någon annan med personlig koppling till Humanisterna.
Men jag förstår inte riktigt dina frågor. Vad menar du med att Humanisterna är för import av religion? Och på vilket sätt menar du att de tror på skrock?
Simon
Simon,
RaderaKlartexten anser Humanisterna inte är tillräckligt kritiska mot en specifik religion och dess utövare, av vilka många inte är födda i Sverige.
Klartexten,
Vad Humanisterna anser finns att läsa i deras idéprogram: http://www.humanisterna.se/humanisternas-ideprogram/
Hej
RaderaIntressant. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om konkurrera de ateistiska grupper, eller röster som är kritiska till Humanisternas perspektiv och verksamhet. Om du, eller någon annan, har tips på bloggar och websidor etc får du gärna maila mig på Simon.sorgenfrei@lir.gu.se
Simon
"Ska vi som religionsvetare utan vidare ta över självbeteckningar de grupper vi studerar använder sig av, eller ska vi använda oss av begrepp och termer som vi själva definierar? Hur ska vi göra när konkurrerande grupper använder sig av samma självbeteckning?"
RaderaSom jag ser det bör man vara försiktig att köra över människors självförståelse, på en deskriptiv nivå. På en sådan nivå är det istället intressant att se hur olika grupper laddar begrepp (som muslim, kristen, ateist, etc.) med olika betydelser. På en förklarande ("återbeskrivande") nivå däremot, måste vi (?) köra över människors självförståelse (utifall det uppstår en krock), och låta den förklarande teorin (eller perspektivet), och dess begreppsapparat, ta överhanden. En teoretisk förklaring förutsätter dock alltid en bra beskrivning!
Dock finns det ju ingen tydlig gräns mellan termer/begrepp som enbart är studieobjekt i diskursiv bemärkelse, och analysbegrepp som används teoretiskt av forskaren.
Simon,
Gissar att du redan läst den här artikeln, men den är bra så tipsar om den ändå:
http://socrel.oxfordjournals.org/content/68/4/407.full.pdf
Christopher Smith är intressant eftersom han och några till verkar försöka dra igång ett sociologiskt studium av ateism och sekulärhumanism - främst i USA.
Simon,
RaderaI Sverige är den enda konkurrerande ickereligiösa humanistiska gruppen jag känner till hef.nu, men jag har uppfattat att deras aktivitet är låg. Kritik till Humanisternas verksamhet finns över allt på nätet i bloggar och kommentarsfält, men inte organiserat vad jag vet. Om man inte räknar med Föreningen Humanism och kunskap, men de ser jag inte som seriösa.
Hej
RaderaTack för tipsen. Jag ska försöka hinna orientera mig lite bättre.
Just detta att man inte erkänner motsatta eller konkurrerande grupper som seriösa ligger väl lite i sakens natur.
Mvh
Simon
Hej Jimmy
RaderaJag håller helt med dig. Tack för tipset om artikeln.
Mvh
Simon
Simon,
SvaraRaderaDeras konkurrens är inte seriös, i att de lockar medlemmar från Förbundet Humanisterna. Skeptisism är en grundpelare för Förbundet Humanisterna, även om kanske inte någon medlem tillämpar detta i alla frågor. För Humanism&Kunskap är anti-Skeptisism en ledstjärna. För övrigt var de fel att nämna dem som om de vore ateistiska, så tror jag inte de klassar sig själva.
Missade ett inte i bisatsen i första meningen. De lockar inte medlemmar från Förb. Hum.
Radera