Jag vill samtidigt
tipsa om Niklas Orrenius reportageböcker, som på ett välskrivet men ofta
skrämmande sätt speglar dagens samhälle: Här
är allt så perfekt: 23 politiska samhällsreportage (2009), Jag är inte rabiat. Jag äter pizza, En bok
om Sverigedemokraterna (2010) och Sverige
forever in my heart: reportage om rädsla, tolerans och migration (2012).
Niklas Orrenius
1. Du har under många år rapporterat om främlingsfientlighet och olika
religiösa och etniska gruppers utsatthet främst i Skåne och Malmö-området. Kan
du se att det skett en ökning vad gäller antisemitiska brott och attityder i
regionen? När, i så fall, kan man ana att en sådan ökning skett?
Jag tycker att det är
vanskligt att tala om ökningar eller minskningar av sådana här brott,
åtminstone i ett kort perspektiv. Ibland ser man rubriker som "Kraftig
ökning av antisemitiska brott" och då är artiklarna baserade på polisens
anmälningsstatistik. Det är inte ett särskilt bra mått eftersom felkällorna är
så många. Ibland uppmanar ledare i judiska församlingen medlemmarna att anmäla
allt de drabbas av - då ser det i statistiken ut som om hatbrotten mot judar
ökat, medan det snarare är benägenheten att anmäla som ökat. Man ska också
komma ihåg att det är enskilda poliser som ska sortera in hatbrott i
hatbrottskategorin - men polisernas utbildning och kunskap om vad som är
hatbrott varierar väldigt, så vissa brott med rasistiska motiv blir aldrig bokförda
som hatbrott. Så var exempelvis fallet med den muslimska kvinnan i Tomelilla
som fick stenar och kastanjer kastade på sig - det sorterades inte in som
hatbrott av Ystadpolisen.
Vad jag kan konstatera
är att Malmö har stora problem med antisemitism hos befolkningen. Det räcker
för att jag ska tycka att det är värt att undersöka, rapportera och diskutera.
Efter att under framför allt våren ha talat med ett stort antal judar i Malmö
så inser jag att utsattheten kan vara stor om man är jude och har kontakt med
många Malmöbor. Flera judar jag talat med vågar inte berätta att de är judar,
av rädsla för trakasserier. Det är fullständigt oacceptabelt.
Om jag ändå skulle säga
något om en tendens, så gissar jag att antisemitismen har ökat under de senaste
10-20 åren. Det är den bild jag får när jag talar med judar. De är räddare idag
än vad de var på 80- och 90-talet. Som Henryk Grynfeld, som flydde
antisemitismen i Polen 1970, sa: "I Polen var jag jävla jude. När jag kom
till Sverige blev jag jävla polack. Nu är det tillbaka till jävla jude
igen."
2. Många menar att antisemitiska attityder ökat bland muslimer, i Sverige och globalt. Kan även du se sådana tendenser? Har du i så fall någon idé om vad detta kan bero på? En annan grupp som nämns är naturligtvis den heterogena extremhögern, hur tongivande är denna i dag? Och hur ser attityderna ut hos "vanligt folk"?
Visst finns det
muslimer som är antisemiter i Malmö. Men jag är också lite skeptisk till dem
som vill förklara antisemitismen i Malmö med att "muslimer ligger
bakom". Visst, många av de unga män som exempelvis trakasserar rabbinen
Shneur Kesselman har familjebakgrund i Mellanöstern. Sannolikt identifierar de
flesta sig som muslimer. Men jag undrar ändå hur mycket religionen spelar roll
här. Mycket av det judehat som visar sig i Malmö idag är sammanvävt med hat mot
Israels politik mot palestinierna. Det ser man hela tiden, hur en demonstration
mot Israels bombningar av Gaza 2009 urartade med att flaskor och ägg kastades
mot judar på Stortorget, och hur rop som "jävla judar" hördes, eller
i kedje-SMS:et som skickades runt "Personalen på McDonald's har bestämt
att allt säljande på lördag ska gå till Israel, försök att inte äta hos de
förbannade judarna". Det är inte så att Israels politik orsakar
antisemitismen - den fanns där sedan innan - men när Israel uppfattas som
aggressivt kommer den här antisemitismen i öppen dager. Och då tänker jag att
det som gör att man ropar "jävla jude" inte handlar så mycket om att
man är muslim, som att man fått med sig judehat från sin uppväxt och från
arabisk antijudisk propaganda och att man dessutom är förbannad på Israel.
Judehataren kan lika gärna vara sekulär ateist. Jag har svårt att se
religionens stora roll i judehatet.
Extremhögerns judehat
finns förstås, jag ser det på nätet på nazistsajter som för fram teorier om
judisk makt hela tiden. Men extremhögern är inte ett så närvarande hot för
Malmös judar, upplever jag. Däremot finns ju spår av den gamla svenska
köksbordsantisemitismen kvar. Jag tycker fortfarande att det talats för lite om
det judiska barnlägret i Höllviken - i Vellinge kommun, söder om Malmö - som
två kvällar i oktober 2010 attackerades av ett stort ungdomsgäng som ropade
saker som "Ni ska gasas!" och "Judejävlar förstör
Höllviken!". Därinne satt judiska barn mellan sju och tretton år och var
livrädda. Det handlade om över tjugo Höllvikenungdomar som kastade ägg och
trampade sönder kursgårdens staket. De var ungdomar från familjer som varit
svenska i flera generationer, de hade inte sin bakgrund i Mellanöstern. Så den
svenska antisemitismen är långtifrån utdöd.
3. Jag upplever det som att dessa frågor i allt högre grad fokuserats i
media senaste åren, och inte minst sedan Hannah Rosentahls besök i Malmö
tidigare i år. Hur tänker och arbetar du kring dessa frågor?
Självklart satte Hannah
Rosenthals besök strålkastarljuset på Malmö och på judehatet. Ett officiellt
sändebud från USA:s president som skickas till en svensk stad för att undersöka
rasism, och som dessutom riktar skarp kritik mot ett svenskt kommunalråd! Jag
har aldrig hört talas om något liknande tidigare, att USA officiellt lägger sig
i hur en svensk kommun sköts.
Tyvärr tror jag att det
har funnits ett motstånd från vissa journalister att verkligen börja undersöka
hur judehatet i Malmö ser ut. Det finns en ovana vid att hantera det faktum att
individer från en utsatt grupp - folk med arabiskt ursprung - på samma gång kan
vara offer för rasism och själva stå för rasism mot en annan grupp. Det är
svårt för nyhetsjournalistiken, som ofta gillar tydliga "bad guys"
och "good guys". Själv känner jag: det vore väl konstigt om bara folk
med svenskt ursprung kunde vara rasister? Det är en väldigt underlig
utgångspunkt. Rasism finns förstås hos judar, muslimer, kristna, ateister. Att
inte orka se det är i sig diskriminerande, tycker jag.
Nu när det skrivs
mycket om judehat, så tycker jag också att det är viktigt att påminna om andra
gruppers utsatthet. Inte minst är rasismen mot romer väldigt underbevakad,
tycker jag.
Hatet mot muslimer är
också väldigt starkt. I Sverige och i andra västländer. Jag är just nu på
reportageresa i USA, och märker hur djupt antimuslimska föreställningar om
Barack Obama fått fäste. Obama är kristen, men väldigt många vanliga amerikaner
- frisörer, restaurangägare, surfare, pensionärer - som jag träffar är
övertygade om att han "egentligen" är muslim. Och att detta är något
mycket dåligt och oamerikanskt. Även högt uppsatta konservativa politiker
underblåser de här föreställningarna om "muslimske Obama".
Simon Sorgenfrei,
doktorand i
religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Varför tar inte ni religionsvetare och skriver någonting om antisemitismen inom islam, dvs inom religionen självt. Den muslimska historian, med start från de första åren i Medina, som bakgrund till vad som händer i Malmö. Personer som Orrenius är uppenbarligen helt ovetande om denna.
SvaraRaderaHej Wot
RaderaTack för kommentar. Jag är osäker på vad du menar med "inom religionen själv" men det finns mycket forskning om förhållandet mellan muslimer och judar i historien. Och som man kan vänta sig handlar denna historia om såväl motsättningar och förtryck, som om samlevnad och skydd.
Vad rör samtida antisemitiska attityder bland muslimer i Sverige finns det däremot ingen forskning, men mycket spekulation, varför sådan vore viktig.
Mvh
Simon Sorgenfrei
Han menar förmodligen antisemitismen i Koranen och haditherna. På rak arm kan jag konstatera att i Koranen 9:29 uppmanas muslimerna att kriga mot otrogna. Och Koranen har över 500 rasistiska verser riktade mot judar och kristna: http://skepticsannotatedbible.com/Quran/int/long.html
RaderaMed "inom religionen självt" menade jag antisemitism som den manifesteras genom islams centrala skrifter. Men helt visst har dessa alltid tolkats av någon person i något sammanhang. Man kan till exempel kanske resonera om varför en del muslimer refererar till Khaybar när Israels nutida politik kommer på tal. En blogg för religionsvetenskapliga kommentarer borde vara intresserad av att belysa situationen i Malmö från just ett religionsvetenskapligt/historiskt perspektiv, får jag för mig. En intervju med Orrenius, som gör vad han kan för att ducka/avleda frågan, innebär noll kunskapsproduktion.
SvaraRaderaHej
RaderaDet finns naturligtvis olika sätt att färstå och värdera religion. Detta har vi skrivit många gånger här på bloggen. Bland troende (liksom bland kritiker) är det vanligt att man menar att den "egentliga religion" finns i den otolkade texten och hos religionsstiftaren. Som religionsvetare menar jag att texter som koranen endast är en av många olika faktorer som utgör en religion och vårt uppdrag är att studera de olika sätt muslimer tolkar och praktiserar sin religion utifrån exempelvis koranen. Att själv tolka koranen och dess budskap är en teologisk verksamhet.
I det sammanhanget är det, som du skriver, mycket intressant att analysera hur berättelser om dödandet av judar i slaget vid Khaybar används för att legitimera dödandet av judar i dagens israel, eller antisemitiska attityder bland samtida muslimer.
Det vore också intressant att forska kring hur denna och andra berättelser ur islamshistoria eventuellt används för att legitimera antisemitism i Malmö om så sker. Mig veterligen finns ingen sådan forskning, och, som jag flera gånger skrivit här på bloggen tycker jag det är en viktig fråga som jag hoppas att någon snart får finansiering för att bedriva.
Mvh
Simon
Orrenius är irrellevant i och med han tonar ner muslimernas stora roll i Malmös judeförföljelser. Hans agenda är anti-SD och följaktligen accepterar han inte islamkritik, ens från drabbade judar!
SvaraRadera