I DN idag skriver Lena Andersson en mycket roande och intressant artikel om ”dunbolsterteologi”. Detta gör hon mot bakgrund av den senaste tidens diskussioner i samband med valet av ny ärkebiskop inom det kristna samfundet Svenska kyrkan.
En idéburen organisation som är beroende av medlemmars bredvillighet att finansiera verksamheten genom medlemsavgifter gör nog bäst i att synkronisera sina officiella idéer med medlemmarnas. Fortfarande är medlemsavgiften dold bland en mängd andra siffror i inkomstdekarationen, men det är nog bara en tidsfråga innan fler upptäcker att det i många fall är en ganska ansenlig summa man betalar årligen. Detta i kombination med att kollektivanslutningen av nyfödda upphörde 1996 borgar för ett stort framtida tapp i antalet betalande medlemmar.
1 § Svenska kyrkan är ett evangelisk-lutherskt trossamfund [...].
Vad innebär denna formulering i det som benäms Lagen om svenska kyrkan (1998:1591)? Man kan jämföra med liknande beskrivande formuleringar i Regeringsformens första paragraf ”All offentlig makt i Sverige utgår från folket. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.Den offentliga makten utövas under lagarna.”
Det är ingen tvekan i det senare fallet att det som ser ut som beskrivningar också är tydliga direktiv om hur det ska vara. Således är det inte orimligt att tolka formuleringen i Lagen om Svenska kyrkan på liknande sätt, alltså att samfundet, enligt lag, ska vara evangelisk-lutherskt
Jag lämnar för tillfället den lite pikanta detaljen i paragraf 4 av samma lag att till samfundets lagstadgade uppgifter hör att ”utöva [---] mission” och fokuserar den citerade första paragrafen. Här har vi nämligen en möjlighet för personer som, likt Lena Andersson, upprörs över samfundets otydlighet i trosfrågor. Jag är inte jurist, men i teorin borde väl vilken medborgare som helst genom anmälan till någon relevant myndighet (det lokala poliskontoret?) kunna sätta igång en rättsprocess där samfundet ställs till svars: är man ”evangelisk-luthersk” eller inte? Rättsväsendet skulle tvingas ta ställning till vilken teologi som är den rätta, också i detaljer. Olika vittnen med specialkompetens skulle kallas in för att nå klarhet i frågan. Är den rena lutherska läran om jungfrufödseln att denna ska tolkas symboliskt eller bokstavligt? Är det verkligen så att muslimer och kristna dyrkar samma gud? Hur bevisar man detta ”bortom allt rimligt tvivel”? Är Jesus den enda vägen, eller finns det flera? Tänk vilken religionsvetenskapligt intressant rättsprocess det skulle bli. En modern inkvisition.
Jonas Svensson, Linnéuniversitetet
Mycket bra. Mina tankar gick under dagen i dessa banor, skulle verkligen se fram emot en process om vad ett evangelisk-lutherskt trossamfund är. När staten tar på sig rollen som teolog blir det alltid intressant.
SvaraRaderaDet finns nog ingen relevant myndighet att anmäla det till. Det är upp till SvK själv att tolka vad som menas med evangelisk-luthersk.
SvaraRaderaPolismyndigheten är den som skall ta emot anmälan om lagbrott. Sedan är det upp till åklagare att väcka åtal eller lägga ner.
SvaraRaderaDå SvKs officiella bekännelseskrifter omfattar Augsburgska bekännelse i enlighet med Konkordieformeln så är man per definition en Evangelisk-Luthersk kyrka rent juridiskt.
Sedan kan man ju verkligen undra över om predikan och liturgin i mängder av gudstjänsterna verkligen följer en evangelisk-luthersk lärotradition.
Jag bör kanske klarlägga att mitt artikel, åtminstone mot slutet, är skriven med "tongue in cheek" som man säger på utrikiska. Dock tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att det finns en svensk lag som reglerar ett (men bara ett) trossamfunds lära och religiösa verksamhet. Detta hade ju inte behövts om syftet är att reglera samfundet rent organisatoriskt. Det hade räckt att det stått "Svenska kyrkan är ett [...] trossamfund".
SvaraRaderaDet finns faktiskt ett regeringsrätts-fall som handlade om hurvida mormonernas "dop" kunde räknas som ett riktigt dop. (Förr i tiden registrerades det i folkbokföringen om folk var döpta.)
SvaraRaderaJonas,
SvaraRaderaOm man sträcker sig mer generellt till lagstiftning och regelverk som direkt eller indirekt ger sig i kast med autenticitet och ortodoxi, så finns det väl flera exempel. Lagar kring religionsfrihet har alltid en potential att göra detta. För ett tag sedan var det även uppe här på bloggen om äkthetstester för flyktingkonvertiter (att granska om förföljda kristna "verkligen" var kristna, t.ex.).
Min poäng kanske är att det redan finns en mängd material för en religionsvetare (som jag) intresserad av diskurser kring autenticitet och ortodoxi.