Simon
Sorgenfrei har precis publicerat
ett inlägg om att Frälsningsarmén i Örnsköldsvik har börjat sälja välsignat
vatten. Försäljningen har skapat debatt och bloggen Kristen opinion samt media
som SvD
rapporterar att kristna teologer som Christina Grenholm och ateister som
Christer Sturmark har reagerat på den välsignade produkten.
Utan
att fördjupa sig i ovan nämnda debattörers positioner och utgångspunkter eller huruvida vattnet är välsignat eller inte är det
på plats att betona att försäljning av religiösa artefakter inte är något unikt
eller nytt för Frälsningsarmén. Avlatsbrev, amuletter och reliker kan alla ses som ”produkter”
eller religiösa artefakter som har välsignats och sålds till enskilda troende
eller till religiösa institutioner. Här är det viktigt att betona att dessa
kommersiella artefakter inte endast återfinns inom kristna traditioner. Även
bland vissa muslimer förekommer försäljning av liknande produkter och andra religionshistoriker skulle med största sannolikhet kunna hitta liknande exempel i fler traditioner. Ett
intressant exempel på hur religiösa föremål har välsignats och sålts återfinns dock i Marie W. Dallams bok Daddy Grace: A
Celebrety Preacher and his House of Prayers som handlar om den amerikanske
predikanten Sweet Daddy Grace. Förutom att blanda kristna traditioner med
nyreligiösa tolkningar och viga sina efterföljare med brandslang välsignade Sweet Daddy Grace produkter som tvål, schampo
och olika former av hälsoprodukter som såldes för församlingens räkning. Ett
agerande som väckte häftigt debatt och kritik bland många människor i USA.
Trots
att försäljning av ”välsignade” artefakter ofta betraktas som något
skeptiskt och tveksamt som syftar till att förleda och dupera lättlurade
människor är det viktigt att påpeka att det ofta finnas en koppling
mellan ekonomi och religion. Detta faktum påvisade till exempel den tyske
sociologen Max Weber tydligt i sina banbrytande studier om religion, politik
och samhälle. Ur ett religionshistoriskt perspektiv har de flesta religiösa
organisationer dels samlat in och dels redistribuerat pengar och välstånd till
de som följer en specifik tolkning av en given religion. Vid sidan av denna funktion har religiösa stiftelser
ofta fungerat som drivande faktorer och garanter för etableringen och driften av skolor, sjukvård och
social omsorg i både historia och nutid. Att församlingar behöver få
in pengar för att kunna leverera den vård och omsorg som de lovar sina
efterföljare är ur dessa perspektiv inget konstigt. Ur ett samtidshistoriskt
perspektiv tycks dessa frågor också bli allt viktigare eftersom det sociala
skyddsnätet blir allt mer grovmaskigt och nöden tilltar i samhället. Som jag har skrivit om tidigare här
på bloggen vänder sig till exempel allt fler människor till kyrkor och andra
religiösa organisationer för att klara sin vardag. Att dryga ut kassan med
försäljning av skivor, kokböcker och nu senast välsignat vatten är kanske
därför inte något nytt eller speciellt konstigt. Men varför är vissa produkter
mer accepterade än andra och varför är det okej att Frälsningsarmén samlar in
pengar genom att sälja skivor och kokböcker medan det blir fel när de börjar
sälja ”välsignade produkter” och tydligt talar om att de behöver pengarna för att kunna hjälpa behövande?
Göran
Larsson, Professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
En av de stora religionsvetenskapliga frågorna, skilt från det moraliska/etiska resonemanget ovan är ju också varför människor har så lätt att föreställa sig att en artefakt eller ett objekt kan bära på en helig kraft som kan vidareföremedlas genom fysisk kontakt och framför allt inmundigande. Fenomenet återfinns ju dessutom också i sekulära sammanhang. Elvis Presleys uppenbart använda kalsonger förväntas nå ett pris på 10000 pund på en auktion i dagarna. Kanske är det inte så märkligt med välsignat vatten när allt kommer omkring.
SvaraRaderaHej JOnas
SvaraRaderaTack för din kommentar och synpunkt. Jag tror att det skulle vara intressant att jämföra så kallade "religiösa artefakter" med "sekulära artefakter". Vad jag vet så existerar inte någon sådan jämförelse, men du känner kanske till någon sådan.
/Göran