Svenska kyrkan kommer att få en ny organisation har man
kunnat läsa i vissa
media. Stöd för det förslag som lagts fram har givits i det kyrkomöte som
hölls i Uppsala den 25-28 september, och beslut kommer att fattas vid
kyrkomötets nästa sammanträde i november. Förslaget har i sin tur föregåtts av
en lång tid av utredning som lett fram till ett betänkande med titeln ”Närhet
och samverkan” (Svenska kyrkans utredningar 2011:2).
Att Svenska kyrkan skall ges en ny organisation kan låta
dramatiskt och sensationellt, men det är en sanning med modifikation. När
kyrkan i långsam takt etablerades i Sverige från låt säga 1000-talets början
och framåt infördes en indelning som i hög grad utgick från ett territoriellt
tänkande. Därför kom det svenska riket att få också en kyrklig indelning (inte
bara en profan) som omfattade 1) socken/församling med en präst, som kom att
kallas kyrkoherde, 2) prosteri eller kontrakt som bestod av flera socknar och
hade en (kontrakts)prost som högste tillsyningsman och så 3) stiftet med biskop
och domkapitel i ledningen. Så har det i stort sett varit sedan dess, och så
ser det ut i Svenska kyrkan också i dag, även om antalet beslutande instanser
inom dessa indelningar har utökats till följd av att lekmän i allt högre grad
fått större inflytande i kyrkans beslutsprocesser. Ingenting av detta kommer
att i grunden förändras genom det som nu (sannolikt) kommer att beslutats. Det
handlar således inte om någon ny organisation, och officiellt
talas det helst om en ny struktur. Det hela kommer nog därför
endast att bli tydligt märkbart för (en del av) dem som är anställda och för
dem i övrigt som finns i beslutande funktioner. Den så kallade vanliga
kyrkobesökaren kommer antagligen inte att märka någon skillnad alls.
Förslaget, som alltså nu har lagts fram inför kyrkomötet, går
ut på att skapa större enheter inom de strukturer som har hand om beslut och
tillsyn, det vill säga det kommer att bli färre kyrkoherdar och färre kyrkoråd.
Detta är inte första gången något sådant sker. Enheten en församling, ett
kyrkoråd och en kyrkoherde har sedan tidigare också benämts pastorat
(av latinets pastor = herde). Termen har använts som officiell
beteckning sedan mitten av 1600-talet. Efter hand tilläts den nämnda enheten upphöra,
därför att det befolkningmässiga och därmed det ekonomiska underlaget krävde
det till följd av avfolkningen av landsbygden; då bildades
flerförsamlingspastorat. Detta skedde alltså inte överallt i Sverige, och i de
växande mellanstora och större städerna inrättades ofta nya
enförsamlingspastorat. En avgörande förändring i detta avseende ägde rum år
1962, då antalet pastorat på landsbygden blev betydligt färre (antalet minskade
med omkring 250), så att ett sådant kunde omfatta upp till 6-8 församlingar.
Efter de förändrade relationerna mellan Svenska kyrkan och
staten år 2000 har nybildningar av pastorat genom sammanslagningar av
församlingar ökat väsentligt. Det är i förlängningen av detta som de nu
framlagda förslagen har kommit till. De går bland annat ut på att
(stor)pastorat i princip kommer att bli den grundläggande enheten i Svenska
kyrkan från den 1 januari 2014, inte församlingar. Pastoraten kommer i linje
med detta att vara ansvariga på den lokala nivån för att församlingarna fullgör
sina uppgifter och skall stimulera till samverkan mellan församlingarna, något
som hittills inte alltid varit så påtagligt ens bland mycket små församlingar.
I de större städerna kan detta få konsekvensen, såsom biskop Per Eckerdal
påpekat i Kyrkan Tidning (KT 40/2012), att ett storpastorat som Göteborgs
kommer att kunna omfatta flera hundra tusen kyrkotillhöriga med endast en
kyrkoherde och endast ett kyrkoråd. Sådant aktualiserar frågor om hur
ansvar, beslutsprocesser och demokrati kommer att fungera i praktiken.
Att det finns olika uppfattningar om förslaget är helt
uppenbart, och något annat vore märkligt. Det kan man enkelt förvissa sig om
genom att läsa artiklar och debattinlägg i Kyrkans Tidning, där en del
drastiska formuleringar kan återfinnas, såsom att det handlar om ett ”andligt
blodbad”. Och visst menar somliga att ordet ”Närhet” i utredningens titel är
illa valt och kanske borde ha ersatts av ”Avstånd”. Det allmänna intrycket är
dock att de nu ansvariga på landsbygden antar att antalet medlemmar i Svenska
kyrkan i framtiden kommer att sjunka i
så stor utsträckning, att den ekonomiska bärkraften inte räcker till annat än
allt större enheter, och det förefaller vara en riktig bedömning. Sedan kan det
naturligtvis diskuteras om de konsekvenser som denna insikt får med
nödvändighet måste implementeras även i större städer.
Bertil Nilsson
Professor i kristendomens historia
Göteborgs universitet
Hej Bertil. Tack för att du reder ut vad frågan handlar om/Jonas S
SvaraRadera