Mot
bakgrund av Aftonbladets mycket korta notis om att
Japan har låtit avrätta två personer - däribland 65-åriga Sachiko Eto som miste
livet för att hon deltog i morden på sex människor i mitten av 1990-talet i
samband med så kallad djävulsutdrivningar - bad vi vår expert på Japan, Dan Öberg från Försvarshögskolan i Stockholm, att
ge en fördjupande kommentar till avrättningarna i Japan.
Det japanska
justitiedepartementet tillkännagav den 27 september att två brottslingar, en
kultledare och en rånare, har avrättats. Meddelandet är mycket kort men
implicerar ändå en del saker. Först det självklara – Japan är ett av ett fåtal
land som fortfarande praktiserar dödsstraff. Frågan är partipolitiskt relativt
okomplicerad eftersom en stor majoritet av befolkningen är positiv till den här
typen av bestraffning. Visserligen var 2011 det första året på mycket länge som
ingen avrättats i Japan, något som kan kopplas samman med maktskiftet till
Demokratiska partiet (Minshutou). Men i och med att flera dödsstraff utförts
2012 så verkar det inte vara någon hållbar trend. En ytterligare sak är att
det är en beskrivning av något som har hänt snarare än något som ska hända. När
avrättningar sker så meddelar myndigheterna detta till allmänheten (inklusive
brottsoffer och anhöriga) efter att det skett inte innan som i exempelvis USA.
Nyheten väckte en del minnen för
mig då jag bott länge i Japan. Jag minns hur, när jag för tio år sedan bodde på
Odaiba en liten ö i Tokyo-bukten, via medias exponering dagligen under några
veckor stiftade bekantskap med en karavan av vita minibussar som åkte runt på
landsbygden. Medlemmarna, ledda av en Yuko Chino, klädde sig i helt vitt och
bland annat svepte de in de rastplatser de slog läger i vita lakan. De tillhörde
sekten Pana Wave Kenyuushou (ordagrant Pana Wave Forskningsinstitut) och de
tilldrog sig en hel del uppmärksamhet. Sekten följdes intensivt av media som
rapporterade den ena märkligare historian efter den andra. Till exempel hävdades
det att sekten var på väg för att frita en säl som förirrat sig till en flod i
Japan för att ”undvika apokalypsen”. Läser man på Pana Wave’s egen hemsida så menar gruppen att de är ett slags
forskningsinstitut för ”dåliga magnetvågor” och de vita lakanen skulle tydligen
hjälpa mot dessa.
Det var underhållande att följa
medias intensiva rapportering av sekten där journalismens krav på transparens
och spektakel hela tiden krockade med sektmedlemmarnas slutna (och något udda)
världsbild och självupplevda utvaldhet. Den här incidenten, liksom alla andra
incidenter i Japan efter 1995 tenderar att ses strikt av myndigheterna samt
tilldra sig en hel del uppmärksamhet. Detta då 1995 var året då domedagssekten
Aum Shinri Kyo genomförde gasattacker med sarin riktade mot de tunnelbanelinjer
som passerade hjärtat av den japanska maktcentrat i Tokyo i ett slags försök
att skynda på ”apokalypsen”. Något som senare ledde till att den så kallade ”anti-Aum
lagen” kom till i början på 2000-talet. En respons som är strikt och som alltid,
för mig personligen, står i skarp kontrast med hur Aum fortfarande efter
gasattacken brukade stå vid Shinjukus gigantiska södra station och värva
medlemmar. För mig var det på något vis märkligt att de fick stå där och orera.
Och det hela blev ironiskt på ett morbit sätt eftersom de försökte värva
pendlare – samma slags pendlare som de själva dödat i tunnelbaneattacken.
När det japanska
justitiedepartementet den 27 september således tillkännager att två
brottslingar, en kultledare och en rånare har avrättats så är detta en händelse
som lätt går att se utifrån Japans historia av sekter och kulter samt en allt hårdare
lagstiftning för att kontrollera dessa. Vad innebär egentligen ”kultledare” i
det här fallet? Ordet ger sociologiska och religiösa konnotationer. Kult används
ofta i Japan som benämning på mindre grupper ledda av en karismatisk person som
del av någon shintoistisk eller buddhistisk sekt. Det mest uppenbara exemplet är
naturligtvis den karismatiske Shoko Asahara som ledde sekten Aum Shinri Kyou
och även han avrättades efter att ha dömts som ansvarig för bland annat. Det är
överhuvudtaget lätt att se själva avrättningen via de ”sekt” linser som
sarin-attackerna erbjuder. I det här fallet är det dock tveksamt om det ens rör
sig om samma slags fenomen. Kultledaren Sachiko Eto har inget samröre med Aum,
Pana Wave eller någon annan större kult. Tvärtom var Sachiko Eto ledare för en
liten grupp personer och utförde ”reningar” från sitt hus.
Sachiko Eto hade flyttat till
huset sex år innan morden och försörjde sig som make-up försäljare. Hon hade
gift sig tidigt med en klasskamrat och maken var målare men hade på grund av
ryggproblem fått sluta med jobbet och spelade om pengar. Bland annat till den
grad att paret förlorat sitt tidigare hem. Sachiko Eto gick med en religiös
grupp i Gifu som så kallade ”Ogamiyasan” (en slags ”andebesvärjare”).
Men eftersom de använde gruppens lokaler för egna syften utan att förankra det
i organisationen så uteslöts de efter två
år.
Sachiko’s make försvann ungefär
1992 och i samband med det så blev hon mycket bättre på att dra till sig ”troende”.
Hon inriktade sin verksamhet på unga människor och på helgerna var det ofta
mycket folk där. Vittnen menar på att det var svårt att parkera i området och
att många kom långväga ifrån. I området talas det om att man dag och natt hörde
trummande och böner. Vissa talar om hur de skrämts av ”reningsceremonierna” då
de låtit sig undersökas av Eto. Runt 1994 bodde en flera familjer av ”troende”
i huset och det var under den perioden de mord som Eto dömdes för skedde. Dessa
mord har beskrivit som ”svartsjuke och penga-relaterade”. Eto hade enligt
utsago fattat tycke för en yngre man men denne verkade intresserad av en annan
flicka. Visserligen skedde de under utdrivningar av ”akuma” (onda andar) men
samtidigt verkar de varit riktade mot personer som Eto velat bli av med. Vad som dock är intressant är att ”reningarna”
spelar på en shintodiskurs. Till exempel är ju ”rening” ett starkt begrepp inom
Shinto. Dessutom, när Eto menade att kvinnan vilket hon var svartsjuk på behövde
renas hävdade hon att denne blivit ”besatt av en ond räv” och att
denna behövde drivas ut. Räven förknippas bland
annat med shinto och folktro (exempelvis Inari). Personligen tror jag att dåd
av den här typen motiveras via religiösa diskurser men knappast kan förklaras
enbart genom religion.
Avslutningsvis, vid ett tillfälle
när jag scannade igenom sidor för den här bloggposten så såg jag dock att det
numera fanns möjlighet till ”rening” även över internet. Så kallad ”virtuell
rening”. Det kanske kan vara något för den hugade?
Dan Öberg, lektor i
krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, Stockholm
Hej Dan. Mycket intressant inlägg. Fler sådana här gästspel på bloggen önskas!
SvaraRaderaJonas S.