I en kommentar till ett tidigare inlägg här på bloggen fick vi en
kommentar som jämförde judisk och muslimsk omskärelse med det kristna dopet och
menade att ett förbud mot omskärelse skulle kunna liknas vid ett förbud av det
kristna dopet. Men är det så självklart att detta är symboliskt likvärdiga
handlingar?
Det kristna dopet är en
invigning till gemenskap med den kristna kyrkan. Dopet är påbjudet i Nya
testamentet och nämns i den trosbekännelse från år 381, som förenar de kristna.
Bland kristna förekommer barndop och troendedop. Det svårt att avgöra vad
Bibeln föreskriver. Troendedop innebär att den som döps först har uttalat en
vilja att döpas. Det finns bibeltexter som ger stöd för detta.
Barndopet kan motiveras
på olika sätt. Det anses ge uttryck åt Guds förekommande nåd. Katoliker
hänvisar också till en kyrklig tradition. I Västkyrkan förekommer tron på
arvsynden och barndop anses utplåna den skuld som är förknippad med arvsynden.
Därför har nöddop förekommit. Kristna som praktiserar troendedop har dock inte
trott att barn som dör odöpta skulle straffas för arvsynden.
I Östkyrkan har
arvsynden haft mindre betydelse. Dopet är då främst en invigning till kyrkans
gemenskap. I den koptiska kyrkan brukar dopet för pojkars del föregås av manlig
omskärelse. Några andra medlemmar av orientaliska kyrkor har också bevarat
denna sed.
Manlig omskärelse
praktiseras inom judendomen som en invigning till förbundet mellan Gud och det
judiska folket. Den skall ske på åttonde levnadsdagen. Bibeln berättar om
tillkomsten av denna sed i Första Moseboken, kapitel 17, där Abraham får
uppmaningen att omskära alla män i sitt hus. Inom judendomen har det varit en
stor högtid att på detta sätt få inviga söner i förbundet.
Personer som inte är
judar kan konvertera till judendomen men åsikterna om detta varierar mellan
olika riktningar. Därför har judar också olika uppfattningar om villkoren. Alla
anser dock att man skall tro på Gud och att män skall omskäras. Om man redan är
omskuren kan man med ett nålstick få fram en blodsdroppe som symbol för
delaktighet i förbundet.
Manlig omskärelse inom
islam har inte samma innebörd eftersom islam är en universell religion på ett
annat sätt än judendomen. Den är inte knuten till ett folk eller ett förbund.
Manlig omskärelse nämns inte i Koranen men däremot i de haditer som ligger till
grund för Muhammeds sunna. Manlig omskärelse har alltså också i islam stöd i en
helig text.
De flesta muslimer
skulle acceptera att man kan vara en god muslim – i den meningen att man vill
leva efter Guds vilja – även om man inte är omskuren. Muslimer kan omskära
pojkar i olika åldrar. Många vill göra det tidigt, men andra väntar till senare.
Åldern bestäms av lokala traditioner och möjligheten att få det utfört.
Likheter och skillnader
Det finns alltså likheter
och skillnader mellan dop och omskärelse, men vid en jämförelse bör man skilja
mellan omskärelse inom judendomen och omskärelse bland muslimer. Dopet är ett
sakrament för kristna, nämns i trosbekännelsen och är knutet till tron på
kyrkan som gemenskapen av alla som ”tillhör Kristus”, alltså har del av det
eviga liv som man enligt kristen tro kan få del av genom Jesus död och uppståndelse.
Omskärelse i judendomen
har en liknande betydelse. Den kan jämföras med ett sakrament eftersom den ger
delaktighet i en gemenskap med det judiska folket som står i förbund med Gud.
Omskärelse i islam är
ett uttryck för delaktighet i den muslimska gemenskapen men den har sin
betydelse som inspiration till ett liv efter Guds vilja. En muslimsk omskärelse
utan ett liv som muslim har enligt muslimer inget värde.
Synen på förbud
Kan förbud mot dop
uppfattas som ett sätt att hindra kristen förkunnelse och kyrkans arbete? Ja,
utan tvekan. Det skulle uppfattas som ett allvarligt hinder för kristen
verksamhet.
Kan förbud mot manlig
omskärelse av veckogamla barn uppfattas som ett hinder för judiskt liv? Ja, det
kan uppfattas som ett dråpslag mot den judiska religionen och gemenskapen. Man
skulle kunna ersätta det med att sticka med en nål så att en blodsdroppe kommer
fram och sedan fullborda omskärelsen, om mannen önskar, i vuxen ålder, men det
skulle ändå uppfattas som en inskränkning av religionsfriheten och ett ingrepp
i judarnas rätt att utöva sin religion.
Kan förbud mot manlig
omskärelse av barn uppfattas som ett hinder för utövningen av islam? Ja, men
här kommer frågan om ålder in. Om man kräver att en man skall vara myndig,
alltså 18 år, är det ett tydligt hinder. Om man sätter åldern lägre kan det
uppfattas som mindre problematiskt men det är ändå ett ingrepp i
religionsfriheten. Om man satte gränsen till exempelvis tio år och gav all rätt
till fri omskärelse på sjukhus, skulle det nog kunna accepteras.
Föräldrars rättigheter
I grunden handlar det
om föräldrarnas rätt till sina barn. Alla föräldrar brukar anse att de har rätt
att påverka sina barn genom uppfostran. Det finns gränser, men alla viktiga
gränser är obestämda. De viktigaste formerna av överträdelser går inte att mäta
och bestraffa. Man får inte använda våld mot barn i Sverige. Man får inte
försumma dem fysiskt genom att låta dem frysa och svälta. Då kan man förlora
vårdnaden. Känslomässig utarmning, brist på kärlek och andra former av mental
pennalism anses i allmänhet vara allvarligare men är svårare att påtala.
Man skall fostra sina
barn till goda samhällsmedborgare genom att överföra samhällets värderingar
till dem. Det kan man försumma och i stället ingjuta hat och fördomar. Har man
rätt till det? Inte moraliskt men juridiskt är det svårt att ställa någon till
svars. Det är samma problem som i förhållande till våld. De flesta anser att
psykiskt våld är moraliskt mer förkastligt än fysiskt våld, men eftersom det
inte kan bevisas med samma empiriska metoder går det inte att påtala.
Många uppfattar nog
skillnaden mellan dop och omskärelse på samma sätt. Dopet ”rinner av en” utan
att sätta fysiska spår. Manlig omskärelse kan vara svår att upphäva, även om
det går och är omvittnat i Första Mackabéerboken. Om man hävdar att bara
myndiga män får omskäras kan man också kräva att endast myndiga döps. I båda
fallen handlar det om föräldrarnas rätt att uttrycka sin vilja i fråga om
barnets tillhörighet till familjens religiösa gemenskap.
Om man dessutom hävdar
att respekten för mänskliga rättigheter innebär att man skall förbjuda
omskärelse av barn men som kompensation erbjuda fri omskärelse av myndiga män genom
sjukvårdens försorg, uppstår en intressant diskussion om prioritering av
sjukvårdsresurser. Då ser man tydligt hur rättighetstänkande kan kollidera med
utilitarism. Många skulle nog betrakta utilitarismen i detta fall som företrädare
för sunt förnuft.
Christer Hedin
Religionshistoriker, Stockholms universitet
Jag förstår inte denna mening riktigt:
SvaraRadera"Manlig omskärelse kan vara svår att upphäva, även om det går och är omvittnat i Första Mackabéerboken."
Står det verkligen där hur man får tillbaka förhuden om man vill upphäva omskärelsen?
Varför kan inte religionerna göra saken symbolisk? det behövs inte ens stickas nålar i barns penisar. Man kan väl ha allt sånt bisarrt symboliskt.
Jag tänker på det faktum att när det gäller andra idag märkliga saker i religionerna så brukar man ursäkta dem med att man ska se religionen i dess kontext, dvs det var andra seder och bruk när religionerna skapades. Vi har ju omskärelse, svinkött, blod, månggifte, kvinnans ställning, slöjor, homosexualitet, hugga av diverse kroppsdelar osv osv.
Vad beror det på att man godtyckligt väljer vad som var "tidsanda" då men inte nu?
dop och omskärelse borde vara förbjudet! det är vidrigt att man fysiskt gör en permanent religiös märkning på spädbarn som inte har något att säga till om! föräldrarna bedrövar barnen på sin religionsfrihet! föräldrarna äger inte barnets rättigheter. dop är inte lika allvarligt med tanke på att man kan gå ur kyrkan senare och inte är en fysisk märkning men berövar ändå barnens religionsfrihet.
SvaraRaderareligion ska självklart läras om i skolan men inte predikas.
Jag tycker att det var intressant läsning men håller inte med dig om dopet. Självklart rinner vattnet av barnet men dopet är även ett medlemskap i Svenska kyrkan vilket registreras och barnet måste aktivt själv ansöka om att få gå ut. Detta är helt klart inte i enliget med religionsfrihet.
SvaraRaderaAngående omskärelse så tycker jag även där att du har ett bristande argument om sjukvården. Om omskärelse på barn förbjuds (vilket jag helt och hållet är för) så behöver inte sjukvården erbjuda gratis omskärelse i vuxen ålder. Staten behöver inte subventionera personers religion för att vara för religionsfrihet.
Lite lustigt att referens till Moseboken om omskärelse anges som Bibel men texten om omskärelse handlar enbart om islam och judedomen. Det finns ju kristna som med hänvisning till Moseboken omskär sig med t.ex. de i den etiopiska koptiska kyrkan.
SvaraRadera