I Människor och tro i Sveriges radios P1 den 3 augusti intervjuades
rabbinen David Lazar om hbtq
(homo, bi, trans och queer)-frågor med anledning av representanter för den
judiska församlingens deltagande i Pride-paraden. Lazar kom som ett yrväder
till Stockholms stora synagoga härom året och profilerade sig tämligen omgående
genom sitt engagemang för feminism och hbtq-frågor. I en
intervju med SvD en tid efter
flytten till Stockholm gjorde han klart att:
Mitt mål som rabbin är att nå fram till en situation där allt queer-relaterat är absolut normativt, för det gör världen bättre, också för oss heterosexuella. Vi berikas av queerkulturen. Det är inte något onormalt, inte något som ska tolereras. Det var samma sak när männens hegemoni bröts ner av feminismen, vi berikades av feminismens kritik.
I intervjun
med Människor och tro menar Lazar att man måste ”förstå gay och queer för att
förstå Gud”, och grundar detta på att Gud skapade människan till sin avbild.
Han betonar här den del av 1 Mosebok 1:27 som läser ”Gud skapade människan till sin avbild” (men bortser från
fortsättningen av samma vers som säger att Gud skapade dem som man och kvinna.) och menar utifrån detta att en
queerteologisk läsning är nödvändig för att bättre förstå Gud.
Rabbi David Lazar
Denna
tolkning ligger nära en muslimsk queerteologisk läsning av Koranens sura
29:28-29. Här berättas om hur profeten Lût – Bibelns Lot – har (manliga)
besökare som några av stadens (manliga) invånare kommer för att våldta. Lût
utropar då: "Ni begår sådana skamliga handlingar som ingen i världen
någonsin begått före er! Ni nalkas ju män [upptända av lust] och går tvärs emot
naturens vägar."
Queerteoretiskt
inspirerade tolkningar av versen har, på ett sätt som liknar läsningen av 3 Mos
18:22 ovan, förstått det som att Lût fördömer manlig våldtäkt snarare än
samkönade samlag i sig.
I Sverige
har, så vitt jag vet, ingen imam tagit ställning för sådana tolkningar på samma
sätt som rabbinen Lazar - eller företrädare för kyrkan som exempelvis Lars Gårdfeldt eller Eva
Brunne - gjort. Inom (som utanför)
alla tre traditioner finns ett motstånd mot homosexualitet. Internationellt
finns emellertid en rad gräsrotsrörelser och individer som arbetar med
hbtq-rättigheter inom islam. Jag har skrivit om några av dessa rörelser här.
Kända öppet homosexuella muslimer är exempelvis aktivisten och författaren Irshad
Manji och imamen Daayiee
Abdullah.
Om eller när någon imam kommer att ta ställning för homosexuella
muslimer på samma sätt som David Lazar gjort för homosexuella judar återstår
att se.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Vad gäller homosexualitet så är min inställning enkel. Det man inte rår för skall man inte dömas för!
SvaraRaderaI detta avseende måste man ta avstånd från den religion som hårdast fördömer homosexualitet i praktiken.