Tunisiska kvinnors situation har
ofta lyfts fram som ett progressivt exempel i den muslimska världen. Den 13
augusti i år firades den nationella dagen för kvinnor och familj, som också
sammanföll med 56-årsdagen av etablerandet av lagen om personlig status (CSP),
där kvinnors position stärktes. Män och
kvinnor sågs däri som jämlika, polygami förbjöds liksom möjligheten för män att
skiljas endast genom att säga så tre gånger. Skilsmässa måste enligt CSP ske
juridiskt och ett äktenskap måste ingås med båda parternas samtycke. Så långt
allt gott och Tunisien framstod som ett land där kvinnor hade stora möjligheter
att även i praktiken delta på någorlunda samma premisser som män.
Efter den så kallade arabiska våren valdes en
ny nationalförsamling och stegen i riktning demokrati och frihet inleddes. Arbetet
med att skapa en ny nationell konstitution inleddes och majoriteten av de
folkvalda består av al-Nahda-anghängare. Al-Nadha beskrivs ofta som ett moderat
islamistparti. Ledaren för partiet är Rachid Ghannouchi (f. 1941), som deltog i
grundandet av al-Nahda och framstår som en intellektuell ledare för partiet
idag, och han beskrivs ofta ha en moderat islamtolkning och använder sig av
begrepp som demokrati då han talar om islam.
Men nu vänds omvärldens ögon mot Tunisien
igen och rädslan för att islamisterna skall stärka ett konservativt grepp om
landets utveckling ökar både inom och utom landet. I förslaget på lagändringar
märks en tydlig nedvärdering av kvinnor, trots att artikel 22 i den nya
konstitutionen stadfäster att alla medborgare är jämlika vad gäller rättigheter
och friheter, och inför lagen, utan någon form av diskriminering. Flera media
rapporterar nu att misogyni då tydligen inte verkar uppfattas som en form av
diskriminering, med tanke på det nya lagförslaget, och att kvinnors
medborgerliga rättigheter begränsas och hon placeras under männen.
Det nya förslaget (artikel
27), som inte är genomröstat ännu, uttrycker att staten skall bevara
kvinnors rättigheter under principen av komplementaritet med män inom familjen
och som mäns partners i utvecklingen av hemlandet.
تضمن الدولة
الأسرة داخل دورهما ويتكامل الوطن بناء في للرجل حقيقيا
شريكا باعتبارها المرأة حقوق حماية:
Susanne Olsson, docent i
religionsvetenskap, Södertörns högskola
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar