Under
helgen har vi i Svenska Dagbladet (19-20/10) kunnat läsa om den relativt lätta,
lågintensiva, träningens hälsosamma effekter. ”Vinn sex år på att lunka lätt”
lyder rubriken på söndagens
artikel som fortsätter det tema som inleddes i lördagens
artikel som något mer utförligt förklarade hälsovinsterna. Artiklarna är
utifrån ett religionsvetenskapligt perspektiv intressanta då de bland annat kan
ses som exempel på vår tids föreställningar om kroppslighet, hälsa och
medicinens roll och möjligheter.
Jag
ska här kort reflektera något kring den första delen, kroppslighet. Tonvikten i
artiklarna är på hälsa som ett biomedicinskt och biostatistiskt fenomen. I
fokus står den objektiva kroppen och hälsa och sjukdom handlar om förhållandet
mellan en statistisk norm och de enskilda kropparnas förhållande till denna; om
de är i linje med den eller om deras funktionskapacitet underskrider det, i en
statistisk mening, normala. Som en tydlig illustration till synsättet ser vi i
lördagens artikel en stor tecknad bild av en korpulent manskropp som öppnats så
att vi kan se in mot de inre organen. Levern och det lite mer rosa tarmpaketet
syns tydligt genom det utsnitt som också visar något gult – fettet – kring de
inre organen.
Bilden
är knappast uppseendeväckande, utan kan ses som ett exempel på ganska vanliga sätt
att avbilda, framställa, den mänskliga kroppen. Kroppen är med synsättet en
ansamlig muskler, tarmar, fett, senor etc. som döljs under ett hudlager och som
hålls upp av ett skelett. Bilden kan ses som ett exempel på hur en medicinsk
anatomisk människosyn och kroppskonception uttrycks och framställs som självklar
– det är ingen som behöver argumentera för att reproducera bilder likt dessa.
Med de perspektiv på kropp och hälsa som ges genom artikeln fokuseras hur människan
behöver och kan hantera kroppen för att hålla sig frisk och i form. Utifrån
artikeln handlar det menar jag framförallt om att ”hantera” den egna kroppen,
det egna livet, med syftet att nå hälsa och leva länge. Kroppen blir i det närmaste
ett problem som följer människan som hon ständigt måste vaka över, trimma och
underhålla
Jag
betvivlar inte att forskning likt den som i artikeln refereras är viktig – vem
vill väl inte få så effektiv vård som möjligt. Vad jag vill göra är att lyfta några
av de aspekter av kroppsligheten som förloras då ett utifrånperspektiv
dominerar och som i SvD:s fall gör fysisk aktivitet till medel att tillgripa för
att stärka kroppen. Jag ska därför med en, vad man kan kalla,
autofenomenologisk ansats försöka beskriva aspekter av upplevelsen av löpning.
Fokus kommer att vara på upplevelsen av kroppen för att, trevande, närma mig löpningens
kroppsligt existentiella aspekter jag menar alltför sällan framkommer inom
ramen för religionsvetenskapliga undersökningar.
Jag
gillar att springa, gör det några gånger i veckan och jag tränar dessutom på
gym. Jag har genom detta träningsvana och fysisk träning utgör en viktig del i
mitt vardagliga liv. Jag springer, jobbar med hantlar och skivstänger för att
jag på olika sätt mår bra av det. Dessutom tycker jag att det är påfallande
roligt.
Under
gårdagens löptur genom ett lerigt Ängårdsbergen i Göteborg tänkte jag på mina
upplevelser av löpningen, av hur kroppen framträder på olika sätt för mig, men
också hur den vid inte så få tillfällen helt glider tillbaka och in i
bakgrunden. Hur den höstvåta skogen med alla sin dofter och färger är i förgrunden
och det jag riktar mig till och som jag verkligen uppskattar. Kroppens försvinnande
handlar också om hur jag riktar min uppmärksamhet mot, det för dagen leriga,
underlaget, hur fötterna så att säga träder tillbaka till förmån för de stenar,
rötter och lera jag gör mig uppmärksam om. Man kan med fenomenologen Drew Leder
tala om ett ”bakgrundförsvinnande” och ett ”fokalt” försvinnande, där exemplen
ovan handlar om det fokala – hur det jag varseblir genom inte gör sig påmint.
Under
gårdagens löptur utgjorde också bakgrundfösvinnandet en viktig del. Ett exempel
är när jag för att det är så roligt att hoppa, hoppade tresteg mellan vattenpölarna.
Fötterna och förmågan till ett direkt frånskjut när foten landar var här i mitt
tydliga fokus medan exempelvis armarna som jag – får man anta – använde ganska
kraftigt för att balansera och hålla kroppen upprätt var mig fjärran.
Utifrån
en fenomenlogisk synvinkel kan löpturen beskrivas som en utdragen händelse där
kroppen pendlar mellan olika typer av närvaro och frånvaro. Sett till närvaron
kan den i hög utsträckning beskrivas som behaglig, som eustatisk. Jag var medveten om kroppen, riktade mig till den, som något
som var härligt att vara. En
anledning till den eustatiska upplevelsen
kan nog ha kommit av att jag inte hade några ambitioner att på något vis press
mig, eller ens öva på tekniken; jag ville bara ut ”å kuta”. Även om detta var
min ambition bar det sig inte bättre än att när jag kom till en av alla de
backar skogsområdet erbjuder kände en stark lust till att göra ”grodhopp”. Sagt
och gjort, jag stannar upp, hämtar andan och kör igång med mina hopp; sjunker
ned, sträcker på ryggen, samlar kraft, balanserar med armarna och skjuter iväg
fem-tio gånger i en följd tills kroppen inte riktigt lyder mig. Proceduren
upprepas några gånger och mot slutet känner jag hur det bränner ordentligt i
benen, fötterna känns lite slappa och andningen är ganska ansträngd.
Under
hoppandets gång har jag varit klart medveten om kroppen, jag har känt hur den
svarat mot mina intentioner, men också hur den inte gjort det. Spänsten som allt snabbare avtog för
varje gång hoppandet upprepades, timing och andning som blev allt svårare att
kontrollera och hur interaktionen med underlaget blev allt mer problematisk. I
de sista hoppen var kroppen generellt ganska besvärlig, men samtidigt härlig i
sin besvärlighet. Jag ville känna känslan av att hoppa och anstränga mig, hur
jag utmanade mig själv i en stunds lek som inte hade något tydligt syfte utan för
sig själv.
Med
ett medicinskt utifrånperspektiv, likt det som tillämpades i SvD, skulle
springandet och hoppandet säkerligen kunna beskrivas som en riktig hälsokur. Hjärtat
och andningen får jobba, muskler och leder stärks genom ansträngningen och på
sikt kan aktiviteten bidra till förbättrad insulinkänslighet och många andra ”hälsovinster”.
Men,
nu var det ju faktiskt inte primärt därför jag var ute och sprang – och jag säger
”primärt” eftersom vetskap hälsovinsterna och att man bör röra på sig för mig,
liksom för de flesta andra som inte är immuna mot vår tids starka hälsodiskurs,
rimligtvis bör ses som en motivator. Jag sprang för att komma ut i skogen, känna
känslan av rörelse och av att på ett tydligt sätt befinna mig i min egen kropp.
Känna hur den funkar, hur foten fjädrar till i trestegshoppet mellan vattenpölarna,
hur jag pressar min egen tyngd uppåt och framåt i grodhoppet, hur jag tar emot
och balanserar mig själv i landningen. Jag sprang till skogen för att uppleva
och leva aspekter av min kroppslighet jag annars har svårt att uppleva. Att
befinna sig i kroppen på ett sådant sätt jag upplever att jag gör i löpningen
handlar för mig om en känsla av lugn och om hur jag finner en del av mig själv.
Hur tiden stannar där ute i skogen, hur jag är närvarande i mig själv på mina
egna premisser. I delar kan det beskrivas som att jag skapar mig ett eget rum
som bärs upp av de repetitiva rörelserna. De ger sätt att släppa det man gör i
vanliga fall och i stället rikta uppmärksamheten mot kroppen. Träningen
blir på detta vis ett sätt att upptäcka och uppleva den egen kropp – aspekter
av vem jag som kroppslig är.
Det är
i detta jag menar att vi finner löpningens – men också många andra kroppsövningstekniker
– existentiella dimensioner. Det handlar om sätt att upptäcka sig själv, hur
kroppen känns i olika situationer och hur man med den interagerar, känner och
befinner sig i en omgivning man med kroppen svarar an mot. Löpningen är med
detta synsätt ett tillstånd att befinna sig, inte ”bara” en aktivitet att
genomför, utan en stämning och sätt att vara på där man blir varse sig själv på
sätt som väcker både nyfikenhet på den egna kroppen och en glädje i att vara
den.
Wilhelm
Kardemark
Doktorand
i religionsvetenskap, disputerar 18/1 2013 på avhandlingen När livet tar rätt form. Om människosyn i svenska hälsotidskrifter
1910-13 och 2009.
För den som vill läsa vidare rekommenderas
Boorse,
Christopher. "Health as a theoretical concept." Source: Philosophy of science 44, no. 4 (1977): 542-573.
Leder,
Drew. The absent body. Chicago:
University of Chicago Press, 1990.
Zeiler,
Kristin. "A phenomenological analysis of bodily self-awarness in the
experiance of pain and pleasure: On dys-appearance and eu-apperance." Medicine, health care and philosophy 13,
no. 4 (2010): 333-342.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar