Statligt finansierad islamundervisning har under det
senaste decenniet diskuterats livligt på olika håll i Europa. I vissa länder är
konfessionell islamundervisning en konstitutionell rättighet för muslimer
(liksom olika former av kristendomsundervisning för kristna osv), medan andra
länder i princip inte erbjuder någons som helst undervisning om islam, eller
andra religioner inom ramen för den obligatoriska skolan. I en rapport skriven
för The Brookings Institution (Washington) diskuterar och jämför Jenny Berglund
statligt finansierad islamundervisning i åtta europeiska länder samt USA.
Följande tabell visar tillgången på statligt finansierad
islamundervisning (IRE), muslimska skolor och IRE-lärarutbildning i de olika
länderna:
IRE in public schools
|
Publicly funded Muslim schools
|
Publicly funded teacher education
for IRE- teachers
|
|
Austria
|
X
|
X
|
X
|
Germany
|
X
|
X
|
X
|
Netherlands
|
X
|
X
|
X
|
Finland
|
X
|
X
|
|
Spain
|
X
|
X
|
|
Sweden
|
X
|
||
United
Kingdom
|
X
|
||
France
|
|||
United
States of America
|
Som framgår av rapporten är den svenska modellen med
icke-konfessionell religionskunskap som obligatoriskt skolämne med nationell
läroplan något mycket ovanligt ur både ett europeiskt och vidare globalt
perspektiv. I rapporten diskuteras också frågan om statligt finansierad
islamundervisning i relation till frågor om lika rättigheter, islamofobi och
diskussioner om mångkulturalism i respektive land.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar