lördag 24 november 2012

Känd bloggare tipsar om anti-semitisk litteratur


Bloggaren och programledaren Gina Dirawi har fått ta emot kraftigt kritik efter att ha publicerat ett kontroversiellt litteraturtips på sin blogg. Aftonbladet och andra media (bland annat DN och Expressen) rapporterar att Dirawi har lagt ut ett lästips till den anti-semitiske författaren Lasse Wilhelmssons bok "Är världen upp och ner". I en kort intervju med Aftonbladet berättar Jonathan Leman från Expo att:
 
"Han [Wilhelmsson] ifrågasätter Förintelsen och menar att det var judarna som förklarade krig mot Tyskland. Och ifrågasätter folkmordet och talar om en judisk världskonspiration. Han har i allt väsentligt samma propaganda som finns i nazistiska grupperingar..."

Enligt Leman på Expo är det speciellt oansvarigt och problematiskt att en bloggerska som Dirawi väljer att lägga ut ett lästips som kan knytas till anti-semitiska uppfattningar eftersom hon är en välkänd och uppskattad person som många personer följer via sociala medier. Dirawi är också aktuell som programledare för melodifestivalen och musikhjälpen. Dirawi har i efterhand lagt ut en ursäkt på sin blogg där hon beklagar lästipset. Den 23 november skriver hon på sin blogg:

Rakt på sak, angående bilden på boken av Lasse Wilhelmsson som jag la upp igår. Såhär enkel och dum är den historien. Jag hade varit ute för ca 1-2 år sen på nån grej,konferans/föreläsning eller liknande, sen kommer en blek lång kille fram till mig,jag känner igen honom,tror han intervjuat mig någon gång för länge sedan. Hur som så ger han mig en bok och säger LÄS! Jag tog emot boken, sa ”jaha” och tänkte ”inte orkar jag läsa den här boken den ser fett tråkig ut”. Nu har jag precis flyttat till ny lägenhet och gick igenom en massa böcker jag hade som jag inte läst,och då fanns den här boken där. Så tänkte jag ”jag läser lite och ser vad den handlar om”. Jag pallade bara läsa typ 9 sidor innan jag bytte bok så har fortfarande inte riktigt fått grepp om vem Lasse är eller vad boken säger. Dock har jag förstått av era kommentarer att han verkar stå för saker som anses vara odemokratiska, något jag inte vill förknippas med. Som sagt har jag inte tillräcklig info för att uttala mig om honom, men jag kan uttala mig om mitt handlande. Jag fick en bok,jag fick för mig att läsa den utan att ha koll på författaren. Att inte ha koll på författaren är vanligt eftersom det är omöjligt att förväntas ha koll på allt och alla, men om man lägger upp det på sin blogg så kan det bli fel för människor kan tro att du håller med om personens agerande eller åsikter. Jag förstår att vissa anser att det verkar naivt och ovetande, men det var jag faktiskt i den här situationen. Jag hade inte koll och så är det ibland, man lär sig nått av allt. Ber om ursäkt om någon tog illa vid sig,för det var inte min avsikt.

Dirawi har dock tidigare skrivit inlägg på sin blogg där hon riktar skarp kritik mot staten Israel. Bland annat skrev hon ett inlägg på sin blogg i maj 2010 med rubriken ”Israel tar efter Hitler” enligt SvD. Den 4 november 2011 tar hon avstånd från den kritik som riktas mot detta inlägg och hon menar att hon blivit missförstådd. Dirawi skriver då enligt SvD:s rapportering:

”Jag tar avstånd från alla jämförelser mellan Israels agerande och Förintelsen. Det var en klumpig och ogenomtänkt formulering som jag ångrar idag. Därför har jag tagit bort dessa formuleringar från min blogg. Mitt syfte har aldrig varit att kränka judar eller förringa Förintelsen.”

Även om Dirawi har uttryckt sig på ett naivt och oinformerat sätt är det tydligt att flera av hennes inlägg har tolkats som att hon har gått över gränsen. Som populär bloggare och kändis är det uppenbart att Dirawi har ett stort ansvar och därför är det inte konstigt att hon utsätt för kritik för ovan nämnda blogginlägg. I vilken utsträckning Dirawis ursäkter och avståndstaganden kommer att leda till att hon frias från anklagelser om att ha anti-semitiska åsikter kvarstår att se.

Göran Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet

7 kommentarer:

  1. Jag tror att så gott som alla vet att det Gina Dirawi är kritisk emot så är det Israels fördrivnigspolitik och deras allmänna agerande i palestina-konflikten.
    Men det klart; det kan ju alltid vara kul att låtsas vara ovetande och påstå att hon är fientlig mot judar i största allmänhet. Smutskastning är ju roligt.

    SvaraRadera
  2. Jag hade ett mellanhavande med Wilhelmson för några år sedan. Tyckte att hans påståenden var rätt knasiga men tog på bloggen avstånd från de ungdomliga 'hjältar' som hoppade på honom på gatan (han själv är pensionär tror jag). Sedan utväxlade vi några meddelanden men kom aldrig överens. Han bör nog betecknas mer som kuf av kazarjudiskt ursprung som snöat in på ganska udda ideer än som anti-semit.

    Skon klämmer nog på annat håll, som 'textanalys' skriver. Det kanske kan jämföras med en annan sak som vi diskuterat här tidigare, nämligen att offensivt beteende från religiösa grupper i själva verket kan tyda på att de känner sig tillbakapressade. Israellobbyn verkar vara åt samma håll. Det är en stadig tillbakagång för Israel, paradoxalt nog trots att man aldrig varit så militärt starkt som nu. Nederlagen i Libanon 2000 och 2006, pyrrhussegern i Gaza 2008 och misslyckandet i Gaza häromdagen när man inte vågade skicka in marktrupper, samt att omgivningen är väldigt oklar efter 'den arabiska våren' gör att det ser ut som en alltmer lutande och halt plan för de makthavande i Israel och deras anhängare jorden runt. Det kan förklara ett allt gällare tonläge och tendens att hoppa på allt och alla som på det minsta sätt verkar kritiska. På kort sikt kan man skrämmas, på lite längre sikt tror jag detta är en självförstörande strategi.

    SvaraRadera
  3. I varje civiliserad och uppriktig debatt måste varje förklaring i termer av antisemitism anses vara väldigt långsökt. Alltså, det ska väldigt mycket till innan man ens börjar överväga den förklaringsmodellen.

    Om någon säger nåt kritiskt om Silvio Berlusconi så ska man ha verkligt synnerliga skäl till att anklaga den personen för att hata italienare.

    /Anders Svensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Expo:s genomgång visar på ett tydligt sätt att Wilhelmsson kan beskrivas som en författare med antisemitiska åsikter. Länken till Expo:s text finns med i mitt inlägg.

      /Göran

      Radera
  4. "Guilt by association". Att Dirawi inte har stenkoll på att boken hon läser är luddig i distinktionen mellan Israelkritik och antisemitism är knappast förvånande. Att läsa en bok är inte detsamma som att omfatta varenda en av dess idéer. Min historielärare på gymnasiet tvingade oss att läsa valda delar av Mein Kampf. Möjligen skulle nog många hävda att det gör honom till nazist men det bär mig emot att dra en sån slutsats.
    /Anders Svensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är ju hur dessa frågor kontextualiseras och att läsa om en viss litteratur i ett undervisningssammanhang är ju inte det samma som att man sympatiserar med de åsikter som uttrycks i texten. Vilka frågor och kommentarer knyts till litteraturen blir därför avgörande. I fallet med Dirawi så tycks hon endast ha lagt ut litteraturtipset utan att diskutera eller kontextualisera boken och därför blir det mer problematiskt och oansvarigt och ur dessa perspektiv är kritiken träffande.

      /Göran

      Radera
  5. Kan man ta Expo som helt pålitligt stöd för en opartisk analys av vad folk står för? Mitt mellanhavande med Wilhelmson var ganska kortvarigt. Mohamed Omar som hade mycket mer med honom att göra och som brutit sig loss ur islamist-neonazist-sammanhanget har en uppfattning också: http://nyailconvito.wordpress.com/2012/11/23/antisemitismen-ar-ett-gift-gina-dirawi-och-lasse-wilhelmson/

    SvaraRadera