I dagarna har Mångkulturellt centrum i Fittja stått som
värdar för en konferens om det multirasiala samhället. Temat är ras och vithet
i det samtida Sverige och syftet har varit att belysa diskrepansen mellan en antirasistisk självbild och ett samhälle med ökad
segregation, systematisk diskriminering och med rasstereotyper av olika slag
inom kulturvärlden och medierna. Konferensen anknyter tydligt till de många
diskussioner om rasism som tagit plats i kölvattnet efter tårt- och
Tintinskandaler under det gångna året. Det faktum att mångkulturellt centrum
väljer ordet ”multirasial” indikerar möjligtvis en intressant förskjutning i de
svenska diskussionerna kring dessa frågor.
Rasbegreppet
är som bekant mycket kontroversiellt. Som vetenskaplig kategoriseringsprincip
för olika grupper av människor fungerar inte ras som en hållbar analytisk kategori
och skall det tillämpas konkret i samhället (till exempel i mångfaldsarbete)
stöter man ovillkorligen på en massa problem, för var skall man dra
gränsen? I Sverige har det därför gjorts försök att få bort rasbegreppet både
från akademiska diskussioner och från lagstiftningen. I lagstiftningsfrågor har
dock detta arbete försvårats av att EU-lagstiftningen använder ras som juridisk
kategori.
Samtidigt
är de andra begrepp som fått ersätta rasbegreppet – till exempel kultur (som i mångkulturellt centrum) eller etnicitet
– även de djupt problematiska. Detta bland annat för att de lätt kommer att
användas på ett sätt som inte nämnvärt skiljer sig från det sätt det övergivna
rasbegreppet användes. De rymmer också element av subjektivitet som gör dem
juridiskt svårhanterliga.
Frågan är
nu om de diskussioner som förts och multikulturellt centrums konferens
indikerar att "ras" är på väg tillbaka som analytisk kategori i den
svenska debatten om dessa frågor. Det skulle i så fall kunna ses som en amerikanisering
av debatten. I Förenta staterna används ju som bekant ordet ”ras” med
självklarhet i det offentliga samtalet och i många människors självförståelse. Det
är inte svårt att spåra rasistiska tendenser i det sätt på vilket detta görs.
Att till exempel Barack Obama med självklarhet betecknas som ”African American”
trots att hans mor är ”Caucasian” avslöjar skevheten i denna typ av
kategorisering.
I en
nyutkommen bok diskuterar de amerikanska forskarna Edward Blum och Paul Harvey
ras och religion i relation till det annalkande amerikanska presidentvalet.
Enligt Blum och Harvey finns det en ”sakralisering av vithet” kopplad till det
amerikanska nationsbygget. Under 1900-talet exploderade, menar de, bilden av
Kristus som en man med accentuerade vita drag. I deras bok, som heter just ”The
color of Christ: The son of God and the saga of race in America”, analyserar de
hur denna bild av Kristus som vit är sammanvävd med en rasistisk struktur i det
amerikanska samhället. I ett rundabordsamtal återgivet i Religion Dispatches
magazine betonar de hur denna koppling mellan ras
och religion märks i presidentvalskampanjerna och i de kontroverser som omgivit
Barack Obama och Mitt Romney: Obamas relation med den kontroversielle pastorn
Jeremiah Wright, som bland annat talat om Jesus som svart; Mitt Romneys
mormonkyrkas påfallande vita Jesus-porträtt och de religiösa undertonerna i
kritiken mot Obama ser de som indikatorer på detta.
Människor
föreställer sig sina hjältar och gudar på sätt som kopplar dessa till dem
själva. En av de mest väletablerade religionshistoriska sätten att förstå
gudagestalter (som kristendomens Jesus) är som projektioner av den egna
gruppidentiteten. När människor samlas för att dyrka sin gud, dyrkar och
sakraliserar de i själva verket sin egen gemenskap. Det är därför inte konstigt
att Jesus bland de flesta kristna porträtteras på ett sätt som möjliggör
identifikation – Jesus ser ut som en dalmas på dalakyrkornas väggmålningar och
som en etiopier i Etiopien. I linje med detta är det heller inte märkligt att
vita konstnärer som den svensk- och finskättade amerikanen Warner Sallman porträtterade Jesus som
en blond nordbo.
Samtidigt
är religiösa bildvärldar inte politiskt oskyldiga och i ett samhälle där
människor under- och överordnas baserat på deras föreställda ”ras”-tillhörighet
blir oundvikligen också raskategoriserade bilder av Gud en del i de strukturer
som upprätthåller rasismen och ger den legitimitet. Enligt Paul Harvey lär
Martin Luther King en gång ha blivit frågad om vilken ras Jesus tillhörde. King
ska då ha svarat att ”Jesus inte är mindre betydelsefull för att han var vit”.
Ett svar som avslöjar hur de vita överordnades självreflekterande bild av Gud blir
definierande också för de som förtrycks av den.
David
Thurfjell, religionshistoriker
Rasisterna blir kultur- och religionskritiker, och "de mångkulturella" börjar prata om vithet och ras. Intressant.
SvaraRadera