Idag tar jag del av Sydsvenskans
10:e artikel, rapport, bildreportage, krönika på fem dagar om Geert Wilders Malmöbesök.
Den holländske partiledaren för Frihetspartiet (PVV) är på Sverige-besök
inbjuden av Tryckfrihetssällskapets ordförande Ingrid Carlqvist.
Den ena sidan av rapporteringen
som inleddes den 28
oktober var väntad: flåsigheten och den journalistiska upphetsningen över
hur delar av Malmö blir en ”mer
eller mindre belägrad zon”, delad mellan en islamkritisk
och en antirasistisk falang – med en väldig massa poliser och samhällsresurser
däremellan.
Den andra sidan har slagit mig som aningen mer överraskande
– och intressant. Redan den första
artikeln slog an tonen i sin rubrik: ”Stukad ledare till Malmö.” Bilden av
Wilders är bilden av en rabiat, oseriös populist och islamhetsare, dessutom på
fallrepet i opinionen. En tredjedel av stödet försvann i det holländska nyvalet
i september. Rapporteringen
lyfter fram Wilders explicita islamhat, motståndet mot moskéer och invandring
generellt, kampanjen för ett förbud mot koranen, avvisandet av själva begreppet
”moderat islam” och beskrivningen av begreppet islamofobi som ”vår tids mest
missbrukade ord”.
I sin krönika
den 27 oktober avfärdar kulturskribenten Per Svensson Wilders budskap om
islams farlighet som antingen trivialt eller meningslöst: ”Om han med ”islam” avser
terrorister och fanatiker är det ett trivialt påstående. Om han med ”islam”
verkligen menar islam, en världsreligion med oräkneliga schatteringar är det
ett meningslöst påstående.”
De enda positiva
rösterna som framkommer i artiklarna kommer från deltagare vid Wilders offentliga
anförande på söndagen den 28 oktober – och så naturligtvis entusiasmen från arrangören
Ingrid Carlqvist själv. Hon gör sig gladeligt till talrör för flera av Wilders
lika slentrianmässiga som huvudlösa kategoriseringar: ”Islam är inte bara en religion, det
är en totalitär ideologi som har världsherravälde på dagordningen.” Är inte
detta ett islamofobiskt uttalande, frågar Sydsvenskans journalist? Nej då,
förklarar Carlqvist, och levererar en Sverigedemokratisk klassiker:
”Om man inte får lov att kritisera islamismen för att det
finns muslimer som blir ledsna, då skulle man ju inte kunna kritisera nazismen
heller, för det fanns ju snälla nazister också.”
Sammantaget får konstateras att de islamofobiska tendenserna
i svensk parlamentarism står sig tämligen släta – ja framstår som rent sofistikerade
– i förhållande till den holländska rappakaljan som den företräds av Wilders.
Och just därför, för att återknyta till logiken i Per Svenssons krönika, är svensk
islamofobi så mycket mindre trivial
eller meningslös.
Fokus i svensk ”islamkritik” har gradvis flyttats från
monolitiska påståenden, där ”islam” som helhet avfärdas eller muslimer i
allmänhet misstänkliggörs, till vad som presenteras som en ”befogad kritik av
islamismen”.
Problemet med en sådan kritik är att ”islamismen” gärna
behandlas som precis lika monolitiskt som tidigare ”islam”. Problemet är det
bryter mot det grundläggande kravet, att befogad kritik måste vila på korrekta
och sakliga fakta. Problemet är att Sverigedemokraterna och partiet närstående
hemsidor som Avpixlat i grund och
botten är kapitalt ointresserade av att förstå
de sammansatta fenomen som samlas under beteckningen islamism. Problemet är,
kort sagt, att begreppet islamism och de föreställningar som knyts till begreppet,
förblir en tacksam samlingspunkt för en oreflekterad, generaliserande och
populistisk plakat- och missnöjespolitik.
Vad kan man väl mobilisera i motståndet mot ett sådant rent
marknadsmässig framgångsrecept? Ja, det är väl det gamla vanliga. Långsam
noggrann nyfikenhet. Värderandet av saklighet och mångsidighet. Och envishet,
envishet, envishet.
Torsten Janson, Islamolog, Centrum för Mellanösternstudier
Länkar till samtliga artiklar om Geert Wilders besök i Sydsvenskan, webbupplagan, 25 – 29/10
2012: 1, 2,
3,
4,
5,
6,
7,
8, 9, 10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar