Det
kan knappast ha undgått någon av våra läsare att den amerikanske musikern Bruce
Springsteen gästar Göteborg i helgen. Men kanske är det mer okänt är att endast
ett par hundra meter från Ullevi erbjuder Jehovas
Vittnen ett alternativ till rockmusikens
väckelsemöte i form av en tredagars konferens i Scandinavium. Under dessa
dagar samlas cirka 11000 deltagare från hela världen för att lyssna till
vittnesmål och religiösa utläggningar.
Den
rörelse som idag är känd under namnet Jehovas Vittnen bildades 1881 i USA av grundaren
Charles Taze Russell (1852-1916). Läran är centrerad kring en eskatologisk och
apokalyptisk uppfattning – det vill säga att vi lever i den yttersta tiden och
att de troende skall skiljas från de som inte tror i samband med slutstriden
mellan gott och ont. Vid ett flertal tillfällen har Jehovas Vittnen förutspått
jordens undergång, men dessa förutsägelser har inte infriats och istället har
datumet flyttats fram. Precis som många eskatologiskt inspirerade rörelser ser
Jehovas Vittnen inte jordens undergång som något tragiskt som bör undvikas –
det är istället en slags glädjens tidpunkt då guds löfte infrias.
Tillskillnad
från majoriteten av kristna trossamfund avvisar Jehovas Vittnen
treenighetsläran och betonar istället tron på en gud. Jesus ses som guds skapelse och inte som gudomlig. Efter
att satan har bekämpats vid slaget vid Armageddon skall de rättrogna enligt
rörelsens lära bygga upp ett gudsrike. På grund av sin teologi ser Jehovas
Vittnen ofta statsmakter, regeringar och andra religioner som onda och till och
med som satans tjänare. Därför är ett centralt mål att frälsa andra människor
genom att missionera om Jehovas lära.
Rörelsen
har framför allt blivit uppmärksammad för att de förvägrar sina medlemmar
blodstransfusion. En lära som baseras på 3 Mosebokens föreskrifter om det
rituella offrandet i templet i Jerusalem. I Mos 3, kapitel 17,
verserna 10-14 kan vi bland annat kan läsa:
Om någon av israeliterna
eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort
det och utstöta honom ur hans folk. Ty varje varelses liv är dess blod, och jag
har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning
åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till
israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en
invandrare får göra det. Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt
fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och
täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess
liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses
blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall
utstötas.
På
grund av sina teologiska övertygelser, syn på medicin och starka kontroll av
sina medlemmar har Jehovas Vittnen ofta utsatts för kritik av det omgivande
samhället. Efter Uppdrag gransknings
uppmärksammade reportage om missförhållanden i svenska moskéer och muslimska
föreningar som vi
har skrivit om menade till exempel Noomi
Lappalainen och Vera Lanängen från
Föreningen Hjälpkällan att religiösa rörelser som Jehovas Vittnen borde få statsbidrag
för sin verksamhet så att staten skulle kunna ställa större krav på insyn. När
samfund förvägras statsbidrag sluter sig rörelserna och det blir allt svårare
för staten att förändra och påverka samfunden i en mer öppen, demokratisk och
jämlik riktning enligt Lappalainen och Lanängen. Ett liknande synsätt
framfördes även av finansminister Anders Borg på ett seminarium under Almedalsveckan
(läs om Borgs inlägg här
på bloggen). Han menade också att muslimska föreningar borde få statsbidrag
i större omfattning för att minska inflytande från externa krafter.
Statsbidraget blir på detta sätt en möjlighet att demokratisera och öppna upp
religiösa rörelser enligt Borg.
Återigen
blir det intressant att reflektera över vilken roll, funktion och ställning
staten skall inta när det gäller frågor som rör religion och politik. För att
uttrycka det på ett annorlunda sätt, vart skall gränsen gå mellan individens
frihet och statens vilja att skydda sina medborgare och vad innebär egentligen
religionsfrihet i ett mångreligiöst och pluralistiskt Sverige?
Göran
Larsson, professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet
Ps.
Den som istället vill få en inblick i Bruce Springsteens religiösa rötter och
influenser rekommenderas att läsa boken Springsteenland.
Svenska texter om Bruce Springsteen som bland annat innehåller en analys av
Ola Sigurdson som har skrivit här
på bloggen.
Ang din artikel om Jehovas vittnens tro, bakgrund och även om den sammankomst som var på Scandinavium
SvaraRaderaI helgen så måste jag.bara få säga att
du som är professor i religionsvetenskap trodde jag skulle vara mera insatt och inte bara komma med påståenden som inte stämmer...
Är du intresserad att få korrekt upplysning/kunskap så får du gärna fråga.
Du är säkert, liksom jag, intresserad av att skriva korrekta upplysningar till läsarna.
Med vänliga hälsningar
En enkel medlem
Hej
RaderaTack för din kommentar på min text. Mitt huvudområde är inte Jehovas Vittnen och jag vill gärna veta vad jag har skrivit för felaktigheter enligt dig. Vilka påstående är det som inte stämmer enligt din bedömning? Är intresserad av att lära mig mer. Fortsätt gärna att kommentera och diskutera våra inlägg
/Göran