På resa från en Mellanöstern- och islamkonferens i Italien
görs följande reflektioner.
I flera paneler med forskare främst från Sydeuropa pekades på
förändringar ibland såväl jihadister i Europa som i transnationella relationer
mellan jihadister och rörelser som till exempel Jabhat al-Nusra och ”Islamiska
Staten” i Irak och Syrien. Termen ”jihadist” betecknar här de som i islams namn
genomför vålds- och terrordåd. Paneldeltagare pekade under konferensen på en
”eurotransnationell” rörelse bland jihadister som stärkts efter 2015 och som en
del forskare menade troligen kommer att förstärkas ytterligare. Med ”eurotransnationell”
avsågs jihadisters rörlighet inom Europa. Dessa behöver sålunda inte
nödvändigtvis ha varit i Syrien eller Irak, utan rekryteras i ett europeiskt
sammanhang och planerar eller genomför attentat i Västeuropa. Resonemangen
kring dessa jihadister byggde som jag förstod det på nya, inte alltid
publicerade, studier.
Taimour Abdulwahab sprängde sig till döds i Stockholm 11 december 2010
Här kan några överlappande iakttagelser som jag fann viktiga från
dessa studier lyftas fram:
(A) En diskussion rörde det ökande antal jihadister som är
kvinnor och som anslutit sig till jihadism efter 2013. Detta år blev det som i
dag kallas ”Islamiska Staten” framgångsrika och uppmärksammade för sin
verksamhet i Syrien. Kvinnor beskrevs i detta sammanhang inte som offer för
omständigheter, och någon könsskillnad gjordes inte i fråga om viljan att resa,
ibland beskrevs även kvinnor som drivande i viljan till jihadism i allmänhet,
det vill säga även i den ”eurotransnationella” jihadismen.
(B) Antalet konvertiter har ökat bland europeiska jihadister.
Detta till en grad att det är frågan om inte jihadhandlingen bland dessa sätts
före en kunskap om islams historia, teologi och praktik. Något som även kan
gälla flera jihadister med muslimskt namn, men ingen personlig historia av att
ha praktiserat islam tidigare. Utbildning om islam kommer i ett senare skede,
men är ibland inte så viktig, intresset är följaktligen större för jihad än för
islam i en allmän mening.
Generellt i relation till konvertering, om det ska kallas
det, har tiden för denna process kortats ned betydligt. Ifrågasättandet av om
det rör sig om ”konvertering” har naturligtvis med begreppsliggörandet av
termen att göra, men det är en intressant fråga om processen mot jihadism i
dessa fall kanske bör beskrivas utan användning av ordet konvertering.
Samtidigt rekryteras ”konvertiter” med hjälp av en islamisk terminologi och binära
världsbilder som delar världen i gott och ont med hjälp av motsatspar som
”islam-USA” eller ”shari‘a-demokrati”.
(C) En annan punkt rörde att fler och fler medelklassjihadister
dykt upp sedan 2013 och enligt vissa konferensdeltagare utgör dessa fler än 40
% av dagens jihadister i Västeuropa. En följd är att frågor som rör vilken roll
marginalisering spelar och om marginalisering endast ska definieras i
ekonomiska termer eller kan upplevelsen av marginalisering och utanförskap röra
även dem som är integrerade på arbetsmarknaden? En poäng i detta sammanhang är
att diskussionen är viktig för hur arbetet mot jihadism ska bedrivas och hur
detta arbete inte bör låsas in i partipolitiska ställningstaganden.
(D) En ytterligare punkt rörde ökningen av unga flickor och
pojkar mellan 12-17 år som blir jihadister utan föräldrars vetskap. (Dock sker
även i mindre utsträckning ”familjeresor” till Syrien och Irak där familjer
från farfar till spädbarn reser). I detta sammanhang, men även generellt,
lyftes socialpsykologiska förklaringsmodeller fram som pekade ut glappet mellan
föräldrars och ungdomars föreställningsvärldar, men som även knöt an till hur
många unga i Västeuropa som lever utan politiskt hopp – utan drömmar om en
politisk utopi som ska kunna förändra deras liv, unga som lever med en rädsla
att bli samhällets förlorare.
En anslutning till jihadism ger pojkar och unga män en tydlig
identitet och möjlighet att uppnå något, att bestämma över liv och död och att
bli hjältar i en strid för, som de ser det, det goda. För flickor och unga
kvinnor visar studier på en trötthet riktad mot en jämställdhet som aldrig anländer,
en syn på feminism som misslyckad, kvinnor ses som yrkesarbetande och de som
ansvarar för familjen, men de är utan belöning i samhället. Målet är att skapa
en ny identitet som kvinna inom jihadism där kvinnor gifter sig med en ”hjälte”
i föreställningen om att de ska bli viktiga pusselbitar i det nya islamiska
samhället. Här renodlas identiteter och de unga kan uppnå vuxenstatus, att bli
vuxen är något som för övrigt förskjuts uppåt i ålder generellt i
Västeuropeiska samhällen.
En poäng som gjordes i detta sammanhang var att analyser likt
ovanstående av varför jihadism kan attrahera unga även belyste att nya
jihadister förhåller sig positiva till det val de gjort. Valet av jihadism är
inte något negativt, en förlust, utan studier talar mer om en positiv atmosfär,
samhörighet och ett steg uppåt på samhällsstegen, en kraft som gemensamt verkar
för paradiset i detta livet och öppnar vägen för paradiset i det kommande
livet. En stark identifiering med religion som ger en övergripande
sakralisering av vardagslivet.
I relation till rekrytering poängterades att för dem som värvas
till jihadism ses anslutningen som en tillhörighet vilken erbjuder en trovärdig
framtid. I en jihadistisk föreställningsvärld bygger den social, ekonomisk och
politisk rättvisa – ett samhälle utan orättvisor och skillnader mellan
människor, men med tydliga könsroller som kopplar till vad som beskrivs som
samhällets naturliga utformning. Betydelsen av islamisk terminologi och en
islamisk teologisk föreställningsvärld framstår som klar och ger modeller för
hur samtiden och framtiden ska tolkas.
(E) Många söker i dag en social profilering av potentiella
jihadister och diskuterar preventivt arbete mot jihadism. Sökandet kan gälla
såväl säkerhetstjänster som ungdomsskolan. Problemet med att försöka socialt
profilera vem som är potentiell jihadist rör helt enkelt att de är svåra att genomföra
inte minst på grund av att jihadister, jihadism och rekryteringsprocesser är
föränderliga fenomen vilket även understryks av att anslutning till jihadism är
beroende av flera olika, ibland sammanlänkade, företeelser och omständigheter.
Men problemet med framställningen av en fungerande profilering
blir även tydligt i jihadisters olikartade livshistoria. Frågor som rör
ekonomisk status eller klass, ålder/generation, kön, flickor/pojkar,
män/kvinnor, nätverk, kontakter, personlig drivkraft, kollektiv påverkan,
hemförhållanden, marginalisering och utanförskap sågs som några av de punkter
som gör en generell men tydlig profilering svår.
Slutligen är det med spänning som många forskare inväntar nya
studier i Västeuropa grundade på ett empiriskt material som till exempel
intervjuer i fängelser i syfte att kunna fortsätta den högst samhällsrelevanta
akademiska diskussionen om jihadism. Jag tror systematiska och empiriskt
grundade vetenskapliga resonemang av kompetenta forskare inom islamstudiet är
viktiga i syfte att skapa underlag för de som ska arbete i preventivt syfte mot
jihadism och att det är av godo om den vetenskapliga diskussionen kan stå fri
från alltför politiserade inslag.
Några avslutande kommentarer: Ovanstående sammanfattning av
presentationer som rörde jihadism i Västeuropa visar att många av de samhällsvetare
och humanister som deltog på denna konferens glömde bort ”islam” i såväl
diskussioner som analyser. Jag har nyligen publicerat en artikel med titeln ”Islam
enligt den ’Islamiska Staten’ - en islamologisk kommentar” i Förening för Religionslärares Årsbok 2016
och den tar som titeln anger upp den islamtolkning och praktik som
"Islamiska Staten" tillhör och är lite av en respons till dem som
talar om att "Islamiska Staten" varken är en "islam" eller
en "stat". Var och en kan bidra med sin analys, men ett mer
tvärvetenskapligt synsätt är att föredra i analysen av jihadism.
Jag menar att idag är "islamologi" i vid mening ett
starkt fält internationellt på grund av att islamforskare kommer ur många olika
discipliner. Det anser jag har gett en spännande och utvecklande teoretisk och
metodisk diskussion som gör det övergripande islamstudiet till ett av de mer
livskraftiga fälten inom humaniora och samhällsvetenskap för tillfället.
Samtidigt är det naturligtvis inte fel att se på olika analyser mer som
kompletterande än konkurrerande. Emellertid är det ganska få inom islamstudiet
i Sverige som forskar om jihadism. Det finns nog fler vetenskapliga projekt
finansierade med statsvetare i spetsen.
Leif Stenberg
Professor i islamologi
Centrum för Mellanösternstudier, Lunds universitet
Det mesta som skrivs om orsaker bakom religiös extremism missar den centrala punkten, och Stenbergs text är inget undantag. Han tangerar den, "lever utan politiskt hopp", men sedan glider den ur siktet igen.
SvaraRaderaReligion är i grunden en fråga om tillit. Tillit till texter, traditioner, grupper, auktoriteter. De som rör sig mot extrema religiösa eller politiska grupper har nästan alltid ett gemensamt drag: låg tillit till alternativen.
De som litar på moderata imamer och predikanter blir inte extremister. Däremot kanske de som tycker att imamen i moskén inte predikar som det står, att det är något tillrättalagt eller moderniserat. Sverigedemokrater är de som litar minst på politiker och media. I USA är förtroendet för politiker lågt, och de som hatar etablissemanget mest röstar på Trump. Tyskarna började inte rösta på Hitler pga hyperinflationen i 20-talets början, men när det kom en andra kris 1929 förlorade många tilliten till de alternativ som fanns.
Det finns ett samband mellan låg ekonomisk status och extremism, för den som har det svårt litar troligen mindre på etablissemanget, men det är ett svagt samband, för naturligtvis kan man ha låg tillit även om man är medelklass.
IS är mycket framgångsrikare i sin rekrytering än Al-Qaida, för de skapade ett tillitsobjekt, en stat.
Om religionsvetare vill komma framåt när det gäller att förstå bakgrunden till extremism borde de alltså samarbeta med tillitsforskare. Frågan är om de är medvetna om detta?