Söndagen 26 februari offentliggjorde Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap (MSB) rapporten Muslimska brödraskapet i Sverige författad av Magnus Norell, Aje Carlbom och Pierre Durrani.
Som svenska islamforskare har vi reagerat på rapportens innehåll och utförande, och vill med
detta korta inlägg peka på vad vi anser vara de allvarligaste bristerna. Rapporten har redan förtjänstfullt analyserats ner i minsta detalj av Torbjörn Jerlerup på bloggen Sverige är inte världens navel, en analys som rekommenderas.
Rapportens utgångspunkt är att den islamistiska rörelsen Muslimska
brödraskapet är etablerad i Sverige som en enhetlig och organiserad, men hemlighetsfull, kraft och ett "andligt brödraskap", med tydlig politisk agenda, samt att den företräds av en rad namngivna
organisationer och personer. Detta är påståenden för vilka det inte anförs något empiriskt stöd. Det saknas helt enkelt källhänvisningar för avgörande uppgifter.
Detta blir till en allvarlig anklagelse, då Muslimska brödraskapet samtidigt framställs som en i grunden anti-demokratisk, våldsbejakande och samhällsomstörtande organisation. Namngivna personer och organisationer i Sverige
blir därmed misstänkliggjorda, utan konkreta belägg, även i de fall då personerna eller organisationerna offentligt förnekat några som helst kopplingar till Muslimska brödraskapet.
I rapporten riktar författarna även kritik mot vad man kallar
en ”etablerad struktur av värderingar hos landets politiska elit [där] viktiga
värden som lyfts upp är att visa ’acceptans’ och ’tolerans’ mot medborgare som
i någon mening avviker från mainstream” (s. 21). Som exempel på sådana avvikare
nämns ”etniskt och religiösa annorlunda invandrare […] funktionshindrade
personer och människor med en annan sexuell läggning” (s. 21). Detta
är en politik, menar man, som både underlättar Muslimska
brödraskapets etablering och arbete i Sverige, och som också ”av politiska skäl
[är] utomordentligt svårt att kritisera” (s. 21). Detta närmast konspiratoriska
språkbruk får, snarare än att vara resultatet av empiriskt grundad forskning, sägas
stå för rapportförfattarnas personliga åsikter.
Utifrån denna situationsbeskrivning drar
rapportförfattarna slutsatsen att ”sannolikheten
[är] stor för att det kommer att uppstå en ’dragkamp’ mellan
majoritetssamhället och det islamiska samhället i Muslimska brödraskapets regi
om vilka grundläggande normer som ska gälla för svenska medborgare.” (s. 27)
Rapportförfattarna tycks alltså dra slutsatsen att svensk
islam är en homogen företeelse, att svenska muslimer ledda av Muslimska
brödraskapet, i hemlighet och under förespegling av att agera inom ramen för det svenska civilsamhället är på väg att skapa ett parallellsamhälle i konflikt med ett
majoritetssamhälle vars värderingar man föraktar och som man avser att störta. Det är en slutsats som går emot den samlade forskningen vilken
snarare pekar mot inommuslimsk mångfald och mellanmuslimsk konkurrens eller i
vissa fall motsättningar som utmärkande för islam och muslimsk aktivitet i
Sverige.
Vi ifrågasätter inte att det kan finnas individer och
kanske också organisationer i Sverige som har sympatier med och/eller direkta kopplingar
till Muslimska brödraskapet, och att en kartläggning är en rimlig vetenskaplig uppgift. Men en kartläggning bör vara förutsättningslös och bygga på kontrollerbar fakta. Sådan fakta saknas alltså i föreliggande rapport. En eventuell kartläggning måste också rymma en balanserad diskussion, med utgångspunkt i befintlig forskning om islam i Sverige, om vilken betydelse sådana
sympatier och kopplingar, om de finns, eventuellt kan ha för det svenska samhället i stort.
Vi ställer oss alltså mycket kritiska till värdet av
föreliggande rapport, och frågande till vilken kvalitetsgranskning en statlig
myndighet som MSB har av det material de betalar för att få producerat, och som de sedan publicerar under sin "kunskapsbank". Problemet är allvarligt, då myndigheten på sin egen hemsida tagit sig an uppgiften att skola den svenska allmänheten i kritiskt granskning och källkritik.
Anders Ackfeldt
Lunds Universitet
Lunds Universitet
Jenny Berglund
Södertörns högskola
Södertörns högskola
Frédéric Brusi
Stockholms universitet
Stockholms universitet
Johan Cato
Lunds universitet
Lunds universitet
Güney Dogan
Göteborgs universitet
Göteborgs universitet
Mohammad Fazlhashemi
Uppsala universitet
Uppsala universitet
Mattias Gardell
Uppsala universitet
Uppsala universitet
Jan Hjärpe
Lunds universitet
Lunds universitet
Torsten Hylén
Högskolan i Dalarna
Högskolan i Dalarna
Andreas Johansson
Linneuniversitetet
Pia Karlsson Minganti
Stockholms universitet
Linneuniversitetet
Pia Karlsson Minganti
Stockholms universitet
Karin Kittelmann Flensner
Högskolan i väst
Högskolan i väst
Göran Larsson
Göteborgs universitet
Göteborgs universitet
Susanne Olsson
Stockholms universitet
Stockholms universitet
Jonas Otterbeck
Lunds universitet
Lunds universitet
Emin Poljarevic
Uppsala Universitet
Åke Sander
Göteborgs universitet
Simon Sorgenfrei
Södertörns högskola
Simon Stjernholm
Köpenhamns universitet
Leif Stenberg
Centrum för Mellanösternstudier, Lund
Göteborgs universitet
Simon Stjernholm
Köpenhamns universitet
Leif Stenberg
Centrum för Mellanösternstudier, Lund
Jonas Svensson
Linnéuniversitetet
Lenita Törning
Linnéuniversitetet
Lenita Törning
Birkbeck, University of London