måndag 8 oktober 2012

Religionsvetare fakturerar Lars Vilks


I en kommentar till mitt inlägg nedan om religionskritik och konst berättar Jonas Svensson, docent i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö och skribent på Religionsvetenskapliga kommentarer, att kan fakturerat Lars Vilks för de inlägg han skrivit som rör Vilks. Anledningen till detta är att Lars Vilks menar att allt som rör hans teckning av Muhammad som rondellhund och engagemang i islamkritiska frågor är en del av konstverket. Janne Josefssons frågor i Uppdrag granskning är Vilks konst, liksom demonstrationer i Pakistan, och Jonas Svenssons blogginlägg är det. Detta också.

Om, tycks Jonas Svensson tänka, han nu vare sig han vill eller inte arbetar för Vilks kan han lika gärna ta betalt. I en kommentar på Vilks hemsida skriver han:
Jag skickar faktura och använder den vanliga timtaxan i mitt företag 500 kr + moms. Äh, du kan få lite rabatt. Vi säger 250, bara för att jag är intresserad av din undersökning av konstbegreppet. Är det ok?Hoppas det går bra om jag mailar fakturan, så sparar jag porto (jag är smålänning).[,,,]Går det bra om jag specificerar på följande sätt: ”Engångsersättning för medverkan i Konstverket enligt överenskommelse med Konstnären” eller ska det vara ”Projektet” istället för konstverket? Företaget har FA-skattsedel och verksamheten betecknas konstnärlig och litterär.
Vilks svarar:
Det bör vara ”för medverkan i RH-projektet”. Den begärda ersättningen, avser den alla aspekter av din medverkan? Vi talar här om ett oredigerat råmaterial. För utställningsbruk kan materialet bearbetas i andra former och visas/göras tillgängligt vid eventuellt många tillfällen. Det är rimligt att anta att det så småningom blir möjligt att genomföra reguljära utställningar.
Jonas poängterar, i ett mail till mig, att han fakturerar Vilks som egen företagare inom området ”konstnärlig och litterär verksamhet” och inte i egenskap av statsanställd religionsvetare (det är ju, enligt Vilks logik, han som är arbetsgivaren) och att han efter detta inte vidare kommer att kommentera fallet Vilks, då det i längden skulle bli för dyrt för konstnären.

Detta är en intressant utveckling som innehåller många metanivåer. Som konstnär tar sig Lars Vilks rätten att lägga beslag på mitt, ditt och andras inlägg om honom. Att skriva in både egna och andras göranden i konstverket kan kanske också förstås som en strategi för att slå ifrån sig kritik – ”en konstnär ska inte ta ställning” – säger Vilks, men kan konstnären svära sig fri från ansvar? Kanske kan vi också förstå Jonas Svenssons fakturering som ett sätt att återta makten över sina inlägg? Samtidigt, om Vilks nu betalar, äger åter igen Vilks situationen och inläggen?
Vi har flera gånger publicerat inlägg som fokuserar kopplingar mellan religion och ekonomi. Detta blir ännu ett exempel. Om Vilks skulle betala Jonas, skulle det då innebära att alla som skrivit om eller demonstrerar för/mot Vilks genom åren har rätt till ersättning? Det kan bli dyrt!

Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet

3 kommentarer:

  1. Kommentar till Simon (inte till Vilks): jag fakturerade enbart fem inlägg som gjordes på Vilks blogg (vilka alla utom ett handlade om hur jag skulle fakturera honom). Övriga saker jag skrivit om Vilks är del av min tjänst som religionsvetare. Här får mina arbetsgivare skicka faktura om de anser att det är befogat, enligt samma logik/ Jonas S.

    SvaraRadera
  2. Det här med att "inte ta ställning", förhålla sig "neutral", etc. tycker jag man kan betrakta som en retorisk strategi för att driva igenom vissa intressen. I Vilks fall kan man se att ett av dessa intressen består i att slippa ta ansvar för produkten och dess konsekvenser (om han sen bör ta ansvar, och isåfall på vilket sätt, är förstås en helt annan fråga). Självklart kan man också fundera över vilka sammanhang Vilks medvetet väljer att placera konstverket inom: SION-konferensen, SD-intervjuer, etc. Sammanhangen är (gissar jag) inte slumpmässiga, och kunde gjorts annorlunda - de kan således ifrågasättas. Man kan också - eller snarare, man bör, enligt Vilks egen idé - se hans egna uttalanden, texter, artiklar, etc. om islam och muslimer, som en del av konstverket. De senare visar också på att den neutrala fasaden rämnar vid närmare granskning.

    SvaraRadera
  3. Nu har förstås rondellhunden varit med i ett otal sammanhang. SION-konferensen, Tällbergs hembygdsgård, etc. En mycket listig strategi lär ligga bakom...

    SvaraRadera