December 2001, California: Den 47-årige butiksägaren Surinder
Singh Sidhi blev slagen med metallstolpar av två män som anklagade
honom för att vara Usama bin Ladin.
Februari 2002, New York: Fyra personer brände ner det sikhiska templet "Gobinde Sadan" eftersom de trodde att namnet på lokalen betydde ”Go
Bin Laden”.
Maj 2007, New York: En 15-årig sikhisk
elev fick under våld och hot sitt hår avklippt av en annan student på en skola
i Queens.
Januari 2008, New York: 63-årige Baljeet Singh blev
misshandlad utanför en gurdwara av en man som ska ha skrikigt “arab, åk
tillbaka till ditt hemland”.
Maj 2011, New York: Jiwan Singh blev misshandlad på ett
tåg av en man som anklagade honom för att ha samband med Usama bin Laden.
Långt fler hatbrott både i USA och Europa har rapporterats i
media och mörkertalet är förmodligen omfattande då många övergrepp aldrig anmäls.
Enligt CNN har FBI ingen översikt eller statistik över hur många hatbrott som
utförs mot sikher eftersom registeringen kategoriserar dessa brott enbart
som ”anti-islamiska” och saknar fortfarande en specifik beteckning för brott mot sikher.
En undersökning som organisationen Sikh Coalition genomförde år
2007 bland 208 sikhiska elever i New York visade emellertid att 62,2 procent av ungdomarna
med turban eller patka hade efter den 11
september blivit mobbade på grund av sin religiösa identitet och två av fem fysiskt
trakasserade. En tredjedel av de som faktiskt anmälde verbala eller fysiska
övergrepp till skolpersonalen fick enligt den här rapporten ingen
hjälp.
För sikher som i generationer bott i USA ledde händelserna efter den 11 september till att många omvärderade sina föreställningar om identitet, tillhörighet och hemland. Även om många uppfattade sig som amerikanska medborgare blev det en dramatisk påminnelse om att USA är inte deras enda “hem” och att identitet kontinuerligt konstrueras genom komplexa processer och dialoger med det omgivande samhället. De blev samtidigt mer medvetna om att bilder och representationer av sig själv i en diasporasituation bör hanteras med stor varsamhet och kan, om de uppfattas som ett hot mot majoritetssamhällets status quo, resultera i rasistiska handlingar.
I syfte att förebygga hatbrott har sikherna etablerat en rad olika religiösa organisationer för medborgerliga rättigheter och lobbyverksamhet, som exempelvis Sikh Coalition och Sikh American Legal Defense and Education Fund. Dessa organisationer har försökt att skapa nya självrepresentationer i den offentliga debatten och samtidigt utöva påtryckningar på amerikanska myndigheter för ett offentligt erkännande av sikherna som en separat religiös grupp och “oavsiktliga offer”. Innan det stod klart vad som egentligen inträffat vid gurdwaran i Oak Creek i går hade flera av dessa organisationer publicerat information om sikhismen, avsedd för icke-sikher, på hemsidor och i sociala medier och kontaktat amerikanska nyhetskanaler för att ge ”korrekta” tolkningar av sin religion. Sikh Coalition upprättade även i dag dialog med FBI och Vita huset för att få pålitlig information medan utredning pågår.
Kristina Myrvold,
Fil. Dr. i religionshistoria, Lunds universitet
För sikher som i generationer bott i USA ledde händelserna efter den 11 september till att många omvärderade sina föreställningar om identitet, tillhörighet och hemland. Även om många uppfattade sig som amerikanska medborgare blev det en dramatisk påminnelse om att USA är inte deras enda “hem” och att identitet kontinuerligt konstrueras genom komplexa processer och dialoger med det omgivande samhället. De blev samtidigt mer medvetna om att bilder och representationer av sig själv i en diasporasituation bör hanteras med stor varsamhet och kan, om de uppfattas som ett hot mot majoritetssamhällets status quo, resultera i rasistiska handlingar.
I syfte att förebygga hatbrott har sikherna etablerat en rad olika religiösa organisationer för medborgerliga rättigheter och lobbyverksamhet, som exempelvis Sikh Coalition och Sikh American Legal Defense and Education Fund. Dessa organisationer har försökt att skapa nya självrepresentationer i den offentliga debatten och samtidigt utöva påtryckningar på amerikanska myndigheter för ett offentligt erkännande av sikherna som en separat religiös grupp och “oavsiktliga offer”. Innan det stod klart vad som egentligen inträffat vid gurdwaran i Oak Creek i går hade flera av dessa organisationer publicerat information om sikhismen, avsedd för icke-sikher, på hemsidor och i sociala medier och kontaktat amerikanska nyhetskanaler för att ge ”korrekta” tolkningar av sin religion. Sikh Coalition upprättade även i dag dialog med FBI och Vita huset för att få pålitlig information medan utredning pågår.
Kristina Myrvold,
Fil. Dr. i religionshistoria, Lunds universitet
Hej Kristina
SvaraRaderaTack för ett mycket informativt och matnyttigt inlägg. Jag har också läst en del amerikanska rapporter som misstänker att detta är ännu en i raden av missriktade islamofobiska dåd. Men, skulle du kunna tänka dig någon alternativ förklaring? Har sikher några andra fiender? Finns det någon "sikhofobi"?
Mvh
Simon Sorgenfrei
Hej Simon,
SvaraRaderaTack för din kommentar! Jag vill nog inte spekulera över förklaringar innan amerikanska myndigheter delger mer information. Sikherna har överlag etablerat mycket goda relationer med majoritetssamhället var än de har bosatt sig och har ofta stereotypiserats som ”good migrants”, både i USA och i Europa (se gärna boken Sikhs in Europe: Migration, Identities and Representations, Ashgate 2011). De konflikter som uppstått det senaste årtiondet har i huvudsak varit ”interna” (olika religionstolkningar inom sikhismen, kasttillhörighet, syn på religiös auktoritet, etc.) eller varit fall av missriktad islamofobi.
allt gott,
Krisitina
Här finns intressanta problem. Misstagen baseras på brist på kunskap om vem som är muslim och vem som är sikh. Detta verkar bära på logiken att om det nu hade varit muslimer ("rätt grupp") så hade gärningsmännen åtminstone haft rätt i EN sak: att både gruppen/individen som utsätts för trakasserier/våld och al-Qaida/bin laden är "muslimer".
SvaraRaderaFinns det alltså en implicit logik här om att skillnaden mellan sikher och al-Qaida/muslimska terrorister är större än skillnaden mellan muslimer och al-Qaida/muslimska terrorister?
Jag förstår ju att Kristina inte menar detta, men, jag undrar om inte begrepp som "missriktad islamofobi" bär på liknande logik?
Även om sikhernas reaktioner är förståeligt så verkar det bygga på en sådan logik. Hela poängen med det här med hur ”Dessa organisationer har försökt att skapa nya självrepresentationer i den offentliga debatten och samtidigt utöva påtryckningar på amerikanska myndigheter för ett offentligt erkännande av sikherna som en separat religiös grupp och 'oavsiktliga offer'” tycks ju handla om utbilda folket om att förstå skillnaden mellan sikher och muslimer så att sikher slipper bli offer för anti-muslimskt våld. Eller?
En annan grej är det här med att USA saknar specifik kategorisering av brott mot sikher. Frågan är bara hur man bedömer detta i förhållande till dessa s.k. misstag - om offren är sikher men gärningsmannens dåd egentligen var menat mot muslimer, är det inte då fortfarande "anti-muslimskt"?
/David
Hej David
RaderaIntressant kommentar. Jag antar att den är riktad främst till Kristina, men jag ger mig också in i diskussionen.
Men för att kunna försöka skriva något skulle jag vilja att du utvecklade dina tankar kring det du skriver om likheter mellan "muslimer" och al-Qaida respektive "sikher" och al-Qaida. Hur tänker du kring likheter/olikheter mellan dessa grupper/beteckningar?
Med vänlig hälsning,
Simon