På
söndag, den 21 oktober, äger en demonstration rum på Medborgarplatsen i
Stockholm kl 13-16. Syftet är att uppmärksamma hur olika religiösa minoriteter
i Bangladesh utsätts för förtryck och förföljelse, och visa solidaritet med de
buddhistiska bangladeshier som fick sina hem, tempel och pagoder nedbrända i
slutet av september.
En
av talarna på söndag är chefsmunken för den srilankesisk-buddhistiska viharan
(templet) i Stockholm, Bhante Dhammaratana, som kommer att hålla ett anförande
som representant för Sveriges Buddhistiska Samarbetsråd.
Bland initiativtagarna till manifestationen återfinns föreningen BHBCUC,
Bangladesh Hindu, Buddhist, Christian Unity Council, en internationell förening
som består av olika minoriteter som migrerat från Bangladesh, samt föreningarna
FSB, Forum för sekulär Bangladesh, och SUDA, Sveriges unga dharmis och ashvaner
(zoroastrier).
Syftet
med manifestationen är att visa på det förtryck som olika
minoritetsbefolkningar samt minoritetsreligioner utsätts för av muslimer.
Bangladesh
är ett av världens fattigaste och mest tättbefolkade länder (1099 invånare per
kvadratkilometer). En tredjedel av befolkningen anses vara undernärd, och det
råder brist på hälso- och sjukvård. Landet
är flackt, med många floder och deltan, och en överexploatering av
naturresurserna har medfört att landet är extra utsatt för naturkatastrofer när
monsunregnen, cykloner och flodvågor sveper in från Bengaliska viken.
Merparten
av befolkningen är bengaler, och av dessa utgörs cirka 85 procent av muslimer,
de flesta sunniter. Cirka 13 procent av befolkningen är hinduer, och utöver
dessa finns även kristna och buddhistiska minoriteter. Cirka två procent av befolkningen
består av olika stamfolk, bland annat med tibetansk-burmanskt ursprung som
lever i Chittagong Hill Tracts i sydöstra delen av landet. Flertalet av dessa
stamfolk är buddhister, tillhörande theravada-traditionen, som är centrerade
kring staden Chittagong och Chittagong Hill Tracts i sydöstra Bangladesh.
På
grund av landets stora befolkning har myndigheterna uppmanat bengaler att
bosätta sig i bergsområden, vilket har medfört att flera stamfolk har
fördrivits från sina byar, och att tiotusentals flytt till Indien och lever i
flyktingläger där.
Bangladesh
var tidigare en del av Indien, men när Indien fick sin självständighet 1947
upptogs Bangladesg som en del i Väst och östpakistan. Därfter blev Bangaldesh
självständigt 1971. Länge hade man en sekulär lagstiftning, men 1988 blev islam
statsreligion. Grundlagen garanterar visserligen religionsfrihet, men muslimska
fundamentalister har på senare år vunnit mark och trakasserar emellanåt
hinduer, shia-muslimer, och andra grupper som man anser hädar mot sunniislam.
Det
är inte bara i Bangladesh som det råder spänningar mellan muslimer och
buddhister. I grannlandet Burma bröt tidigare i år våldsamma konflikter ut
mellan buddhister och muslimer i västra Burma, med följd att muslimer flydde
över gränsen till Bangladesh (det har varit svårt att uppskatta antalet
flyktingar, och siffror mellan 29 000 och 300 000 har nämnts).
I
slutet av september, 29-30 september, brände bangladeshiska muslimer ned tio buddhistiska
tempel, pagoder och hundratals buddhistiska hem i distriket Cox’s Bazaar, nära
Chittagong, i sydöstra Bangladesh. Trakasserierna
ska ha utlösts av att muslimer blev triggade av ett foto av en delvis bränd
Koran, publicerat på Facebook. Enligt mediauppgifter ska en buddhistisk pojke från området ska ha taggats i fotot, men inte själv
tagit fotot eller lagt upp det själv på sin Facebook-sida.
Det
finns ytterst få studier gjorda på buddhism i Bangladesh, men för den som är
intresserad av ämnet hänvisas till Eva Rosén Hockersmits avhandling, Buddhismen
i Bangladesh – studiet av en minoritetsreligion, Uppsala Universitet, 1985.
Källor:
Nationalencyklopedien, Utrikespolitiska institutet, SIDA.
Katarina Plank
FD, religionshistoriker vid Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar