I år är det 100 år sedan den svenska konstnären Ivan Aguéli
dog. Han levde ett intressant och omvälvande liv, vilket redan hans otaliga
namnbyten omvittnar.
Han föddes som John Agelii i Sala, blev känd som Ivan Aguéli i Frankrike
och för eftervärlden, men var under de sista tjugo åren av sitt liv verksam bland
annat i Egypten under namnet Abd al-Hadi Aqhili al-Maghribi. I slutet av 1890-talet konverterade han till
islam, och blev 1902 initierad i sufiorden Shadhiliyya-Arabiyya.
Men han var också swedenborgare, teosof, djurrättsaktivist och uttalad feminist.
Aguéli/al-Hadi (till höger) i Egypten
Under sina år i Egypten gav han,
tillsammans med italienaren Ernesto Insabato, ut tidskriften Il Convito/al Nadi som kan förstås som ett
forum för tidigt postkolonialt tänkande. I det andra numret av tidskriften,
utgivet 1904, har han, under namnet al Hadi, en essä betitlad Feminism införd. Han skriver bland
annat:
Vi äro avgjort kvinnosaksvänliga, och vi skola ofta
återkomma till denna fråga; jag vet å andra sidan, att alla ansvarskännande
muselmaner äro av vår mening.
…
Vi tro inte, att en regeringsproklamation hurdan som helst
angående kvinnans frigörelse skulle få något som helst inflytande; ett eller
annat vackert tal, en eller annan toast,
ännu någon idiot ordensprydd; se där hela framsteget; blott de som känna till
Orienten skola säkert ha roligt den dagen. Det är i alla fall mycket svårt att
övervaka en kvinna, och det skulle vara oändligt mycket bekvämare, om hon kunde
övervaka sig själv och även övervaka sin man, om han avviker från Guds väg; men
i väntan på detta tingens idealiska tillstånd göra vi dumheter.
Aguéli/al Hadi levde i Egypten
under an-Nahda, den islamiska reformationen, uppvaknandet. Han studerade
vid al-Azhar, en av sunniislams viktigaste och mest prestigefulla lärdomsinstitutioner,
då Muhammed Abduh var verksam som stormufti.
Kvinnoemancipation var en av de
frågor som fördes till diskussion av de egyptiska reformtänkarna och några år
innan essän om feminism infördes i Il Convito/al-Nadi hade juristen och författaren
Qasim Amin släppt boken Tahrir al mara'a, Kvinnans frigörelse.
Ivan Aguélis/abd
al-Hadis tid i Egypten och hans relation till den reformrörelse som då och där var
framträdande hör till de minst studerade perioderna i hans
liv. Hade han kontakt med Abduh och Amin? Hur väl var han insatt i de diskussioner som fördes bland reformtänkarna? Var han en del av rörelsen?
Här finns spännande material för den som känner sig manad!
Här finns spännande material för den som känner sig manad!
Södertörns högskola