På
senare år har vi sett flera projekt som problematiserat begreppet konst, samtidigt
som de utmanat sociala konventioner och svensk lagstiftning. Som exempel kan
nämnas Anna Odells ”Okänd, kvinna 2009-349701” från 2009 eller Karl
Fredrik Mattsons falska mynt med texten ”Vår horkarl till kung” från
tidigare i år. Att på detta sätt samtidigt experimentera med konstbegreppet och
lagen medför naturligtvis risker. De egna verken kan användas på sätt som konstnärerna
själva kanske inte hade föreställt sig. Det har Lars Vilks nu fått erfara då
ett konstnärkollektiv
monterat en högtalare som förmedlar det muslimska böneutropet på hans
installation Nimis i naturreservatet Kullavik i Halland. Detta kan förstås som
en kommentar till Vilks upplevda islamkritik, och som ett bidrag till debatten
om rätten att förmedla böneutrop i svenska moskéer.
Konst,
religion, yttrandefrihetslagstiftning och rätten till det offentliga rummet i
(o)salig blandning alltså. Igen.
Medan
Vilks kritiker menar att han gömmer sig bakom begreppet konst för att kunna
bedriva en fördomsfull religionskritik eller för att ta sig friheter i relation
till svensk lagstiftning, menar religionskritiker att religiösa gömmer sig
bakom begreppet religion för att göra samma sak. Böneutrop betraktas som ett
intrång i det gemensamma offentliga rummet, manlig omskärelse som ett brott mot
barnkonventionen.
Varför,
frågar sig religionskritiker, ska något som kallas ”religion” värderas högre
och få kringgå viss lagstiftning än annat?
I
vad som förståtts som ett experiment – eller kanske som konst? – i linje med
dessa tankebanor bildade filosofistudenten och piratpartisten Isak Gerson år
2010 det missionerande kopimismsamfundet
som menar att kopimism är en religion vars
trossats är att kopiering och spridande av information ska betraktas som ett
sakrament. I december 2011 gav kammarkollegiet kopimisterna rätt att
registrera sig som trossamfund och alltså få någon sorts juridisk status som
religion. På Svenska Dagbladets ledarblogg
avfärdade man kopimismen som en ploj och menade att de härigenom endast eftersträvade
att få fildela i skydd av religionsfrihetslagstiftningen.
Alla
dessa uttryck kan förstås som bidrag i en pågående diskussion om rätten att definiera
gemensamma och mångtydiga begrepp och fenomen som ”konst” och ”religion” och
vilken plats eller eventuell särställning dessa ska ha i samhället och inför
gemensamma lagar. I en ledare
i dagens DN, som Susanne Olsson kommenterar här nedan, skriver Erik Helmerson
om religions närvaro i samhället och hur denna aktualiserar
diskussioner om religionsfrihetslagstiftningen.
Såväl
Vilks konst som kopimisternas religion är exempel på detta.
Till
grund för dessa diskussioner ligger viktiga frågor om hur vi ska dela på det
gemensamma, och samtidigt förhålla oss till enskilda gruppers särintressen i
samhället. En sådan diskussion är alltid nödvändig. Inte minst då många känner
osäkerhet inför pågående samhällsförändringar.
Kanske
kan just konst och litteratur – som gränsöverskridande reflexiva verksamheter –
visa sig vara effektiva arenor för sådana diskussioner?
Simon
Sorgenfrei
Doktorand
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar