Fredagen
28/9 anordnade ”Brännpunkt Europa” tillsammans med Sensus demokratiprojekt ”Den
arabiska våren – ungas röster för demokrati och rättvisa” en lunchföreläsning på
statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet. Aktivisterna Doha
Samir, Mostafa Abdelgawad, Mohamed Ismael Mahmoud från Egypten och Kacem Jlidi
från Tunisien medverkade med presentationer.
De höll
varsin tiominuters presentation där de skisserade lite av vad som hänt och händer
i Egypten och Tunisien, vilka frågor som idag är på agendan och på vilket sätt
dessa diskuteras.
I sin
beskrivning av Tunisiens situation idag berörde Jlidi hur kvinnofrågan fått en
framskjuten roll i formationen av ett nytt parlament och i valen där samtliga
listor haft en helt jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga kandidater, även
om det inte resulterat i en jämn fördelning av platser i parlamentet. Han
visade även bilder på gatukonstnärers tankeväckande grafiska tryck och
affischer som blivit en del av gatubilden. Dessa affischer belyste bland annat
olika genusfrågor, men även HBTQ-frågor genom att olika motiv målades upp med
regnbågsflaggan som fond.
De
egyptiska aktivisterna täckte in olika delar av Egyptens situation med sina
presentationer, vilket gjorde att dessa gav en något mer heltäckande bild av
Egypten, som tog med den egyptiska historien i beräkning och hur olika rörelser
varit med och bidragit att ”fylla bägaren” som slutligen lett till revolution.
En
viktig aspekt lyftes fram var det faktum att militären kontrollerar ungefär 45
% av den egyptiska ekonomin. Det vill säga, oberoende av hur man ställer sig
till statsskicket så är frågan om militärens roll inte bara en om vilken sida
de stöder, utan även en fråga som kan ses som en fråga om arbete, offentlig sektor
som har bäring på det egyptiska samhället.
I
Europa har det diskuterats huruvida sociala medier varit en viktig del av den
arabiska våren. Den har till och med stundom kallats en digital revolution.
Motståndare brukar i gengäld påpeka att endast en procent av Egyptens
befolkning har tillgång till internet och att internet dessutom var avstängt
under de dagarna revolutionen var å färde i Egypten. En som ställt sig frågande
till internets roll och istället lyft fram fackföreningarnas arbete som centralt
i det som lett fram till revolutionen i Egypten är den svenska journalisten Per
Björklund. I sin bok ”Arvet efter Mubarak” målar han upp en tämligen dyster bild
av det Muslimska Brödraskapet och hur dess engagemang vilar på religiösa
grundvalar som riskerar att kunna omsättas i en förtryckande praktik.
De
egyptiska aktivisterna berörde å sin sida revolutionen som något som snarare bäst
kan förstås som en sammansatt process. På frågor om vem som var viktig och hur
det skulle uppfattas att en del nätverk eller organisationer stod utanför eller
inte anslöt sig till revolutionen på flera dagar så tycktes aktivisterna själva
inte särskilt intresserade av att ”kora vinnare” eller att försöka mäta vilken
organisation som haft störst impact,
eller vilka organisationer som borde agerat annorlunda. Istället lyftes det
fram hur allt ifrån muslimska brödraskapet, fotbollsfans, olika små kristna
sammanslutningar, internetaktivister, ”sekulära elitister”, till arbetarrörelsen
anslutit sig vid olika tillfällen och därmed spelat en roll i revolutionen.
Samtliga
ungdomar tog också upp hur valen sedermera handskats med en motsättning mellan
sekulära krafter och religiösa krafter, i Egypten i form av Muslimska brödraskapet.
Förklaringen till att exempelvis brödraskapet varit framgångsrika såg de som
ett tecken på att sekulära krafter använt sig av en typ av elitistisk, ofta
Européisk-inspirerad, diskurs medan muslimska brödraskapet använt sig av idéer
och språkbruk som befolkningen i stort haft lättare att känna igen sig i.
Det
intressanta i sammanhanget är att de unga aktivisterna själva – även om de inte
explicit kallade sig själva för vare sig sekulära eller elitister – i någon mån
kan klassificeras tillhörande en tämligen liten och förhållandevis priviligerad
skara, som pratar engelska, har tillgång till internet och är väl insatta i den
typen av teoribildning som de menar haft ett väldigt begränsat genomslag. Detta
är i min mening intressant eftersom det anlägger ett självkritiskt perspektiv
som påvisar att det kan finnas en skillnad inte bara i vilka idéer som läggs
fram, utan att det centrala för att den här typen av krafter ska kunna spela någon
tongivande roll är att de slipar på sin förmåga att kunna översätta insikter från
sina högre utbildningar till ett språkbruk som blir lika slagfärdigt och bekant
som det som används av andra politiska krafter: En utmaning som knappast är
unik för Egypten eller Tunisien.
Jonatan
Bäckelie,
Doktorand
i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Följ
Jonatan på Twitter: @jonatanbackelie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar