Vi fick en kommentar på vårt förra inlägg, som vi vill ge ett längre
svar till eftersom det bland annat antyddes att vi ”exotiserade” asiatiska religioner.
Avsikten med vårt inlägg var självklart inte att på något vis ”exotisera”
asiatiska religioner, istället valde vi att fokusera på dessa religioner av
flera anledningar. Först och främst har diskussionen om ökat statsstöd till
trossamfund haft integration som ledmotiv, och ser man till de grupper som utgör
de största invandrargrupperna de senaste åren så utgörs dessa av människor som
kommer från just asiatiska länder där buddhism, hinduism, sikhism och andra
asiatiska religioner praktiseras. Exempelvis har Thailand och Kina toppat
listor för antalet beviljade uppehållstillstånd och uppehållsrätter under flera
år i rad. Indien har kommit tätt efter med arbetsmigration som främsta skäl.
Flera av dessa återvänder till hemländerna eller fortsätter till andra länder,
men anhörigmigrationen i dessa grupper antyder också att många kommer för bosättning
och väljer att stanna. Vi menar inte att buddhister, hinduer och sikher ska
betraktas annorlunda än andra samfund, utan just tvärtom – att regelverket bör ändras
så att fler grupper inom olika religioner - och även livsåskådningar - kan ha möjlighet
att få statligt stöd och synliggöras i samhället. Emellertid är det just människor
från de asiatiska länderna som idag utgör en stor del av de nya svenskarna. Eftersom vår forskning är religionsantropologiskt
inriktad med fokus på dessa religiösa grupper har vi också erfarenhet av de svårigheter
som många föreningar och grupper inom dessa religioner möter i det svenska samhället
och som ofta hänger samman med andra frågor om integration, representation och
upplevd diskriminering. De asiatiska religionerna kan också vara ett typexempel
på hur svårt det kan vara att uppfylla regelverkets kriterier för religioner
som historiskt karakteriseras av stor kulturell, språklig och religiös mångfald.
Faktum är att de flesta av de asiatiska
religionsgrupperna i Sverige har varit mycket framgångsrika att organisera sig
och etablera tempel och gurdwaras. Idag finns det exempelvis mer än 40 föreningar för indisk religion och kultur och många av dessa har byggts upp helt på donationer från församlingsmedlemmarna, hemlandet och/eller andra diasporagrupper. Flera av dessa föreningar har anpassats till en svensk föreningsmodell
för att skapa representation och dialog med samhället, men också för att kunna
använda sig av möjligheten att kunna lyfta någon form av bidrag. Många av dessa föreningar har sålunda den ”livskraft”
som SST kräver, men problem uppstår kanske främst i samband med kravet på
nationell samordning och vissa kriterier som utgår från kristen syn på religion
och organisation.
Eftersom SST kräver
att samfund skall ”betjäna minst 3 000 personer i Sverige och bedriva
verksamhet på flera platser i landet” har en möjlighet varit att skapa
samarbetsråd.
Representanter för dessa nationella råd överlåts
att avgöra vilka som ska bli inkluderade eller exkluderade, vilket också kan
leda till att vissa grupper blir nekade medlemskap om de ses som
kontroversiella och inte faller inom mainstream-tolkningarna av de religiösa
traditionerna. Det kan därför vara
problematiskt att överlåta sådana bedömningar till grupperna själva, och ett förslag
som vi lyfter fram är att som i Danmark istället överlåta detta till
religionsvetare och jurister som är tränade i att kunna analysera religiösa
yttringar. Vi menar inte heller att anställda med uttalad kristen bakgrund
skulle vara diskvalificerade att arbeta med religionsfrågor, istället vill vi
bara peka på en inneboende risk att man inte ifrågasätter rådande mallar för organisationsstrukturer och religionsdialoger.
Hur ska exempelvis religiösa grupper och traditioner som av ideologiska skäl
inte har någon ”präst/pastor/rabbin/imam eller motsvarande” söka
organisationsbidrag för medlemmar som sköter den dagliga verksamheten? Om de förespråkar
och praktiserar organisatorisk egalitarianism, som sikhismen exempelvis gör,
innebär det att församlingarna måste anpassas till
organisationsformer likt de abrahamitiska religionerna.
Vi är självklart medvetna om den historiska bakgrunden
till svensk politik när det gäller religion, och instämmer att mycket har skett
sedan 1970-talet då svensk invandrings- och integrationspolitik ändrades. Men
detta är knappast en ursäkt för inte ställa ytterligare krav på förbättring av
ett regelverk anpassat till den verkliga religiösa mångfald som existerar i
Sverige. I det här sammanhanget är det också viktigt att påpeka
att statsstöd handlar inte bara om pengar, utan även om synlighet och
representation i samhället, framför allt då SST ofta används som en måttstock på
Sveriges mångreligiösa landskap eftersom det saknas pålitlig statistik. I
Sverige marknadsförs begrepp som mångkultur och integration, men underliggande
finns många gånger en etnocentrisk diskurs som omöjliggör för många utlandsfödda
att komma till tals och känna sig inkluderade med samma rättigheter.
Alternativet blir i flera fall att låta etniskt svenska istället föra talan. Att ha ett regelverk som är anpassat efter hur framförallt
kyrkor är uppbyggda på nationell nivå kan ses som ett uttryck för bristande
kunskap om religioner och mångkulturalism inom ramen för denna diskurs och
bidrar till osynliggöra den mångfald religioner som faktiskt existerar.
Kristina Myrvold,
Fil. Dr. i religionshistoria, Lunds universitet
Katarina Plank
Fil. Dr. i religionshistoria, Göteborgs universitet
Utmärkt att dom icke Abrahamitiska religionerna lyfts fram. Utan dom har vi INGEN mångkultur! Islam är 10 ggr större än nästa relgion (buddhismen).
SvaraRaderaI ett verkligt mångkulturellt samhälle måste buddhism, hinduism, sikhism (?) etc och förstås judendom lyftas fram. Istället tar islam över och allt annat hamnar i skuggan.
Men ju är heller inte dessa religioner några "kravmaskiner" och dödshotar oss inte heller, så därför känns de mindre angelägna för makthavarna!