Hospis,
eller vård i livets slutskede, har nu funnit i trettio år i Sverige enligt SvD (13 oktober, artikeln ligger inte på
nätet). Termen hospis eller palliativ syftar på vård av människor som är
obotligt sjuka och döende. Målet är att ta bort smärta och göra den sista tiden
ljus för både sjuka och anhöriga. Hospis har funnit i Sverige sedan cirka 30 år
och det var läkaren Sven-Olof Brattgård (1921-2001) som hämtade hem konceptet
från England. Brattgård startade Bräcke DIakonigård i Göteborg 1982. På deras hemsidan
vi läsa följande beskrivning av vården:
"Helhetsvård för oss
innebär en omsorg om hela människan - kroppsligt, psykiskt, andligt och
socialt. Behandlingen är ett samspel mellan god omvårdnad, information, läkemedel,
smärt- och symtomlindring samt närståendes stöd. Helhetsvårdens personal har lång
erfarenhet och hög kompetens inom symtomlindring och får kontinuerlig
utbildning och handledning. Det finns också andra komplement. Mjukmassage upplevs
ofta mycket positivt. Samtal med präst och diakon kan också vara en väg till
lindring."
Möjligheten
att erbjuda palliativ vård ser dock väldigt olika ut i olika delar av landet och
de ekonomiska skillnaderna och prioriteringarna är stora inom fältet. Förutom
att efterfrågan är större än utbudet är det också tydligt att den palliativa vården
står inför nya utmaningar. Vården har idag ofta en tydlig förankring i
kristna kyrkors diakonala verksamhet och diakoner, präster och pastorer är
viktiga instanser i detta arbete. Men i och med att Sveriges etniska och religiösa
karta har ritats är det tydligt att det också kommer att finnas ett stort behov
av att erbjuda palliativ vård även för personer som inte är kristna eller som inte
har en kristen kulturellbakgrund. Detta faktum kan ställa till exempel nya krav
på mat, smärtlindring, relationen till familj och anhöriga, språkliga
kompetenser och en ökad känslighet för andra kulturella och religiösa krav.
Dessa förändringar gäller inte endast invandrare med en bakgrund utanför Europa
utan även för en åldrande befolkningen som till exempel den finska. Att kunna
erbjuda vård och omsorg på finska kan idag vara en stor utmaning för många
sjukhus och vårdinstanser i Sverige. Detta blir allt viktigare frågor att belysa eftersom personer som har levt och arbetat större delen av sitt liv i Sverige ofta kan gå
tillbaks till sitt ursprungsspråk när de blir gamla; ett faktum som inte minst
gäller för personer som blir dementa eller drabbas av alzheimer. Kunskap om
religion och religiositet kommer därför att öka inom den palliativa vården.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
I GBG finns ett fåtal platser inom den palliativa vården. Personer får bo där en kort tid i livets slutskede, ca en månad. Däremot är det många äldre som vill och behöver bo tillsammans med andra. Det vore bra idé att ha privata boendeformer med olika inriktningar t.ex. vad gäller språk och kultur för personer med demenser etc.
SvaraRadera