Den
som är redo att betala 2,5 miljoner kan idag köpa
en kyrka på 247 km2 i Romelanda-Norrmannebo som ligger cirka
2,5-3 mil norr om Göteborg. I priset ingår förutom byggnaden, altare,
predikstol och kyrkorgel. Intresset för det unika objektet är stort enligt Expressens
rapportering.
Försäljning
av kyrkor som tillhör Svenska kyrkan är fortfarande något ovanligt i Sverige,
men desto vanligare är försäljningen av lokaler som har använts av frikyrkor och
på landsbygden finns ganska ofta så kallade missionshus att köpa. Med sjunkande
medlemstal är det dock troligt att Svenska kyrkan också kommer att tvingas att
sälja av kyrkor som inte längre besöks eller används av tillräckligt många församlingsbor.
Elkostnader, dyr uppvärmning och underhåll blir en växande post för en kyrka
som har fått ett minskat ekonomiskt underlag. Samtidigt tycks många vara
negativa till att kyrkor säljs och speciellt problematiskt är det om lokalerna
sedan används av andra religiösa traditioner. Förutom muslimska grupper har
även katolska församlingar hindrats från att köpa kyrkor som tillhört Svenska
kyrkan. Men i Gävle och Västerås har muslimska församlingar faktiskt köpt och
gjort om kyrkolokaler till moskéer.
Trots
att vår kunskap om hur utbrett motståndet mot försäljningen av kyrkor är tycks kritiken
inte automatiskt komma från de som regelbundet frekventerar kyrkorna. Även så
kallade ”kulturkristna” kan vara kritiska, men av andra skäl. För många är
kyrkobyggnaden en trygghet och referenspunkt i närmiljön och för denna grupp
kan en försäljning också vara något problematiskt. Att se ”sin” gamla kyrka
omvandlad till diskotek, pub, moské eller kanske till ett tempel kan med andra
ord vara anstötligt för många människor, men av olika skäl. Mot denna bakgrund
kan man ställa sig frågan om vad som är kyrkans uppgift. Är kyrkans uppgift att
upprätthålla och fira gudstjänst eller skall kyrkan först och främst finnas där
eftersom den alltid har funnit där och för att den representerar kontinuitet och
trygghet i en föränderlig värld.
Om vi
lyfter blicken och vänder oss till den europeiska kontexten tycks det vara
betydligt vanligare att kyrkor säljs på den fria marknaden och att dessa
byggnader ofta omvandlas för att fyll andra funktioner i samhället. I
Birmingham har jag själv varit inne i anglikanska kyrkor som har sålts och gjorts
om till hindutempel. För vissa kan denna process vara anstötlig, men om vi
återvänder till Sverige tycks Svenska kyrkans val stå mellan att ha kvar
överdimensionerade och ofta opraktiska byggnader eller att säga upp sin
personal. Frågan handlar också om vilken form av teologi och religion som skall
praktiseras. Skall kyrkan lägga sina pengar på att kunna verka i samhället
genom samtal och diakonalverksamhet eller skall kyrkan först och främst vara
kvar som en garant för trygghet och kontinuitet i form av en oförändrad
synlighet i det offentliga rummet. Kyrkors vara eller inte vara är därför ett
tydligt exempel på att religionens plats i det offentliga rummet kan skapa
konflikt och debatt. Precis på samma sätt som byggandet av till exempel moskéer
väcker starka känslor kan försäljningen av kyrkor också skapa känslostormar. Eller
så är försäljningen kanske en möjlighet att köpa och skapa ett ovanligt och
exklusivt hem som inte återfinns i alla heminredningstidningar – kanske det är
dags att köpa en kyrka?
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
I England görs en del TV-program där man bygger om gamla byggnader till vackra hem. Troligtvis för att inspirera människor att ta till vara vackra byggnader så att de inte förfaller. Tegel och sten, och gamla handblåsta fönster är ju väldigt vackert.
SvaraRaderaHej Mimmi
SvaraRaderaTack för ditt inlägg . många av de programmen är spännande och roliga att titta på!
/Göran