Gadget

Det här innehållet är ännu inte tillgängligt på krypterade anslutningar.

fredag 30 november 2012

Homomoské


Aftonbladet berättar idag om en lokal utanför Paris som fungerar som moské för bland annat homosexuella muslimer. Initiativet kommer från en muslimsk, homosexuell fransk-algerisk man vid namn Ludovic-Mohamed Zahed. Ludovic-Mohamed är gift med en muslimsk från Sydafrika där samkönade äktenskap är tillåtna. Men han betonar att den nya moskén inte bara är till för homosexuella:
Syftet är att välkomna män och kvinnor som inte känner sig hemma i de traditionella moskéerna. För en man som är feminin till sitt yttre eller en person som är transsexuell är det svårt att finna sig till rätta i en moské. Jag har hört från många av mina vänner att de inte riktigt vet var de ska stå, eftersom alla moskéer delar upp män och kvinnor i olika rum. I vår moské är det viktigt att alla kan be tillsammans. Människor måste känna sig bekväma när de ber och kvinnor måste få vara synliga i moskén och ha rätt till de första raderna, bland männen. Att kvinnor ska vara beslöjade och dessutom isolerade bakom en ridå, som fallet är i vanliga moskéer, är verkligen kvävande.
Liknande moskéer finns redan i bland annat USA och Kanada, och feministiska och queer-teologiska ansträngningar har blivit allt mer synliga under de senaste 20 åren. Inte sällan har just Kanada och Sydafrika varit framträdande.

Men detta är en kontroversiell fråga och enligt Aftonbladet lär Saudiska medier i en kommentar till nyheten rapporterat att jordens undergång är nära. Men samtidigt är detta en utveckling synlig i alla världens religioner, och som inte går att förhindra hur mycket konservativa religiösa ledare än opponerar sig. Religioner förändras i takt, eller i alla fall i baktakt, med den värld och de samhällen de praktiseras i och vi kommer att få se fler kvinnliga ledare, könsblandade församlingar och homovigslar även bland muslimer.

År 2010 grundade Ludovic-Mohamed föreningen HM2F, Homosexuels Musulmans de France, för att ”bekämpa homofobi i islam och islamofobi inom HBT-rörelsen”. Rörelsen har mött negativa reaktioner, men också fått mer positiv respons än han hade vågat hoppas på:
Sedan vi grundade föreningen HM2F [har vi] sett en helt ny kategori som hör av sig till oss och vill veta mer. Folk säger att de inte håller med men medger samtidigt att de kanske har fel och att de vill förstå. En ännu större grupp hör av sig för att uppmuntra oss och till och med säga att de i oss ser den riktiga islam. Det finns till exempel föräldrar som säger till mig att de har andra ambitioner för sina döttrar än att uppfostra dem till att vara oskulder den dag de gifter sig.
I Sverige har vi ännu inte mig veterligen någon sådan organisation eller rörelse, och få muslimer har pratat öppet om sin homosexualitet i media. Men troligtvis kommer vi att få se liknande organisationer även här, och de kommer med största sannolikhet möta starkt motstånd från mer konservativa uttolkare av islam. Men också bidra till att många som idag har svårt att kombinera sin religion med sin sexuella läggning eller könsidentitet kanske får lättare att göra så.

Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet  

4 kommentarer:

  1. Jag tycker mig ha hängt med i media ganska bra och skulle vilja påstå att jag skulle ha reagerat på om det någonsin stått där att det redan finns moskeér som bryter normen. Men tydligen har det gått mig helt förbi, jag trodde att denna i Frankrike var den första i sitt slag. Denna info är ju guld värd i kampen mot den sk "islamofobin"
    Borde definitivt uppmärksammas mer, om nu moskeérna inte vill hålla en låg profil förstås ;)

    Vet nån här på bloggen hur de gamla "gaymoskeérna tagits emot av den övriga umman i geografisk närhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte ett direkt svar på din fråga men har du sett dokumntärfilmen A jihad for love om bland annat den homosexuelle imamer Muhsin Hendricks - där finns flera intressanta frågor och perspektiv.

      /Göran

      Radera


  2. Det har skrivits en hel del om moskén i Toronto. Googla och du skall finna. De senaste typ 10 åren har forskningen kring detta också exploderat och en amazon-sökning ger dig flera titlar. Scott Kugle är en av de mest tongivande forskarna som är intressant att kolla upp. I Sverige har Ann Burén och Erica Li Lundqvist sysslat en del med frågorna.

    Filmen som Göran tipsar om är också intressant. Om du får tag i den tyska filmen Shahada är även den mycket bra.

    Hur muslimer i gemen reagerat? En majoritet av världens muslimer fördömer homosexualitet och menar att det går emot religionen. En majoritet av världens befolkning fördömer homosexualitet, oavsett religion. Muslimer utgör inget undantag här.

    Så du har nog rätt i att man kan tänkas vilja hålla en låg profil. Samtidigt har vi sett flera muslimska hbtq-aktivister genom åren, som ställt upp i pride-paradet etc.

    Hur menar du att detta skulle vara guld värt i kampen mot islamofobi?

    Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen Simon! Jo, jag menar det att bilden av islam är ganska ensidig, det är endast fundamentalisternas version vi får höra och som hålls av i princip av alla, islamofober som dess försvarare, som varandes det "rätta" islam.

      Om islam som bryter denna fördom om hur islam "är" förs fram mera så kommer bilden av islam att "förmänskligas" precis så som kristendomen gjort genom historien. Både muslimer och ickemuslimer ser mångfalden inom islam och således blir den inte så "farlig" om man så säger. Inte bara bra för "islamofober" utan även för muslimer som kanske bara känner till sin egen tolkning av islam.

      Radera