En läsare har gjort mig
uppmärksam på att den amerikanske pastorn som hanterar giftormar i Henry
Rollins reportage för National Geographics har dött. I tidningen Dagen kan vi
läsa att den kontroversielle pastorn dött efter att ha fått sitt femte ormbett.
I linje med Markusevangeliet 16:17-18, som lyder: ”Dessa tecken skall följa
dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya
tungomål, de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de
dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem
friska”,
menade pastor Mark Wolford att förmågan att hantera giftiga ormar var ett
tecken på ”sann” tro. Den kristna församling som leddes av pastor Wolford
räknas till en karismatisk gren av pingströrelsen.
Att hantera giftiga
ormar eller att dricka gift för att manifestera sin tro är förmodligen något
högst ovanligt, men att driva ut demoner tycks däremot vara betydligt
vanligare. Även i Sverige har kristna pastorer och präster blivit
sammankopplade med olika former av exorcism (senast i två uppmärksammade fall i
Borås).
Hur vanliga dessa praktiker är i Sverige är okänt, men utdrivningen av andar
tycks framför allt förekomma bland karismatiska kristna grupper. Det bör dock
betonas att olika föreställningar om besatthet och exorcism också förekommer
bland icke-kristna grupper (till exempel bland vissa muslimska grupper, men
också inom andra religiösa traditioner).
En snabb sökning på
”Markusevangeliet 16:17-18” på Internet ger också vid handen att ett flertal
hemsidor och videos använder ovan nämnda passager från Bibeln för att betona
att det skall finnas ett samband mellan religion, våld och övergrepp. Till
exempel sammankopplas Markusevangeliets textrader i en video från Youtube med
den händelse som ledde fram till att pastor Jim Jones fick sina medlemmar i
Peoples Temple att dricka gift i Jonestown i Guyana. Incidenten som inträffade
år 1978 resulterade i att 909 människor miste sina liv. Huruvida Jim Jones
använde Markusevangeliet för att övertyga sina efterföljare att dricka gift är
för mig okänt, men det är dock tydligt att merparten av världens kristna tolkar
dessa passager som metaforer och inte som anvisningar eller rekommendationer
att troende bör dricka gift eller hantera farliga djur. Ur detta perspektiv är
den tragiska händelsen i Bluefield, West Virginia, som ledde fram till pastor
Mark Wolfords död en tydlig illustration av att kristna tolkar Bibeln på flera
olika sätt.
Professor, Göran
Larsson, Göteborgs universitet
Fin uppföljning prof. Larsson!
SvaraRaderaTack! Fortsätt gärna komma med synpunkter och kritik.
SvaraRaderaMvh
Göran
Intressant är att Markus 16:17 inte ingår i de äldsta handskrifterna. Bibelforskarna tror inte att de är en ursprunglig del av evangeliet. Detta markeras i de flesta nyrare kristna biblar, så det är fullt att merparten av dagens kristna inte ser passagen som en del av Bibeln överhuvudtaget och således inte tolkar den metaforiskt.
SvaraRaderaSjälv tror jag dock att merparten av världens kristna aldrig funderat över vad Markus 16:17 har för betydelse för deras liv.
Själv tror jag att detta bibelsammanhang handlar om Guds beskydd i livet. Han vill verkligen beskydda och bevara oss från allt det som på olika sätt vill skada, bryta ner och färdärva i våra liv, Att tolka det ordagrant och utsätta oss och Gud för detta stämmer inte överens med andra bibeltexter.
SvaraRadera