I tidningen Dagen kan
vi läsa om hur flera kristna irakier lämnar Sverigedemokraterna i Södertälje. Men
meningarna går isär om orsakerna till tappet.
Nader Helawi, en av dem
som lämnat partiet, säger att han anslöt sig till Sverigedemokraterna på grund
av att de ”sa sig stå för kristna
värderingar, de betonade kravet på integration och det var det enda partiet som
var emot islamisering”. Han menar nu att Sverigedemokraterna inte har
någon som helst kunskap om kristen tro och kristna värderingar, att de är
korrupta och att medlemmar med irakisk bakgrund diskrimineras i partiet.
”Inom partiet blev vi behandlade på en lägre nivå, det gäller att ha ett
svenskt namn för att någon ska hålla med dig”, säger Nader Helawi.
Men enligt
Tommy Hansson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Södertälje, är
anklagelserna helt gripna ur luften. Han menar istället att konflikten beror på
att de kristna irakier som lämnat partiet ”uppenbarligen [inte har] fattat hur
det går till i svensk politik och i svenskt samhällsliv.” Han medger att ”nationalistiskt
inriktade personer, både inom partiet och utanför, tyckte att det var olämpligt
eftersom de var av icke-europeisk härkomst” men menar ändå att de ”nästan
försökt behandla dem bättre än etniska svenskar”.
Det är intressant att notera hur föreställningar om ”kristna värderingar”
kan skilja sig åt, och hur förståelsen kring vad eller vilka dessa är varierar
mellan olika personer, grupper och kristna tolkningstraditioner. Detta blev
tydligt också då Jimmie Åkesson och flera andra Sverigedemokrater lämnade
Storkyrkan i Stockholm under biskop Eva Brunnes predikan i samband med
riksdagens öppnande 2010.
”Mitt uppdrag som biskop är att tolka evangeliet
in i vår tid”, sa Eva Brunne då. ”Det är alltid tråkigt när människor lämnar
kyrkan för att de inte kan, vill eller orkar höra evangelium”. Jimme Åkesson upplevede
istället Brunnes predikan mot rasism och diskriminering som ett angrepp på
Sverigedemokraterna.
Hur olika personer och grupper kan fylla samma begrepp – som ”kristna
värderingar” eller ”islamisering” – med olika betydelser har vi anledning att
återkomma till här på bloggen.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar