måndag 6 augusti 2012

Sikhernas reaktion på masskjutningarna i Wisconsin

Även om motiven bakom de mycket tragiska dödsskjutningarna i sikhernas gurdwara i Oak Creek, Wisconsin, fortfarande är oklara så har både representanter för de cirka 700,000 sikherna i USA och amerikanska medier framställt attacken som en i raden av hatbrott mot sikher.  

Redan under eftermiddagen i går skrev till exempel en deltagare i diskussionsforumet Sikh Learning Zone: “Även om det är för tidigt att spekulera, så är det inte så svårt att tänka på mordet av Balbir Singh Sodhi i Arizona 2001, olika sikhiska taxichaufförer som dödats i Kalifornien, och uppsjön av mordbrandsattacker mot gurdwaras i Kanada. Tyvärr har dessa saker blivit en del av sikhernas liv, men något så här extremt kunde inte föreställas.” Representanter för olika sikhiska organisationer i USA har uttryckt att det är särskilt oroande att attacken inträffade inne i gurdwaran när församlingsmedlemmar utförde recitation av Guru Granth Sahib och förberedde mat i det allmänna köket under veckans mest hektiska dag i gurdwaran. Av de sex sikher som omkom var två personer granthis för gurdwaran, en person musiker (ragi), en ordförande för gurdwarans styrelse och två församlingsmedlemmar. 

Att sikhiska representanter tidigt tolkar masskjutningarna som hatbrott måste förstås mot bakgrund av attackerna mot World Trade Center den 11 september 2001 och dess efterverkningar. Händelserna var kritiska även för sikherna då amerikansk media oavbrutet visade bilder av Usama bin Ladin och hans anhängare klädda i turbaner och med långt skägg. I en våg av främlingshat och hämndaktioner mot potentiella terrorister utfördes en mängd hatbrott mot sikher som av misstag troddes vara kopplade till al-Qaida på grund av deras symbolbruk. Några exempel på hatbrott som har rapporteras under åren kan illustrera:

September 2001, Arizona: 49-årige ​​Balbir Singh Sodhi blir skjuten till döds av Frank Silva Roque som felaktigt trodde att Sodhi var muslim på grund av hans turban och skägg.
December 2001, California: Den 47-årige butiksägaren ​​Surinder Singh Sidhi blev slagen med metallstolpar av två män som anklagade honom för att vara Usama bin Ladin.
Februari 2002, New York: Fyra personer brände ner det sikhiska templet "Gobinde Sadan" eftersom de trodde att namnet på lokalen betydde ”Go Bin Laden”.
Maj 2007, New York: En 15-årig ​​sikhisk elev fick under våld och hot sitt hår avklippt av en annan student på en skola i Queens.
Januari 2008, New York: 63-årige Baljeet Singh blev misshandlad utanför en gurdwara av en man som ska ha skrikigt “arab, åk tillbaka till ditt hemland”.
Maj 2011, New York: Jiwan Singh blev misshandlad på ett tåg av en man som anklagade honom för att ha samband med Usama bin Laden.
Långt fler hatbrott både i USA och Europa har rapporterats i media och mörkertalet är förmodligen omfattande då många övergrepp aldrig anmäls. Enligt CNN har FBI ingen översikt eller statistik över hur många hatbrott som utförs mot sikher eftersom registeringen kategoriserar dessa brott enbart som ”anti-islamiska” och saknar fortfarande en specifik beteckning för brott mot sikher.
En undersökning som organisationen Sikh Coalition genomförde år 2007 bland 208 sikhiska elever i New York visade emellertid att 62,2 procent av ungdomarna med turban eller patka hade efter den 11 september blivit mobbade på grund av sin religiösa identitet och två av fem fysiskt trakasserade. En tredjedel av de som faktiskt anmälde verbala eller fysiska övergrepp till skolpersonalen fick enligt den här rapporten ingen hjälp.

För sikher som i generationer bott i USA ledde händelserna efter den 11 september till att många omvärderade sina föreställningar om identitet, tillhörighet och hemland. Även om många uppfattade sig som amerikanska medborgare blev det en dramatisk påminnelse om att USA är inte deras enda “hem” och att identitet kontinuerligt konstrueras genom komplexa processer och dialoger med det omgivande samhället. De blev samtidigt mer medvetna om att bilder och representationer av sig själv i en diasporasituation bör hanteras med stor varsamhet och kan, om de uppfattas som ett hot mot majoritetssamhällets status quo, resultera i rasistiska handlingar.

I syfte att förebygga hatbrott har sikherna etablerat en rad olika religiösa organisationer för medborgerliga rättigheter och lobbyverksamhet, som exempelvis Sikh Coalition och Sikh American Legal Defense and Education Fund. Dessa organisationer har försökt att skapa nya självrepresentationer i den offentliga debatten och samtidigt utöva påtryckningar på amerikanska myndigheter för ett offentligt erkännande av sikherna som en separat religiös grupp och “oavsiktliga offer”. Innan det stod klart vad som egentligen inträffat vid gurdwaran i Oak Creek i går hade flera av dessa organisationer publicerat information om sikhismen, avsedd för icke-sikher, på hemsidor och i sociala medier och kontaktat amerikanska nyhetskanaler för att ge ”korrekta” tolkningar av sin religion. Sikh Coalition upprättade även i dag dialog med FBI och Vita huset för att få pålitlig information medan utredning pågår.

Kristina Myrvold,
Fil. Dr. i religionshistoria, Lunds universitet








4 kommentarer:

  1. Hej Kristina

    Tack för ett mycket informativt och matnyttigt inlägg. Jag har också läst en del amerikanska rapporter som misstänker att detta är ännu en i raden av missriktade islamofobiska dåd. Men, skulle du kunna tänka dig någon alternativ förklaring? Har sikher några andra fiender? Finns det någon "sikhofobi"?

    Mvh
    Simon Sorgenfrei

    SvaraRadera
  2. Hej Simon,

    Tack för din kommentar! Jag vill nog inte spekulera över förklaringar innan amerikanska myndigheter delger mer information. Sikherna har överlag etablerat mycket goda relationer med majoritetssamhället var än de har bosatt sig och har ofta stereotypiserats som ”good migrants”, både i USA och i Europa (se gärna boken Sikhs in Europe: Migration, Identities and Representations, Ashgate 2011). De konflikter som uppstått det senaste årtiondet har i huvudsak varit ”interna” (olika religionstolkningar inom sikhismen, kasttillhörighet, syn på religiös auktoritet, etc.) eller varit fall av missriktad islamofobi.

    allt gott,
    Krisitina

    SvaraRadera
  3. Här finns intressanta problem. Misstagen baseras på brist på kunskap om vem som är muslim och vem som är sikh. Detta verkar bära på logiken att om det nu hade varit muslimer ("rätt grupp") så hade gärningsmännen åtminstone haft rätt i EN sak: att både gruppen/individen som utsätts för trakasserier/våld och al-Qaida/bin laden är "muslimer".

    Finns det alltså en implicit logik här om att skillnaden mellan sikher och al-Qaida/muslimska terrorister är större än skillnaden mellan muslimer och al-Qaida/muslimska terrorister?

    Jag förstår ju att Kristina inte menar detta, men, jag undrar om inte begrepp som "missriktad islamofobi" bär på liknande logik?

    Även om sikhernas reaktioner är förståeligt så verkar det bygga på en sådan logik. Hela poängen med det här med hur ”Dessa organisationer har försökt att skapa nya självrepresentationer i den offentliga debatten och samtidigt utöva påtryckningar på amerikanska myndigheter för ett offentligt erkännande av sikherna som en separat religiös grupp och 'oavsiktliga offer'” tycks ju handla om utbilda folket om att förstå skillnaden mellan sikher och muslimer så att sikher slipper bli offer för anti-muslimskt våld. Eller?

    En annan grej är det här med att USA saknar specifik kategorisering av brott mot sikher. Frågan är bara hur man bedömer detta i förhållande till dessa s.k. misstag - om offren är sikher men gärningsmannens dåd egentligen var menat mot muslimer, är det inte då fortfarande "anti-muslimskt"?

    /David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David

      Intressant kommentar. Jag antar att den är riktad främst till Kristina, men jag ger mig också in i diskussionen.

      Men för att kunna försöka skriva något skulle jag vilja att du utvecklade dina tankar kring det du skriver om likheter mellan "muslimer" och al-Qaida respektive "sikher" och al-Qaida. Hur tänker du kring likheter/olikheter mellan dessa grupper/beteckningar?

      Med vänlig hälsning,
      Simon

      Radera