Helgens
SvD
innehöll en intressant artikel om den afrikanska rebellarmén, The Lord's
Resistance Army (LRA), och jakten på dess ledare Joseph Kony. Armén som är terrorstämplad av bland
annat USA har sedan 1987 varit verksam i Uganda och de stora
skogbeväxta trakterna mellan Kongo Kinshasa, Sydsudan och Centralafrikanska
republiken. Rörelsen har framför allt utmärkt sig för stor brutalitet, men
också för en omfattande och systematisk kidnappning av barn som används som
slavar, sexarbetare, bärare och soldater. LRA bildades som ett försök att öka
Acholi folkets makt i relation till den ugandiska centralmakten som enligt LRA
hade gett för stort inflytande till folkgrupper i södra Uganda.
En snabb sökning på internet visar
att LRA är en relativt okänd rörelse och att det finns motstridiga uppgifter om
dess verksamhet och ideologi. Teologiskt anses rörelsen vara grundad på en
kombination av läror från islam, kristendom och inhemska religion som
kombineras med Acholi nationalism. Ambition är att upprätta en stat baserad på
den hebreiska Bibelns tio budord och Acholi nationalism. Kony uppfattas som
guds talesperson och han anses vara ett medium som har kontakt med andevärlden.
Som ett resultat av sina krafter har Kony bland annat uppmanat sina soldater
att stryka ett kors med olja på sina kroppar som skydd mot kulor och andra
skador.
LRA är på många sätt ett
typiskt exempel på en afrikansk rebellrörelse. Konflikten bygger på etniska
motsättningar som ofta handlar om kampen om ekonomiska intressen och deltagarna
motiveras av både religiösa och nationalistiska/etniska komponenter. Konys
framgång bygger delvis på att LRA har fått stöd från Sudan som i sin tur är
intresserad av att försvara den ugandiska centralmakten som hade gett sitt stöd
till befrielsegrupper i södra Sudan. Försöken att stoppa LRA har också lett
till nya konflikter och motsättningar mellan olika etniska och religiösa
grupper. Att uttolkningar av religion kan motivera rebellrörelser har varit
relativt vanligt i Afrika (speciellt i kampen mot kolonialmakten) och vi har
också flera exempel där nationalism och etnicitet knyts till religion, till
exempel i krigen på Balkan och i Libanon blev religion en etniskmarkör. Men hur
LRA:s teologi och ideologi skall tolkas är svårt att veta eftersom vi har
ytterst få källor till vårt förfogande. Oberoende av den ideologiska och
teologiska basen finns det otaliga källor och vittnesmål som berättar om
rörelsens brutalitet. Ur ett religionsvetenskapligt perspektiv är LRA dock ett
tydligt exempel på att religion kan användas för att motivera motstånd och
våldsamma handlingar.
Göran Larsson, professor
i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Det finns faktisk en del forskning. För en tidig artikel, se Heike Behrends artikel i Religion and politics in East Africa, från 1995.
SvaraRaderaEn liten kommentar: Jag befann mig själv i Östafrika när grundaren, profetissan, Alice Lakwena blev en maktfaktor i ugandisk politisk (1987). Rörelsen hade då det något mer fantasieggande namnet "The Holy Spirit Mobile Force". I kenyanska dagstidningar uppmärksammades framför allt Lakwenas hävdande att hon kunde skydda sina trupper från att bli träffade av fiendenas kulor med en någon form av salva hon tillverkade (en föreställning som alltså tycks finnas kvar), Vidare skulle, enligt henne, de stenar som trupperna kastade på regeringssoldaterna med Guds hjälp förvandlas till handgranater.
Lakwena dog 2007, i ett flyktingläger i Kenya.
Jag ovan är Jonas Svensson
SvaraRaderaHej Jonas! Tack för tips om läsning! Kony skall ha blivit inspirerad av den rörelse/person som du nämner. Skyddande salvor och liknande finns ju på flera ställen i religionshistorien. Se även mitt äldre inslag om helgat vatten - något annorlunda, men kanske ändå intressant.
SvaraRadera/Göran
Ytterligare ett tips, som visar på den direkta kopplingen mellan Alice och LRA. Intressant artikel om krig, våld och inblandning av heliga makter i dessa.
Raderahttp://www.benthamscience.com/open/toiscij/articles/V003/SI0001TOISCIJ/76TOISCIJ.pdf
Med tanke på att de här gynnarna hållit på i 25 år verkar omvärldens intresse något senpåkommet. Misstänksamma personer antar att det mer handlar om att USA vill skicka in militär personal i centrala Afrika - möjligen som förberedelse för den stora uppgörelsen med Kina och andra intressenter om Afrikas naturrikedomar. För att motivera detta drar man igång en internet-baserad kampanj mot ett lokalt plågoris. Sedan följer man upp med specialtrupper och ett diskret nät av baser medan Afrikanska unionen får fungera som täckmantel. - Det framgick inte av artikeln i Svenskan om lokalbefolkningen i norra Uganda frivilligt drog in i de skyddade byarna.
SvaraRadera