Idag firar merparten av världens muslimer eid al-adha - offerfesten - och för att ge en bakgrund till denna högtid skriver Güney Dogan en kort text om högtidens religiösa betydelse.
Den
muslimska offerhögtiden Eid al-Adha (Kurban Bayrami på turkiska) som markerar
slutet på den muslimska välfärden hajj
infaller den 25 eller 26 oktober i år, beroende på vilken mätmetod man väljer
att följa. De två mätmetoderna som vanligen används är den astronomiska mätmetod
en mer traditionell mätmetod som innebär att man siktar nymånens tunna skära. Eid
al-Adha firas i minne av Abrahams tillit och hängivenhet till Gud. Enligt
muslimsk tro ombads Abraham av Gud att offra sin son Ismael som en del av en prövning
för att visa prov på sin hängivenhet och tillit till Gud. När Abraham visat sig
villig att verkställa Guds bud, valde Gud att skona Ismael och uppmanade
Abraham att offra ett lamm som lösen för Ismael (Koranen 37:102-107). I ett led
att minnas Abraham och Ismail hängivenhet och tillit så är det är brukligt att
offra ett djur (vanligtvis ett lamm) som en handling av tacksägelse för Guds nåd.
Det är brukligt att en del av köttet doneras till välgörande ändamål. Det är dock vanligt att många muslimer
väljer att köpa en offerdjursgåva via någon hjälporganisation som sedan
distribuerar köttet till fattiga och behövande.
Muslimer
brukar ofta beskriva Eid al-Adha som en högtid som omges av en atmosfär som kännetecknas
av frid, respekt och givmildhet såväl som ett tillfälle för omtanke och
generositet. Eid al-Adha följer, som nämnt ovan, den årliga pilgrimsfärden till
Mecka i Saudiarabien. Denna pilgrimsfärd är en fundamental del av Islam och det
anses var en skyldighet för muslimer att utföra hajj åtminstone en gång i sitt liv, det vill säga om man är frisk
samt har finansiella möjligheter. För de muslimer som inte utför hajj börjar dagen för många av dem med
en rituell tvagning (ghusl) för att
sedan förenas i bön i moskéer eller i andra lämpliga lokaler. Vägen till moskén
och framtill påbörjandet av eid-bönen är det sedvanligt att recitera Allaahu akbar, Allaahu akbar, laa ilaaha
ill-Allaah, wa Allaahu akbar, Allaah akbar, wa Lillaah il-hamd (Gud är störst,
Gud är störst, det finns ingen gudom utan Allah, Gud är störst, Gud är störst,
och lovpris tillfaller Gud). Efter bönen är det i regel vanligt att möta
individer som samlar in donationer till fattiga och nödställda. Många beger sig
sedan hemåt för att umgås med familj och vänner och utbyta gåvor med varandra.
Det är även en högtid då telefonen ringer varmt där familjemedlemmar och vänner
runtom i världen tar sig tid för att önska varandra en trevlig eid.
Güney
Dogan, doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Hej! Tack för en bra text. Jag läste om en muslimsk tolkning av denna berättelse på en hemsida, se
SvaraRaderahttp://www.underkastelse.org/Gud/abraham_offret.html
Känner du till om detta är en vanlig muslimsk tolkning?
De menar att Bibeln och Koranen skiljer sig åt, att Abraham i Koranen aldrig får en uppmaning att offra sin son utan att Abraham själv (felaktigt) får för sig det.
Hälsningar
Hans Leander
En rabbinsk tolkning:
SvaraRadera"Gud satte Abraham på prov", löftet Abraham fått var, att bli fader för många folk. En fader offrar inte sin son, han tar ansvar för honom, har omsorg om.
Abraham bestod inte provet! Han borde sagt nej, min son offrar jag inte, jag är hans far, inte ens Gud har rätt att kräva att jag offrar honom.
Gud blev tvungen att ingripa eftersom Abraham inte tog sitt ansvar.
Denne trons fader behövde lära sig mer om Guds omsorg om människan.