Frikyrkorna
i Sverige för idag en hård kamp och många kämpar för sin överlevnad enligt ett
reportage som publicerats på SVT:s
hemsida. I snitt läggs en församling ner i veckan och den negativa trenden
har varit bestående i snart ett decennium enligt en sammanställning som
genomförts av Öyvind Tholvsen från Evangeliska Frikyrkan. Samtidigt som nedläggningen av församlingar har ökat
kraftigt har medlemstalet inte minskat lika kraftigt enligt Tholvsen som
intervjuas i tidningen Dagen.
Han konstaterar till exempel att "Vi har 10 procent färre församlingar, men bara 3,2
procent färre medlemmar" i tidningen Dagen.
Oberoende
hur siffrorna tolkas tycks sammanslagningar och försäljning av kyrkor bli allt
vanligare och i många fall är det till exempel muslimska församlingar som köper
de gamla kyrkorna. Trots att det finns blandade känslor för dessa försäljningar
är det många som tycks resonera att det är bättre att sälja till personer som
vill använda lokalen till bön och gudstjänst och inte till festlokal eller
diskotek säger Martin Björnler som är pastor i pingstförsamlingen i Flen, som just har sålt sin lokal till en muslimsk
församling.
Även
på ett mer övergripande plan är det tydligt att frikyrkor som Metodister, baptister och pingstvänner är
tvungna att samarbeta och samordna sig för att kunna överleva. Idag tycks församlingsgränser
spela en allt mindre roll för hur medlemmar väljer sin tillhörighet och
lojaliteten är mer flytande och flyktig. Därför samordnas flera av frikyrkorna
i nationella organisationer som till exempel Sveriges
Frikyrkosamråd och Sveriges kristna råd. Metodister,
baptister och pingstvänner är dock inte ensamma om att arbeta i motvind. Frälsningsarmén
står till och med inför större utmaningar än dessa kyrkor och vissa menar till
och med att rörelsen inte kommer att finns kvar om tio år om inte en snabb
förändring kommer tillstånd. Trots att behovet av socialtarbete och hjälp till
hemlösa (en verksamhet som har varit utmärkande för bland annat
Frälsningsarmén) blir det allt svårare att rekrytera nya medlemmar. Som exempel
kan man nämna församlingen i Falun som fick sitt senaste medlemstillskott för
17 år sedan och idag är det ännu svårare att rekrytera nya medlemmar.
Frikyrkornas kamp för att överleva bör också ses i ljuset av det faktum att
Svenska kyrkan förlorar medlemmar och att många församlingar inom detta samfund
också tvingas till att se över sitt behov av kyrkor och möjligheten att slå
samman församlingar i större enheter. Ur ett sociologiskt perspektiv kan ovan
nämnda exempel ses som tydliga indikationer på att den religiösa kartan håller
på att ritas om i en mycket snabb takt. Huruvida trenden kommer att brytas och
nya församlingar kommer att uppstå eller om de så kallade invandrarsamfunden kommer
att ta över frikyrkornas roll och betydelse i Sverige återstår att se.
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar