I en kommentar till
mitt inlägg nedan om Vatikanens kritik av nunnan Margaret Farleys bok JustSex skriver bloggaren som kallar sig
Xenolith:
Ååååh,Tänk om man kunde få sin blogg offentligt kritiserad av Vatikanen! Vad göra? Tror mig redan gjort det mesta: förnekat guds existens, kritiserat kyran, ifrågasatt Jesus...
Sex Pistols manager Malcolm
McLaren var mästaren av den sortens marknadsföring. Jag har också för mig att
den svenska hip hop-gruppen Just D på 1990-talet åkte dit i en bil med en
revolver i handskfacket. Feta rubriker. Sedan visade det sig att de själva hade
ringt in tipset till polisen. Fler feta rubriker…
Men i fallet Vatikanen tror jag att det rör det sig om andra mekanismer. Det ska mycket till för att påven
ska kritisera Xenoliths blogg.
Eller den här bloggen för den delen. Snarare kan det vara så att de har mer att
vinna på religionskritiska röster, än de har att förlora.
Sveriges Radios alltid
lika intressanta Människor och
tro har sista tiden haft flera inslag om katolska reformrörelser i Europa.
Vad dessa har gemensamma är att de, liksom Margaret Farleys bok (som kom ut
redan 2006), länge bemötts med tystnad av Vatikanen. Men i och med att de
attraherat allt fler katoliker har påven till slut känt sig tvingad att markera
mot dem. Men detta har fått motsatt effekt. Som i fallet med JustSex har det lett till allt fler fått
upp ögonen för dessa tolkningar.
Helmut Schüller, ledare för det så kallade kyrkoherde-initiativet, som talar för kvinnliga präster och mot det krav på celibat som traditionellt följer med ämbetet, ser symptomatiskt nog påvens markering mot rörselsen som ett erkännande.
Detta är ett intressant
dilemma som religiösa (och andra) auktoriteter alltid står inför, men som
exploderat i och med den spridning alternativa uttryck kan få i nya medier. Genom
att kritisera konkurrerande tolkningar riskerar Vatikanen att undergräva sin
makt, snarare än att stärka den.
Gudsförnekande
bloggare kan istället bidra till att stärka Vatikanens makt eftersom
så gott som alla katoliker, snarare än att splittras i inomreligiösa
tolkningskonflikter, kan enas i ett avståndstagande mot en grovhuggen
religionskritik. Få saker är så bra för sammanhållningen som en gemensam fiende.
Djävulen bor, som det
heter, i detaljerna.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i
religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Tack för ditt omnämnande, om än lite kritiskt - kommer somna med leende på läpparna funderandes på om det ändå inte är så att din svaga kritik stärkt mig! Tack!
SvaraRaderaFår väl bjuda tillbaka: de vart några trycknissar i sista paragrafen på ditt inlägg (en stavning av "tstället" och en dubbel "religionskritik kritik") men det kanske du gjorde med flit för att dra på dig kritik? -i så fall: respekt!
:)
Åtgärdat. Tack.
SvaraRaderaDet var egentligen inte menat som någon kritik. Jag tycker att du satte fingret på något intressant med din kommentar.
Mvh
Simon
Skojade - dito!
SvaraRadera