Till
skillnad från 2010 års öppning av riksdagen och den obligatoriska
gudstjänsten var det inga Sverigedemokrater som lämnande Storkyrkan i protester vid årets ceremoni. Jämfört med 2010 års predikant biskop Eva Brunne valde årets predikant,
Niklas Piensoho, pastor i Philadelphiakyrkan i Stockholm inte att lyfta frågor
om mångkulturalism och rasism. Istället fokuserades kristen pingstmission i
Afrika och Jesus som förebild för ledarskap enligt tidningen Dagen.
I predikan betonades bland annat att Jesus är den person som har haft störst
inflytande på Europa och detta trots att han aldrig reste mer än 20 mil från
sin födelseplats under hela sitt liv enligt Piensoho.
Utan
att tillgång till predikan är det svårt att göra en djupare analys av Piensohos
predikan – kanske vi kan återkomma till detta i ett senare inlägg. Men predikan
som öppnar riksdagen är en tydlig illustration av att det också finns en
koppling mellan religion och politik i det svenska samhället. Predikan och
gudstjänsten må vara symbolisk men dess historiska bakgrund talar ändå sitt
tydliga språk. Att predikanter också inbjuds från andra samfund än Svenska
kyrkan är intressant. Undra om det också kommer att bjudas in representanter
från icke-kristna samfund till öppningen av riksdagen i framtiden? Utan att
spekulera är detta kanske ett naturligt steg i ett allt mer mångkulturellt
samhälle. Samtidigt illustrerar predikan också att religion och politik väcker
känslor. Sverigedemokraternas protest och uttåg ur Storkyrkan år 2010 är här
ett tydligt exempel på att uttolkningen av religion (i detta fall kristendomen)
också kan ha en politisk dimension. Att biskop Brunne uttalade ett stöd för
demonstranter som förespråkade jämlikhet och ville bekämpa rasism och
främlingsfientlighet och kritiserade Sverigedemokraterna ansågs som ett skamligt
påhopp enligt Jimmie Åkesson och ledande Sverigedemokrater. För Brunne tycks
stödet för demonstranterna ha varit en konsekvens av hennes förståelse och tolkning
av kristendomen. Att Jimmie Åkesson också valde att bära folkdräkt i samband
med gudstjänsten 2010 kan ses som en symbolisk kamp om identitet och svenskhet.
Årets predikant valde dock att undvika dessa ämnen och istället fokuserades
mission och Jesus betydelse för Europa. Det faktum att Jesus och kristendomens
historia också har varit bränsle för teologiska strider, splittringar av Europa
och kolonialism tycks inte ha varit ämnen som inkluderas i pastor Piensohos
predikan. Även detta urval och fokus är enligt min mening ett exempel på att
uttolkningen av religion har en tydlig koppling till politik och samhällsvetenskapliga
frågor.
Avslutningsvis
kan det också vara på plats att betona att mina korta synpunkter ovan inte ens
har berör frågan om huruvida detta kan ses som ett exempel på att staten inte
är konfessionsneutral. Att inleda riksdagen med en gudstjänst kan väl knappas
tolkas som ett exempel på neutralitet? Eller vad tycker ni?
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Nej, neutralitet är det inte. Fast förra året (tiden går fort Göran) var det interreligiöst i alla fall, kristet, judiskt och muslimskt. Hela företeelsen är onekligen lite märklig. Kanske kan en satanist få predika nästa år, i neutralitetens namn, eller varför inte en New Age-mässa med delfinsång.
SvaraRaderaSVD har en kommentar av Sturmark idag
http://debatt.svt.se/2012/09/18/gudstjansten-i-storkyrkan-visar-att-staten-inte-ar-sekular/
Jonas
Förlåt jag slant, SVT ska det vara.
RaderaTack för skarp blick! Jag har ändrat året. Tack!
Radera/Göran
Och här finns predikan: http://www.dagen.se/nyheter/piensoho-lyfte-svensk-pingstmission-i-sin-predikan/
SvaraRaderaTack för info
Radera/Göran
Självklart är det inte neutralt att Riksdagen anpassar sig till och inbjuder till en tradition som är intimt sammankopplad med tiden, då Sverige hade en stadskyrkan.
SvaraRaderaFör övrigt måste jag säga att årets predikan var mycket tam, andefattig, skåpmat. Anspelan på att Sverige borde engagera sig mer i de områden i Afrika där pinstkyrkan missionerat var pinsam och provinsiell. Nog måste det finnas mer objektiva värden för var i världen Svensk utrikespolitik skall fokuseras.