I SVT:s Debatt, torsdag
den 4 okt, debatterades om den asiatiska traditionen yoga, som idag praktiseras
på en del svenska
skolor, hör hemma i en verksamhet som ska vara konfessionslös. En fråga
gällde varför samma motstånd som förts mot kristna inslag i skolans vardag (som
avslutningar i kyrkor) inte även skulle gälla andra religiösa traditioner. Debatten
sätter också sitt finger på viktiga frågor som sysselsätter religionsvetare
idag: vad är religion? Är det skillnad på att vara religiös och andlig? Vad är
det för skillnad på en rit och en teknik? Kan förbön (som Siwert Öholm nämnde),
liksom yoga, delas upp i ett religiöst spår och ett spår som renodlat tekniken?
Min nyutkomna bok, Coaching och lekmannaterapi – en modern väckelse? vill diskutera
dessa frågor. Utövarna av yoga som
framträdde i programmet lyfte fram just den linje som flera entreprenörer inom
dessa verksamheter brukar göra: Jag är andlig men inte religiös. Andlighet blir
en essens som har sin (medfödda) plats i mänsklighetens inre, medan religion är
de kläder kulturen tilldelar oss. Här finns ofta ett missionerande,
globaliserat budskap till mänskligheten och som religionsvetare är det viktigt
att se vilka som sänder detta budskap, vilka syften som ligger bakom och hur
det speglar samhällsandan. Forskarna Carrette och King har i sin bok ”Selling
Spirituality – The Silent Take-Over of Religion” visat att det finns vinster
med att koka ner olika religioners särarter till ett budskap: andlighet.
Andlighet som varumärke är lättare att sälja, även till arbetsplatser, då det
inte anses störa olika trosutövare, som istället kan rikta in sig på ”den inre
kraften” ladda denna med energi (empowerment) och få som resultat en mindre
stressad, mer energiladdad ( ”flow”) - och därmed (till arbetsgivarens glädje) -
en mer produktiv medarbetare. Med mina erfarenheter från långvariga fältvistelser
och arbeten om kanadensiska mi’kmaqindianer, en grupp som
sedan romantiken tillskrivits epitet som ”visa” och ”andliga” kan jag tydligt
se att den andlighet som idag i väst omskrivs som ”Native spirituality” är förvånansvärt
lik en modern, västerländsk andlighet som inte alls omfattar reservatsliv, betoning
på släkt och gruppen och vardagslivets rytm under svåra villkor. Även mi’kmaq
talar om andlighet – men den är långt från det begrepp som beskrivs på
nyandliga entreprenörers hemsidor. Begreppet andlighet bör därför skärskådas
noga av religionsvetare, så att de inte blir företrädare och missionärer för den
andlighet som definierats utifrån en viss grupps perspektiv.
Debattprogrammet pekar också på den praktik som
följer den nyandliga vågen sedan New Age introducerades på 1960-talet. Nya rituella entreprenörer erbjuder idag
verksamheter som framställs som teknik, samtidigt som rötter i ”gamla
traditioner” åberopas – i detta fall asiatiska. Traditioner som flyttas mellan
kontexter förändras naturligtvis – det är första punkten att utgå från i en
analys av t.ex. yoga. En andra punkt är: finns det vinster med förändringen?
Det är naturligtvis lättare att sälja in en ”stressreducerande teknik” till en
arbetsplats än buddhistisk vipassanmeditation. Mindfulness kan idag hittas i
flera olika kontexter: som en religiös praktik, som en teknik inom den kliniska
psykologin och i den stora grupp av lekmannaterapeuter och coacher som idag
etablerat sig i samhället. Entreprenören kan således vara en munk, en psykolog
eller en coach/lekmannaterapeut som läst en självhjälpsbok om ämnet.
Så på frågan: Vad är yoga eller mindfulnesss? kan svaret bli: Det varierar – vem som säljer paketet: Det
kan vara allt från komplicerade övningar till vardagsråd som att ta en promenad
på lunchen och försöka koncentrera sig på något annat än jobbet eller bara
sitta stilla i en bekväm ställning och koppla av. Det intressanta är väl kontexten:
att studera vilka utövare i skolor som tar på sig träningen, hur de har
upphandlats av skolan, vilka metoder de vetenskapligt kan visa på har goda
effekter. För religionsvetaren är det intressanta att studera de olika
kontexterna. Upphandlare, föräldrar eller politiker står inför andra utmaningar
och jag kommer att med stort intresse följa hur politiker/offentliga
institutioner nu ska ta sig an ett fenomen som detta!
Anne-Christine Hornborg
Professor i Religionshistoria,
Lunds Universitet
Tack för intressant text. Ska läsa din bok. Mvh, Annika Borg dr i tros- och livsåskådningsvetenskap
SvaraRaderaTack Annnika! Återkom gärna framöver med kommentarer!
SvaraRaderaAnne-Christine