fredag 19 oktober 2012

Kaddish på motorcykel


På tåget till jobbet i morse började jag läsa Leif Zerns nyutkomna Kaddish på motorcykel. Redan fem sidor in fick jag lust att skolka och sitta kvar och läsa på pendeltåget hela dagen (vilket jag inte gjorde, lönekontoret, jag skriver detta på lunchen). I bokens inledning är det sommar, familjen Zern befinner sig på landet där en bastu står halvfärdig och trädgården ska tas om hand.

Men. Farmor har också dött. Och som praktiserande ortodox jude ska Leifs pappa läsa kaddish-bönen över sin mor ”två gånger om dagen i elva månader.” Vad ska han göra? Stanna i staden för att förrätta bönerna och därmed offra semestern med familjen – eller strunta i sina religiösa plikter och stanna i sommarstugan?

Lösningen uppenbarade sig i form av en ”ljusgrön BSA Bantam med en effekt på 4, 5 hästkrafter och en toppfart på 85 km i timmen.” Motorcykeln gjorde hela skillnaden mellan antingen eller och både och.

Leif Zerns pappas BSA Bantam och resorna mellan sommarstugan och synagogan på St Paulsgatan i Stockholm är ett bra exempel på hur tradition och modernitet ofta samexisterar och kan vara varandras förutsättningar. Motorcykeln möjliggör pappans urbana ortodoxi, liksom den traditionsbundna bönen blir en förutsättning för att motorcykeln ska stå parkerad i skuggan under den stora granen på landet.

Jag ser fram emot att få läsa klart i helgen och se hur det går. Kanske återkommer.
Läs recensioner (Exp, DN, SvD, SR, TK)

Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar