Att vikingarna var
duktiga inte bara på att plundra och våldta, utan även på att navigera och
bedriva handel, står klart vid ett besök på Björkö och Birka utanför Stockholm.
Bland de fynd från utgrävningarna av Birka som visas i det museum man byggt på
ön kommer en stor del av fynden från Indien, Bysans, Arabvärlden och Turkiet. Man
har också hittat en stor mängd arabiska mynt, liksom en ring med den arabiska
inskriften Allah.
Vikingarna bedrev ivrig
handel med orienten, och vissa tog även sold hos den bysantinske kejsaren i Konstantinopel. Tyvärr finns det inga andra
samtida berättelser om dessa män än de kärva budskap runstenarna förmedlar. Detta
har inte hindrat författare som Frans G.
Bengtsson eller Arthur
Lundqvist att bygga romanverk kring dessa vikingars liv och öden och
äventyr.
Däremot har vi tillgång
till en handfull mer eller mindre utförliga skildringar av möten mellan
muslimer och vikingar – eller väringar – och muslimer i form av arabiska
krönikor. Väringar, vilket betyder ungefär ’edsvuren’, kallades främst de
vikingar som tog tjänst i Bysans – al-baringar
eller warang på arabiska. Några av
dessa skildringar har samlats och kommenterats av historikern Stig Wikander i
boken Araber, vikingar,
väringar.
Här kan vi bland annat
läsa en skildring av den spanske muslimen al-Ghazel (d. 864) besök som
ambassadör hos vikingar någonstans i Norden (Danmark?), och hur al-Ghazel ”inlät
sig i diskussioner och tävlingar med invånarna […] hur han disputerade med de
lärde och förödmjukade dem, han tävlade med deras atleter och besegrade dem”
och inte minst hur han förför såväl hövdingens hustru som andra kvinnor med sin
skönhet och vältalighet. Sanningshalten kan naturligtvis diskuteras.
En intressant
detalj i al-Ghazels krönika är att han omnämner vikingarna som al-madjûs, en av arabiskans beteckningar
för Zoroastrier. Han skriver:
Det var på en stor ö i oceanen. Där finns vattendrag och trädgårdar och tre floder flyter mellan ön och fastlandet. Ön mäter 300 mil i omfång. Där bor ett antal madjûs. I närheten av ön ligger ett stort antal större och mindre öar. Folket var en gång alla madjûs men de har nu kristnats och övergivit eldsdyrkan och den religion de tidigare förljde med undantag för folket på några isolerade öar i havet. Dessa håller sig till sin gamla religion, eldsdyrkan samt rätten att gifta sig med sina mödrar och systrar och andra sådana gräsligheter.
Det är naturligtvis
omöjligt att det skulle ha funnits zoroastrier i Norden vid denna tid, och
troligtvis är det så att al-Ghazel använder madjûs
i betydelsen ”hedning” och knyter till nordborna fördomar som i islamiska
kulturer knutits till zoroastrier. Men det är intressant att notera hur, även i
skrävlets form, al-Ghazel och de nordiska lärde utbyter tankar och idéer.
Den mest kände av de
arabiska krönikörer som berättat om möten med vikingar, rûs – vilket Wikander tolkar som män från Roslagen eller Rospiggar,
är Ahmad ibn Fadlan som levde på 900-talet. Fadlans resor ligger också till
grund för Michael Chrichtons roman Eaters of the Dead: The Manuscript of Ibn Fadlan Relating His Experiences with the Northmen in A.D. 922, som filmatiserats
med titeln Den trettonde krigaren, med
Antonio Banderas i huvudrollen. Den mest kända episoden i Fadlans möte med rûs är berättelsen om hur smutsiga de
är, och hur de alla tvättar sig i samma vatten – som de också var och en snyter
sig i. Men Ibn Fadlan har också beskrivit hur han möter en stor grupp väringar
som konverterat till islam:
Vi såg hos dem en grupp på 5000 personer, kvinnor och män, som alla övergått till islam. De kallades al-baringar. Man hade byggt en moské åt dem av trä för att förrätta gudstjänst, men de kände inte till texten och jag fick undervisa några av dem i böneförrättandet.
Att enskilda individer, främst bland dem i sultanens tjänst,
skulle ha konverterat till islam är inte osannolikt. Men det finns inga andra
källor som antyder att större grupper av vikingar skulle ha konverterat, och
mest sannolikt är att Fadlan – som kan beskrivas som en muslimsk missionär –
överdrev islams roll, eller läste in muslimsk praktik även där den inte fanns
för att framstå i bättre dager och för att få sin resa att framstå som mer
framgångsrik.
Osmansk muslim
Men det är tydligt att kulturpåverkan förekommit – Wikander identifierar
exempelvis arabisk påverkan på några av de fornnordiska berättelserna. Som
exempel nämner han beduinsagan Urwa wa
Afra som förebild till en isländsk Frithiofs
saga som i sin tur inspirerade Tegnér till dennes rimmade version av sagan.
Wikander har också funnit paralleller mellan Tors hammarhämtning i Trymskvida
och en tradition om profetens svärson Ali.
Viking
Man har också velat peka på en arabisk eller turkisk påverkan på vikingars kläder, och man kan också se likheter mellan en exempelvis manlighetsideal i Havamal och samlingar med arabiska visdomsord.
Den som vill läsa mer om eventuella muslimska vikingars
underbara öden och äventyr hänvisas till denna
essä av Mohamed Omar.
Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
"Att vikingarna var duktiga inte bara på att plundra och våldta, [...]"
SvaraRaderaDetta torde vara den största likheten mellan vikingar och muslimer. Kan det vara så att vikingarna verkligen blev drivna på detta område sedan de kommit i kontakt med muslimer, Koranen och haditerna?
Koranen 33:26 och 27 "Och Han drev ut dem bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser, som hade stött angriparna, från deras befästa torn och, darrande av skräck, [gav de sig utan strid]; några hade ni dödat och de övriga tog ni till fånga. Och Han gav er i arv deras land och deras hus och deras ägodelar och [lovade er] land, där ni ännu inte har satt er fot. Gud har allt i Sin makt."
Hej Magnus
SvaraRaderaAtt kriga, plundra och våldta verkar tyvärr vara ett universellt mänskligt uttryck som inte behöver speciella texter för att aktiveras, även om sådana kan hjälpa till. I den mån incitamentet till vikingars krigiska beteende står att finna i någon textsamling tror jag att andra texter än Koranen ligger närmare till hands.
Simon
Hej, Simon!
SvaraRaderaVilka texter skulle det vara som kan mäta sig i våldsamhet och röveri med Koranen eller haditerna?
Hej igen
SvaraRaderaJag tänker främst på det textmaterial som har kopplingar till just fornnordisk tro. Det är större sannolikhet att vikingar har läst dessa än exempelvis Koranen. I båda textsamlingar kan man finna passager som kan uppmana till våld, liksom andra som uttrycker en önskan om fred. Det har de gemensamt med de flesta religiösa textsamlingar.
Simon
Simon: "Jag tänker främst på det textmaterial som har kopplingar till just fornnordisk tro."
SvaraRaderaKan du ge något exempel som stöd för din utsaga?
Hej igen
SvaraRaderaNej, jag utgår helt enkelt från att vikingarna var mer bekanta med fornnordiska traditioner och narrativ än med koranen.
Mvh
Simon
"Vikingarna bedrev ivrig handel med orienten, och vissa tog även sold hos den osmanske sultanen i Konstantinopel och spenderade längre perioder i osmanska riket."
SvaraRaderaHär blev det lite fel va?
Någon osmansk sultan fanns inte i Konstantinopel förrän 1456 då staden intogs av de muslimska osmanerna. Detta är som bekant drygt 400 år efter vikingatidens slut.
Innan dess fanns det dock en ortodox östromersk kejsare som hade en trupp som i perioder till stor del bestod av nordmän, det så kallade väringagardet (http://en.wikipedia.org/wiki/Varangian_guard).
Hej
RaderaTack för det påpekandet. Tur att nån har ögonen och huvudet med sig. Nu är det åtgärdat och ska aldrig upprepas...hoppas jag.
Allt gott
Simon
Hej igen!
SvaraRaderaSimon: "Nej, jag utgår helt enkelt från att vikingarna var mer bekanta med fornnordiska traditioner och narrativ än med koranen."
Jo, det låter rimligt, men jag vet ändå inte vilket textmaterial du syftade på tidigare.
Hej igen
RaderaI den fornnordiska mytologin kan man finna narrativ om krig och röveri som skulle kunna ha använts för att legitimera eller rationalisera våldshandlingar - i den mån det fanns behov av den sortens intellektuell rationalisering av sådana handlingar.
Simon
'Rus' var inte från den tidens Sverige utan från Balkan/Ryssland, därav namnet landet av Rus, Ryssland. Många ställen i Ryssland har dom bilder på vikingar, där fanns anknytningar, täta sådana, men Rus var inte Skandinavier. Tre floder mellan haven är mest sannolikt norra Poland, där det föregick mycket handel med bärnsten, än idag handlas det med bärnsten i den regionen runt floden Oder. Vi ska inte fastna i specifika platser för det restes mycket redan på den tiden. Att det är Ryssland är mycket mer snarlikt också eftersom deras land angränsar till muslimska länder, Volga flyter ju hela vägen dit, den vägen Skandis reste på. x
SvaraRadera