Samtidigt
som vi har skrivit ett flertal inlägg om reaktionerna och debatterna som följde
med publiceringen av den islam-kritiska filmen The
Innocence of Muslims har vi också skrivit flera inlägg om kopplingar mellan
religion
och ekonomi. Att köpa reklam
som antingen kritiserar eller försvarar muslimer kan i sammanhanget ses som exempel på hur frågor som rör religion och ekonomi kan förenas. En liknande
koppling återfinns även i GP
och SvD
som rapporterar att försäljning av amerikanska flaggor har ökat i länder som
Pakistan. Flaggorna säljs för att sedan brännas i anti-amerikanska
demonstrationer och för Navid Haider, som bland annat tillverkar flaggor i
Rawalpindi i närheten av Islamabad, innebär den senaste tidens ökade efterfrågan ett stort ekonomiskt
tillskott. Priset för en flagga kan variera beroende av kvaliteten på fanan,
men i sammanhanget är det viktigt att påpeka att kvalitet endast syftar på
huruvida flaggan är lätt att tända på och inte på hur den är tillverkad.
Även om efterfrågan är stark i samband med protester är det viktigt att
betona att andra delar av Pakistans ekonomi har blivit lidande av oroligheterna under
de senaste veckorna. Men samtidigt som vi framhåller politiska dimensioner i
analysen av religion och konflikter som motiveras av religiösa föreställningar
är det korta exemplet från Rawalpindi i Pakistan kanske en viktig påminnelse om
att vi också bör inkludera och analysera eventuella kopplingar mellan ekonomi
och religion och vi vill förstå samtida globala processer och konflikter.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar